MX-5 kjøp

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

ekkil
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 22 Jan 2010, 13:57
Status: Offline

MX-5 kjøp

Post by ekkil »

Heisann!

Er klin ny her og har akkurat fått smaken på mx-5'en!

Har nå i et par år studert mazda sine pene biler og lurer nå litt på om jeg ikke skal gå for en.

Høsten 2009 så fikk jeg nemmelig få prøvekjøre en mx-5 ifra Centralgaragen i Drammen, ettersom jeg bare bort rett borti gaten....
dette var jo noe helt nytt.. aldri prøv å kjøre en cab før og det føltes herlig!

Senere samme høst prøve jeg også råtassen RX-8 noe som også var gøy men jeg synes ikke det ble helt det samme når det ikke var en cab, jeg synes kansje det manglet noe på mx-5'en og det var krefter..

Den jeg prøvde var en 1.8 liter, men den var utrolig skarp i svingene noe jeg fort ble forelsket i.

Tror noe av grunnen til at jeg ikke synes det var nok krefter i den er pga jeg per i dag kjører en bil med 3 dører og har 210hk..
Så det slo meg inn at hvis jeg hadde skrudd litt på en mx-5 så kunne jo dette bli riktig bra, hadde jo selvfølgelig hørt om å turbo konvertere denne lille god saken :)

Men først og fremst!

Jeg må jo bli kvitt bilen jeg har per i dag noe som burde gå ganske greit....
Også etter det bærer det over til mx-5 kjøp!

Da er det store spørsmålet! hva synes dere!?
Skal jeg kjøpte en klin ny en eller er det bestemt model dere synes noe om? jeg vil egentlig ha en med metal taket som de nye har.. og jeg er egentlig ute etter 1.8 litern... eller synes dere jeg burde ofre det lille ekstra å gå for 2.0 literen?

på forhånd takk for svar

mvh
- Ekkil
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by glaibilenmin »

2 litern ncen har ivertfall større tilgjengelighet på trimdeler....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
ekkil
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 22 Jan 2010, 13:57
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by ekkil »

Tusen takk for svar :)

når det gjelder trim deles, hva mener du da? det jeg egentlig kunne tenkt meg etter en stund, kansje 1 års tid er en turbo i bilen men jeg vet ikke hvordan det er å annskaffe en slik for 1.8 litern :P

mvh
- Ekkil
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by glaibilenmin »

er flere som leverer noen sexy kompressorkit til 2litern:)
meina å ha sett turbo og til 2litern:)
edit: http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=357
passer vist til 1,8 og:)
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -0395.html
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
ekkil
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 22 Jan 2010, 13:57
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by ekkil »

Takk igjen!

så ut ifra det som står her så ville du egentlig foreslått en kompressor fremfor turbo? :)
hvordan fungerer det å sette på en kompressor må det en mekanikker til eller er dette noe man kan klare selv? :)

- Ekkil
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by knekten »

Mange her inne vil mase om at du bør kjøpe 2 liter'n.. Men for meg har 1,8 vært mer enn bra nok. Og det er vel også endel forskjell i pris på de to bilene.. Så her må du nok bare sjøl prøve og se hva du syns, og hva du har råd til.. Men råder deg til en ting.. Ikke kjøp mx-5 hvis ikke du veit at du kan beholde den lenge.. Jeg griner nesten bare ved tanken av å måtte selge min.. :cry:
Hilsen Knekten
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by LoKi »

De fleste argumenterer for 2.0, men alle som har 1.8 her inne er strålende fornøyd med den. Anbefaler deg å prøve begge, og ta avgjørelsen ut fra dine egne erfaringer.
Siden du skal tune den selv, vil ikke motoreffekten være utslagsgivende så fremt du ikke skal presse maks ut av bilen. Jeg kan dra 200+ hk ut av 1.6'en min, så jeg regner med du får tilstrekkelig ut av en 1.8.

Når det gjelder å tune bilen selv, så får du kjøpt såkalt "bolt on" kits til bilen, men det krever fortsatt at du har tilgang til skruplass og et variert utvalg av verktøy. Nå skal ikke jeg uttale meg om hva som trengs for å pumpe opp en NC, siden jeg har NULL peil på bilen i seg selv, men jeg vet at det ikke er gjort på 10 minutter å montere ekstra pust.

Et eksempel på min NA om jeg skal sette inn turbo:
Bytte av eksosmanifold
Montering av turbomanifold + turbo + downpipe
Borre oljeretur
Bytte luftfilter
Bytte av dyser
Bytte ECU / Sette på ekstra bensinregulator
Montere gauges (ladetrykk-måler og evt blanding)
Slanger i huet og rævva

I tillegg må jeg bytte clutch og differensial, men dette er ting jeg regner med ikke trenger å oppgraderes på din før du får -mye- hk.

Sikkert noe jeg har glemt eller ikke vet om, og det er grunnen til at jeg ikke kommer til å gjøre dette alene. Jeg har skrudd en del på bil før, men jeg har null erfaring med tuning, og jeg ville ikke kasta meg på slikt uten en kyndig person i garasjen. Gjøres det feil, så kan det fort gå gæli :)

http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=357 <-- der er det opplista hva som følger med og skal monteres :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
ekkil
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 22 Jan 2010, 13:57
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by ekkil »

Tusen takk for svar :-)

når jeg var innom å prøvde mx-5'en så ble jeg faktisk fortalt av selgeren at det var personer i nærheten som gjorde jobben med å turbo konvertere slike biler for rundt 40-50 000 kr, vet noen her noe om det?

og tror nok jeg kommer til å vippe imot en 1.8L pga pris lappen.

la oss si at jeg ikke finner en person som gjør en slik jobb, da er kun steg 1 noe jeg kan klare selv, hva tror dere jeg kan få ut av noe slik? jeg vet det ikke er all verden siden det ikke er originalt turbo på den... så da er det stort sett ikke så mye å hente. :P


takker og bukker for svar.

mvh
- Ekkil
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by LoKi »

Det kommer nok an på hvor mye du er villig til å bytte ut på motor og drivverk.

Det er folk som kjører rundt med NA'er med over 400 hk og 1.8l motor ;)

I bunn og grunn kommer det an på hvor mye penger du vil legge i det.
Når det gjelder montering, så tviler jeg sterkt på at det vil være noe problem å finne noen i miljøet som er villig til å bli med på det. Om ikke gratis, så i hvert fall for en mye lavere pris enn et verksted.
Last edited by LoKi on 22 Jan 2010, 18:10, edited 1 time in total.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by knekten »

Du MÅ jo bare se på min hvis du skal kjøpe NC.. :D
Hilsen Knekten
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by inglar »

Ja, skal du gå for en 1.8 liter så er Knekten mannen å kontakte.

Jeg monterte TDR sitt kompressorkitt i min gamle NB. Alt fulgte med og jeg kjøpte med en intercooler også. Jeg kviet meg for å ta jobben og forhørte meg litt rundt om noen var villig til å gjøre det. Traff ingen som tok på seg jobben, så da var det bare å starte selv. Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde alt selv. Var ikke veldig kjent under panseret før jeg startet med dette, men lærte utrolig mye i prosessen. Sto fast noen steder, men fikk raskt hjelp på forumet og via noen telefonsamtaler. Hadde jeg startet fredag rett etter jobb og jobbet hele lørdag og søndag hadde jeg fått inn alt. Men når jeg monterte alt valgt jeg å ta det over to helger for ikke å måtte parkere bilen en uke (lånte garasjen il en kompis). Jeg rota også bort mange timer med å klø meg litt for mye i hodet av idiotiske småting jeg ikke fant ut av med en gang, men hadde jeg måtte montere et makent kitt en gang til hadde jeg trolig brukt halvparten av tiden hehe. Jeg hadde også med meg vanlige sett fra Biltema med fastnøkler, pipenøkler o.l. Trengte ikke noe suerspesielle tenger eller noe. Eneste jeg brukte som kanskje ikke er helt vanlig i verktøykassa var poppnagletang (8 nagler).
Du kan se prosessen her på side 5 og 6: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 7&start=60

Sett deg ned noen dager i forveien og les installasjonsmanualen fra perm til perm slik at du får en helhetsforståelse for hele greia. Da sparer du en del tid når du først skal skru på bilen.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by Banzaibaggen »

ekkil wrote:Tusen takk for svar :-)

når jeg var innom å prøvde mx-5'en så ble jeg faktisk fortalt av selgeren at det var personer i nærheten som gjorde jobben med å turbo konvertere slike biler for rundt 40-50 000 kr, vet noen her noe om det?

og tror nok jeg kommer til å vippe imot en 1.8L pga pris lappen.

la oss si at jeg ikke finner en person som gjør en slik jobb, da er kun steg 1 noe jeg kan klare selv, hva tror dere jeg kan få ut av noe slik? jeg vet det ikke er all verden siden det ikke er originalt turbo på den... så da er det stort sett ikke så mye å hente. :P


takker og bukker for svar.

mvh
- Ekkil

Jeg bor i gangavstand fra centralgaragen og de kjenner meg godt der :).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by knekten »

:D :D .. De kjenner meg godt også.. Bare å hilse til Vemund eller Robert fra oss.. Vi begynner å bli en bra gjeng med mx her i Drammen.. :D
Hilsen Knekten
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by Stehu »

Bare ett lite spørsmål:
Du som har pengene, hvorfor ikke kjøpe en NA og fikse den skikkelig opp? eller en NB? Da har du fort over 100 000 kr til overs du kan bruke på "godbiter".
+ at du da har MYE mer å velge i.

Steinar
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by biXen »

Stehu wrote:Bare ett lite spørsmål:
Du som har pengene, hvorfor ikke kjøpe en NA og fikse den skikkelig opp? eller en NB? Da har du fort over 100 000 kr til overs du kan bruke på "godbiter".
+ at du da har MYE mer å velge i.

Steinar
Det vil forøvrig også være penger han aldri får igjen mer enn 25% av. Ikke verdens lureste investering biloppgraderinger. (men vi er vel aldri så fornuftige når det gjelder bil)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply