bruker olje...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

bruker olje...

Post by KristianV »

sliter med at bilen min bruker ekstremt med olje... den kommer ned på low ca. hver 14dag...
merket det etter at jeg bynte å bruke den igjen etter vintern, det er slik at når jeg bremser på girene ned en lang bakke for eks. så kommer det en blå sky ut eksosen ved neste gass pådrag, det er sånne ting som gjør meg forbanna eller irritert får å si det fint,
jeg vet at det ikke er bra får motorn ,men må bruke bilen får å få lønn hver 14 dag :/ så regner med at det er en gåen ventil tetting men det er min amatør gjettning, noen innspill? lurer først å fremst på hva jeg skal gjør?
vist det er toppen som er prob.
*bare overhale toppen
*eller bruke 20k bå nybygd motor, så trykket kan komme over en bar minst

kjøre med motor som bruke olje er flaut, en hver med litt forståelse får bil ser at den bruker olje og jeg spyr nesten av å tenke på d...

men jaja nok irritasjon.
noen som vet hva som er probleme er, toppen eller sylinderne etter den lille forklaringen??
merk at jeg ikke råner, er kun til fra jobb og andre ærend på fritiden... så den bruker MMYYEE olje
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Det er jo typisk ventil tetninger da.

Men ta en komp test, biltema har komp tester til et par hundringser lr no sånt. Funker godt.

Er komp testen ok så vil jeg anbefale at du tar av toppen å får den trykktesta å plana samt skifting av ventil tetninger.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

var det jeg tengte, har brukt bilen et par uker nå.....
men komprisjonstest hvordan funker det, fattern jobber på mazda forhandler her i molde da, nordvest bil så utstyr er ikke problem liksom

har ikke snakket med fatern skikkeli om det da liksom bar esakt at den brukte olje men han har vert bilmekaniker over 20 år så han kan sånne litt oldschool motore
Last edited by KristianV on 25 Apr 2009, 22:31, edited 1 time in total.
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

KristianV wrote:var det jeg tengte, har brukt bilen et par uker nå.....
men komprisjonstest hvordan funker det, fattern jobber på mazda forhandler her i molde da, nordvest bil så utstyr er ikke problem liksom
Skru ut pluggene, sett gasspjeldet åpent, skru fast komptestern i sylindrene,, og bruk kinnern, mål alle 4 og skriv gjerne opp om du ikke husker 4 tall, er ganske enkelt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

det jeg leste nå hørtes litt komplisert ut men så er ikke jeg helt edru da^^
neida men de har vell utstyre så dette hørtes overkommelig ut:) men vist komprisjonen er bra så er det toppen? eller missfårstår jeg nå?

eller hvordan feilsøker man om det er sylinderne eller toppen
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Riktig.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

KristianV wrote:det jeg leste nå hørtes litt komplisert ut men så er ikke jeg helt edru da^^
neida men de har vell utstyre så dette hørtes overkommelig ut:) men vist komprisjonen er bra så er det toppen? eller missfårstår jeg nå?

eller hvordan feilsøker man om det er sylinderne eller toppen
Kompen lav eller dårlig på noen sylindre, så er det symptom på brente ventiler eller stempler, eller ringer, er kompen bra, så er det mest sansynlig tettninger i toppen,, så du må nesten håpe på bra komp,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

ok da gjør jeg det :)
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

KristianV wrote:det jeg leste nå hørtes litt komplisert ut men så er ikke jeg helt edru da^^
neida men de har vell utstyre så dette hørtes overkommelig ut:) men vist komprisjonen er bra så er det toppen? eller missfårstår jeg nå?

eller hvordan feilsøker man om det er sylinderne eller toppen
Bare husk å vær edru når du setter igang med jobben :lol:

Skål :lol:
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

ja men med respekt får japansk ingeniør kunst så er jeg dypt forberedt før jeg rører bilen ;) forbereder meg altid vist det er noe jeg lurer på :D men når man er inne på team så er miata en veldi god bil å lære seg å skru selv om det er trangt, japsene gjør det som regel veldig smart, med
noen unntak da....noen bare.
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

KristianV wrote:ja men med respekt får japansk ingeniør kunst så er jeg dypt forberedt før jeg rører bilen ;) forbereder meg altid vist det er noe jeg lurer på :D men når man er inne på team så er miata en veldi god bil å lære seg å skru selv om det er trangt, japsene gjør det som regel veldig smart, med
noen unntak da....noen bare.
Mx er griselett å skru på uansett, prøv å mekk på en fransk sak du,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

skrud litt på en 406 hehe, det var trist
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er ikkje rett å slett din turbo så er utslitt da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply