Vurderer å kjøpe :)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Regreim er svinbillig, koster noen hundrelapper. Vannpumpa er heller ikke noe dyr. Ingen av de delene er dyre. Kan ikke helt se for meg at det skal kunne komme på 4 000 i deler.

Når det er sagt, så trenger du ikke å skifte reg.reim enda. Med mindre du faktisk er såpass bilkyndig at du har sjekket den, og funnet den for slitt til at den holder til 90 000 service som den skal holde til. På 90 000 service skal den skiftes, sammen med en god del annet knask. Vannpumpe er ikke en av de tingene. Den skal også holde lenge, mye lenger enn 90 000 service. Den ligger også svært enkelt plassert, og kan fint skiftes for seg selv på et senere tidspunkt. Om reg.reim ryker er ikke det noe problem, bortsett fra at bilen stopper. Stempelhodet når ikke opp til ventilene, så ingenting blir knust om reg.reim ryker, iallfall på 1.8 BP.

For å ta et eksempel så kostet min nylig utførte hovedservice på bilen (90 000 service) 8 700 kroner. Reg.reim skifte og det hele. Dette var forøvrig hos Mazda, og selvsagt bare orginaldeler. Så 7 000 for bare reg.reim og vannpumpe ville jeg takket nei til. Spesielt med tanke på at du sikkert ikke trenger det enda. Vist bilen bare har gått 72 000.

Og denne smile fra øre til øre effekten du snakker om er langt fra et ukjent fenomen hos folk her inne. Jeg tar meg selv ofte i å le litt inni meg av de som ikke kan ta taket sitt å brette det ned. For det er bare så utrolig herlig å kruse rundt med vinden i håret og solsteiken i pannebrasken. Herlig!! Og i dag er det sol ute, så jeg ser frem til nok en dag med fantastisk vær å kruse hjemover i etter jobb!!
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Nå skal det vel sies at regreima skal byttes på 90 K km eller etter 5 år, alt etter hva som kommer først. Jeg bytta min på ca 50K km - men da var bilen 13 år! ...og jeg hadde ingen dokumentasjon (annet enn servicestempler i boka) på om det var gjort tidligere. Så jeg tok ingen sjanser.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Roger2
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 163
Joined: 25 May 2008, 20:58
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Roger2 »

Du kan jo vurdere å kjøpe reg.reim sett fra http://ilmotorsport.com/shop/article_de ... bd060b070e
De selger jo komplett sett til 60euro nå...ca 550kr +fortolling/behandling av pakka..tja si at d blir 700kroner da. Sparer ca 1500 :D


-Roger
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort

1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Eller fra MX5 Parts: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=216. Kr. 535,-.
Toppdekselpakning er til og med inkludert.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Roger2
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 163
Joined: 25 May 2008, 20:58
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Roger2 »

Billig er d i hvertfall :)
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort

1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

Terondo wrote:Regreim er svinbillig, koster noen hundrelapper. Vannpumpa er heller ikke noe dyr. Ingen av de delene er dyre. Kan ikke helt se for meg at det skal kunne komme på 4 000 i deler.

Når det er sagt, så trenger du ikke å skifte reg.reim enda. Med mindre du faktisk er såpass bilkyndig at du har sjekket den, og funnet den for slitt til at den holder til 90 000 service som den skal holde til. På 90 000 service skal den skiftes, sammen med en god del annet knask. Vannpumpe er ikke en av de tingene. Den skal også holde lenge, mye lenger enn 90 000 service. Den ligger også svært enkelt plassert, og kan fint skiftes for seg selv på et senere tidspunkt. Om reg.reim ryker er ikke det noe problem, bortsett fra at bilen stopper. Stempelhodet når ikke opp til ventilene, så ingenting blir knust om reg.reim ryker, iallfall på 1.8 BP.

For å ta et eksempel så kostet min nylig utførte hovedservice på bilen (90 000 service) 8 700 kroner. Reg.reim skifte og det hele. Dette var forøvrig hos Mazda, og selvsagt bare orginaldeler. Så 7 000 for bare reg.reim og vannpumpe ville jeg takket nei til. Spesielt med tanke på at du sikkert ikke trenger det enda. Vist bilen bare har gått 72 000.

Og denne smile fra øre til øre effekten du snakker om er langt fra et ukjent fenomen hos folk her inne. Jeg tar meg selv ofte i å le litt inni meg av de som ikke kan ta taket sitt å brette det ned. For det er bare så utrolig herlig å kruse rundt med vinden i håret og solsteiken i pannebrasken. Herlig!! Og i dag er det sol ute, så jeg ser frem til nok en dag med fantastisk vær å kruse hjemover i etter jobb!!
Tusen takk for ett meget utfyllende svar, det med stempelhodene har jeg også fått bekreftet.. Fikk en onkel av meg som er meget bilkyndig til å se på bilen.. Han sa akkurat det samme som deg, og mente at regreim skifte nå var som å kaste penger utav ruten, og at jeg trygt kunne kjøre til 96000km som er oppgitt i håndboken og service hefte.. Alle komponenter forøvrig var også i god stand, og vi fant ikke en rust flekk på hele bilen. Vi kjørte den opp på bukk, hehe :)

Skal skifte olje og filter til helgen, selv om oljen var helt fin og riktig nivå.. Er litt nøye på slikt jeg, hehe :wink: Så blir det polerings treff på biltema i trondheim på lørdag :lol:

Var på langtur idag, ifra trondheim til åre i sverige og tilbake, selvfølgelig med taket av.. Det finnes bare ikke ord :lol: Å snakk om oppmerksomhet da :wink:
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

Steinar wrote:Eller fra MX5 Parts: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=216. Kr. 535,-.
Toppdekselpakning er til og med inkludert.

Steinar
Dette var virkelig billig :D

Takk takk :wink:
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

En annen ting som kan være kjekt, er å bytte olje på girkassa og evt. diff.

Er gjerne slikt folk aldri tenker på å bytte.

Anbefaler Redline MT-90 på girkassa. Mest sannsynlig beste girolja man får.
(iallefall til Mazda kasser) :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
TomTom77
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 157
Joined: 11 Jun 2008, 19:26
Medlemsnummer: 756
Location: Drammen
Status: Offline

Post by TomTom77 »

nope-mx5 wrote:En annen ting som kan være kjekt, er å bytte olje på girkassa og evt. diff.

Er gjerne slikt folk aldri tenker på å bytte.

Anbefaler Redline MT-90 på girkassa. Mest sannsynlig beste girolja man får.
(iallefall til Mazda kasser) :)

-n
Hvor får man tak i den oljen til girkassen?
93 Svart Mx5.
Medlem nr: 756.
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Mekonomen har den.
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

nope-mx5 wrote:En annen ting som kan være kjekt, er å bytte olje på girkassa og evt. diff.

Er gjerne slikt folk aldri tenker på å bytte.

Anbefaler Redline MT-90 på girkassa. Mest sannsynlig beste girolja man får.
(iallefall til Mazda kasser) :)

-n
Er det vanskelig å bytte dette selv? Har du eventuelt en guide? Takk på forhånd :wink:
User avatar
TomTom77
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 157
Joined: 11 Jun 2008, 19:26
Medlemsnummer: 756
Location: Drammen
Status: Offline

Post by TomTom77 »

Fant den her som forklarer greit hvordan man gjør det. (På engelsk)
http://www.miata.net/garage/trans/everything.html
93 Svart Mx5.
Medlem nr: 756.
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

TomTom77 wrote:Fant den her som forklarer greit hvordan man gjør det. (På engelsk)
http://www.miata.net/garage/trans/everything.html
Takk skal du ha, veldig grei guide :wink:

Byttet olje og filter idag, litt prakk å komme til oljefilteret, men det gikk :wink: Kjøpte filter hos mazda, og helsynt olje hos biltema..

Pratet litt med verkstedet angående regreim bytte, og det var KUN regreima som skulle byttes på 90000km/5år.. Resten holdt ihvertfall 100000km til, og vannpumpa skulle også byttes på ett senere tidspunkt..
De sa også at det ikke var noen fare om reima skulle ryke, men mente at det kunne jo uansett være greit å bytte den. Men ett komplett regreim sett var absolutt ikke nødvendig.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Sånn som jeg har oppfattet det, så byttes vannpumpe sammen med reg.reima... Eller??
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

mussa wrote:Sånn som jeg har oppfattet det, så byttes vannpumpe sammen med reg.reima... Eller??
Det vanlige er å sjekke den, hvis den virker helt fin så holder den mest sannsynlig til reg. reim nr. 2.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply