Bensinpriser rundt om i landet..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Bensinpriser rundt om i landet..

Post by Mazdafreaks »

Hei lurte på hva er prisen på 95 i landet, i odda har det svingt endel men på 123 til statoil har den vert rundt 8.50 i dag var den nede på 8,30 men på shell var den 10.58..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
eivind
500 RPM
500 RPM
Posts: 57
Joined: 19 Apr 2004, 02:00
Location: Sætre
Status: Offline

95??

Post by eivind »

:?: Fyller du 95? Føler at 98 gir mer sprut. Er ikke ikke sikker på akkurat hvor mange hk det gir ekstra men noen er det. Kjør på 98 og prøv. Eivind
96 1.6 BRG Under Construction!
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: 95??

Post by EspenAndre »

eivind wrote::?: Fyller du 95? Føler at 98 gir mer sprut. Er ikke ikke sikker på akkurat hvor mange hk det gir ekstra men noen er det. Kjør på 98 og prøv. Eivind
Jeg også kjører på 98.. koster oppunder 10 ,- i Bergen

Blir mer sprut + at bilen virker mer fornøyd :) (tror ikke det er innbilning jaffal :) )
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

fylte 98 i dag til 10,85 for literen :cry: :cry:
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Okey, nå ble jeg interessert her... Er det 98 folk flest kjører?? Har en '93 helt plain miata - ikke noe effektanlegg eller what so ever, burde jeg bruke 98 oktan??
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Kjørte tidligere konsekvent 98 etter jeg justerte tenninga til 14 grader fortenning. I kombinasjon med justering av tenninga, synes jeg absolutt bilen føltes litt friskere med 98.

Nå etter kompressoren er på plass blir det også anbefalt å kjøre med høyest mulig oktan for å unngå tenningsbank, og 98 er det høyeste jeg får på vanlige bensinstasjoner til fornuftig pris... :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Duppsko wrote:Okey, nå ble jeg interessert her... Er det 98 folk flest kjører?? Har en '93 helt plain miata - ikke noe effektanlegg eller what so ever, burde jeg bruke 98 oktan??
98 er jo en bedre bensin.. V-power er ikke noe godt alternativ til 95 som mange tror.. kjør heller på 98, V-power er bare 95 med mere rensestoffer.

men nedover i europa er V-Power 100 Oktan.. (Shell i norge er ikke grei)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Steinar wrote:98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
Det føles da vitterlig slik med min... når begynte dem egentlig med 92 oktan... dem hadde ikke det i 89/90 i norge jaffal
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

For å bruke 92 oktan, så må du på enkelte biler stille tenningen..
Steinar wrote:MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Så vidt meg bekjent er eneste forskjellen på 95 og 98 oktan, hvor lett den er å få fyr på... mao 95 oktan tar lettere fyr en 98...

Derfor bruker en høyere oktan tall for og unngå ping/tennings bank (f.eks. ved mer fortenning, høyere lufttrykk... osv :) )

Så inntil miataene blir utstyrt med banke sensor så vil ikke en std umodifisert miata ha noen som helst nytte av høyere oktan tall...

(Jeg måtte bytte til 98 oktan for og unngå tennings bank etter att jeg justerte tenning og eksoskam)

Correct me if I'm wrong :)

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Jeg har også justert fortenninga til 14 grader men kjører på 95 blyfri. Har ingen problemer med tenningsbank.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

No har faktisk prisen på 95 gått opp til 10,55 det er masse det, men så bruker heldigvis ikkje mx5 så mye då, men det blir endel km på telleren i løpet av sommeren, Er det noen som skal på rudskogen i år da,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Henning_91BRG wrote:Jeg har også justert fortenninga til 14 grader men kjører på 95 blyfri. Har ingen problemer med tenningsbank.
Prøv en tank eller to med 98, og jeg regner med du ikke går tilbake til 95. Slik var det ihvertfall med meg....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det Ole BRG sier er helt riktig. Man får ikke mere effekt av å kjøre 98 oktan. Det er jo bare et tall på hvor mye trykk og varme drivstoffet tåler før det selvantenner.
Oktantallet sier ikke noe om hvor mye kjemiskenergi som frigjøres ved forbrenning. Høy oktan gjør det mulig å få ut mere effekt ved høyere kompresjon/trykk og justering av tenning.

Jeg kjører 15 grader og 95 oktan uten detonasjon.
I kalde norge er det sikkert mulig å gjøre dette med 92...
Post Reply