Uhell!!-> styring usentrert...hjelp!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Uhell!!-> styring usentrert...hjelp!

Post by Daniel »

Hei!

Har nå hatt ett uhell med min miata. Jeg holdt (tydeligvis) for høy fart i en venstresving, rompa slapp og høyre-felgen bak slo inni kantsteinene (fortauskantsteinene) langs veikanten, jeg prøvde å korrigere "sladden" med forhjula, men jeg korrigerte litt for mye og det resulterte i at også høyre forhjulet slo inni kantsteinene, men dog ikke like hard som bakfelgen. Dette skadet diverse hjulopphengsdeler foran og bak på høyre side (+ felgene på høyre side er ødelagt) disse skadene er kartlagt og delvis reparert!
Men en ting jeg fortsatt ikke har funnet helt ut av/kartlagt er at da høyre forhjulet slo inni kantsteien ble rattet/styringen slått slik at rattet ikke lenger ble sentrert når jeg kjører rett fram. (dvs at jeg svinger litt mot høyre når bilen går rett fram).
Etter litt undersøkelse ser det ut for meg som man kan stille rattet tilbake til senterstilling på flere steder i styringssystemet.
-helt oppe ved rattet (der rattet er festa)
-nede rett før tannstanga
-Er det flere sentreringspunkter????
Hvor i styresystemet er det mest sannsynelig at den ble slått ut av senterstilling og hvor bør jeg stille det tilbake til senterstilling igjen?
Hva er enklest/best
Ellers er bilen i grunnen ok å kjøre med som den er nå, servo virker, men det er bare innmari irriterende "å svinge til høyre" når bilen går rett fram!
Kan jeg ha ødelagt tannstanga, eller overføringer i styresystemet når dette skjedde???? At "tennene" på styrestaget oppe ved rattet er vridd av f.eks???
Har egentlig lite peiling, men verksted er ikke noe anternativ, dette skal jeg ordne uten verkstedets hjelp. Håper dere kan hjelpe!!

Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Tviler på at du har noe annet valg enn å levere bilen inn til hjulstillingskontroll. Det hjulet du traff kanten med er sikkert blitt slått ut av stilling, og vinklene mellom forhjulene er sannsynligvis ikke lenger riktig. Du kan selvfølgelig prøve å justere dette selv, men uten skikkelig utstyr og kunnskap vil resultatet neppe bli noe særlig.

Å løse rattet og sentrere det er ikke en god løsning, hjulvinklene dine vil være like feil og det vil du garantert merke på dekkslitasjen.
Last edited by PKD on 19 Sep 2004, 20:10, edited 2 times in total.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Beklager å si det, men jeg også regner med du dessverre er nødt til å oppsøke profesjonell hjelp. Du må nok ha full hjulstillingskontroll og justering.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

men

Post by Daniel »

Hei!
Er dere helt sikre på dette, jeg så nøye under bilen på disse stagene der man stiller hjulstilling, men så ikke ut som de var forskyvd/ødelagt på noen måte, men hvis dere begge mener det så....

Men vet dere om noen dyktige/rimelige som kan ta full hjulstillingskontroll for meg?? i oslo/omegn??? Har hørt at bertram bil på ensjø i oslo er gode, de tar 1250 for kontrollen, hva synes dere om det??

-hva ligger prisen på for slik hjulstillingskontroll andre steder??

Hilsen

Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: men

Post by HansT »

Daniel wrote:Er dere helt sikre på dette, jeg så nøye under bilen på disse stagene der man stiller hjulstilling, men så ikke ut som de var forskyvd/ødelagt på noen måte, men hvis dere begge mener det så....
En kan selvsagt ikke være helt sikker, men jeg vil ihvertfall tro at dette blir slått ut av stilling lenge før evt. tannstag i styringen blir vridd...
Daniel wrote: Har hørt at bertram bil på ensjø i oslo er gode, de tar 1250 for kontrollen, hva synes dere om det??
1250 høres ut som en helt grei pris, har hørt høyere priser enn det. Enkleste for deg er å ta en ringerunde og sjekke pris. Du kan jo samtidig også forklare problemet over telefon, og evt. få en vurdering fra de også om hjulstillingen din kan være feil.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Jeg tok forstillingskontroll på min i Trondheim. Det er stor forskjell om du tar bare kontroll framme eller kontroll på alle fire hjul. Jeg trengte bare å få justert framme og det kom seg på 300,- Skulle jeg ha fire-hjulskontroll derimot ble det 850,- Så du trenger vel også bare justering framme og kan spare mye penger her.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Henning_91BRG wrote:Jeg tok forstillingskontroll på min i Trondheim. Det er stor forskjell om du tar bare kontroll framme eller kontroll på alle fire hjul. Jeg trengte bare å få justert framme og det kom seg på 300,- Skulle jeg ha fire-hjulskontroll derimot ble det 850,- Så du trenger vel også bare justering framme og kan spare mye penger her.
Etter hva jeg leste på en annen tråd, så var dette sammenstøtet med kantesteinene så hardt at det ble slått biter av felgene.
Hadde det vært min bil, ville jeg fått kontrollert alle fire hjulene siden bakstillingen også kan ha blitt slått skjev.
Det blir fort dyrt med nye dekk pga skeivslitasje også.....
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Hjustillingskontroll hos http://www.aabyauto.no/ , kr. 1400,-, dett var dyrt.
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

TAKK

Post by Daniel »

Takk for alle svar.
Men jeg skal i så fall ha 4-hjulskontroll!
Ellers har jeg hørt at de har bra/nytt utstyr for hjulstillingskontroll på bertram bil på ensjø i oslo.
Jeg betaler gjerne en 100-lapp extra for at man får en mekaiker som gjør kontrollen skikkelig og nøyaktig.....kjøreegenskaper er viktig!
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er nok redd for at kanskje kan ha bøyd bærebruene litt, klarte dette med min nissan sherry engang, hadde store brei dekk, med pølse i handa og gav litt gass og klarte ikkje holde rattet på grunn av masse sporing, fikk fikset det med forstilling kontroll men drog til sida heile tida og slet det ene dekket mye meir enn det andre, byttet bro og blei bra, så du må få de til å sjekke skikkelig, si til de hva som skjedde så fikser de det...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

bærebrua??

Post by Daniel »

Hei!
Bærebruene ser faktisk hele, rette og fine ut hvis jeg sammenligner venstre og høyre side, men det kan jo være vanskelig å se små sjevheter da......
Prata med bertram bil når jeg hørte meed pris på forstillingskontroll og da fortalte jeg dem alt om hva som hadde sjedd med bilen....så de vet det allerede.
Nå vil jeg tro at mx5 er noe mer robust/sterkere enn nissan cherry, selv om jeg ikke vil si noe vondt om cherry'n!
Heehe!
Hilsen daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Nei sherry er faktisk en utrolig fæl bil, men den var utrolig driftsikker... Men når du er uheldig med litt fart så skal det ikkje så mye til vet du... Vi får håpe det beste, er vel ikkje så lett å få tak i deler heller...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

deler

Post by Daniel »

hei!

Deler burde ikke være noe problem, selv om det kan ta noe tid da....
Må noe byttes får jeg vel kjøpe nytt originalt/uorginalt, eller sjekke høggerne rundt om i landet, det finnes noe mx5 deler rundt omkring hos de forskjellige høggerne vet jeg!

Snakkes'!
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Henning_91BRG wrote:Jeg tok forstillingskontroll på min i Trondheim. Det er stor forskjell om du tar bare kontroll framme eller kontroll på alle fire hjul. Jeg trengte bare å få justert framme og det kom seg på 300,- Skulle jeg ha fire-hjulskontroll derimot ble det 850,- Så du trenger vel også bare justering framme og kan spare mye penger her.
Fikk du firehjulskontroll i Trondheim til 850,-? Hvor? Var det inkludert justering?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Jeg tok bare forhjulskontroll siden det var det jeg trengte og det fikk jeg for 350,-...men jeg hørte på pris på firehjulskontroll og da fikk jeg en pris på 850,- såvidt jeg husker. Dette var i vår. Jeg er ikke helt sikker på hva verkstedet het men det ligger oppe på Tiller. Tror jeg skulle til Tiller Bilverksted men det ble et verksted som ligger på samme området men bare litt lengre bak på industriområdet der. Kan sjekke opp kvitteringen nøyere hvis du er interessert i sted og nummer....
Post Reply