Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Classic wrote:
Håper jeg kan finne ut akkurat hva som verkstedet har gjort galt og legge det frem for dem.. Eller så er det kanskje like greit å bytte om på fjærene på egenhånd.
Men kjære deg :
83 mm forkjell på høyde foran og bak !!!!
Hevder virkelig verkstedet at det skal være sånn ???
Det må jo se aldeles komisk ut.
Nei, her ville ikke jeg brukt et sekund med videre undersøkelse, jekking, leting etter nummer el. l.
Bare lever inn bilen å be dem rette opp fadesen.
Bokstavelig talt
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jepp.. Skal ringe verkstedet i morgen. Er litt usikker når en skal diskutere med "eksperter", så det er greit å ha mest mulig informasjon på forhånd.
Krøp under bilen i kveld, og så at den høyre fjæren bak faktisk er merket "Koni 108 Rear". Ser ut som de har montert riktig.. Begynner å lure på om jeg kan ha fått feil sett, og at verkstedet har montert det uten å reagere på at det ble en smule snålt...
La også merke til at dekkene foran har dunket oppi skjermen og laget bulk i flensen.
Last edited by Classic on 19 Sep 2007, 23:38, edited 1 time in total.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Jøss !
Det var jo rimelig ekstremt da
Jeg har lest litt om de demperne fordi tilsvarende er tilsalgs her på nettet (tror det er de samme).
Så langt jeg kan se så skal fjærskålen stå i øverste hakk hvis de monteres med dempefjærer.
Og dine står i nederste ??
Men lurer jo fremdeles litt på kompetansen til det verkstedet ditt da.
Levere fra seg en bil som ikke er kjørbar er jo litt tvilsomt ....
Litt spytting og lugging hadde kanskje vært på sin plass
(Hauks idè)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
merkelige greier det der.. hvilket innpress har du på felgene?
jeg kjører koni sport med samme fjærer som du og med fjærskålene på nederste hakk.. har aldri opplevd av dekkene subber opp i skjermen.. (har 225 i dekkbredde)
slik ser min ut når den er senket på laveste hakk:
Classic wrote:Hmm... Tenker at det nok er mest sannsynlig at det er fjærene som er montert feil.. Demperne bak skal være ca 9cm lenger enn de foran, så det er kanskje ikke mulig å montere støtdemperne feil.
NEI NEI !!
Det er demperne FORAN som skal være 9cm lenger.
Du er enig i det ?
Ikke sant ?
Og verkstedet også ??
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
@Rudolf: En liten skrivefeil der, det er naturligvis de fremre demperne som skal være lengst. Som jeg skriver i den første posten. Lett å gå i surr når den er lavest foran, men medde lengste lange dempere..
Innpresset på felgene vet jeg ikke hva er, men felgene ser akkurat ut som standard MX-5 Mark II felger.
@_mx5_Rune_ : Ser temmelig lav ut bilen din også. Myye lavere bak enn min. Kjører med 195-dekk. Ser at min er satt i laveste hakk foran, og høyeste eller nest høyeste bak. Men forskjellen mellom hakkene utgjør ikke mer enn ca 1cm?
Last edited by Classic on 20 Sep 2007, 08:57, edited 1 time in total.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Ser på bildet du har tatt av bak demper og fjør at fjørskåla ikke står i det nederste hakket. Forøvrig samme nummer som på mine fjører, så det stemmer.
Mine subber og litt i innerskjerm ved fullt rattutslag, både sommer og vinterdekk. Men har aldri opplevd at de har vert borti flensen på skjermen.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
Snakket med verkstedet i dag. De er sikre på at det settet som jeg leverte kan bare monteres på en måte, og at det ikke er noen høydejustering på demperne.. :-/ Har forsåvidt et greit inntrykk av verkstedet.. Jeg kunne komme innom for å få en kikk på bilen. Men, de har jo sett allerede sett på saken, og bøyd på festene for innerskjermen for å få litt mer klaring.. Tydeligvis ikke nok.
Kanskje det er en kombinasjon av feil innpress på felgene og fremre dempere i nedre spor, som Rune er inne på... Bak står de i øvre spor, så det blir jo litt høydeforskjell. men, dt skulle ikke gi 80mm forskjell.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Det kan ikke være feil på demperne da? Er vel bla. en installasjonsveiledning for disse en plass på nettet hvor han som gjorde jobben fant ut det var noe galt med dem og måtte få nye.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Classic wrote:......og at det ikke er noen høydejustering på demperne..
Kanskje det er en kombinasjon av feil innpress på felgene og fremre dempere i nedre spor, som Rune er inne på... Bak står de i øvre spor, så det blir jo litt høydeforskjell. men, dt skulle ikke gi 80mm forskjell.
Jeg klarer ikke helt å følge deg. Du sier at verkstedet påstår at det IKKE er noen høydejustering på demperene, men sier lenger nede i teksten at demperen står i nedre spor foran og øvre spor bak?????
Uansett, jeg kjører med gule KONI sport med høydejustering av fjærskålen i 3 nivå, samt justering av demperhardhet på toppen av demperen. Kjører med originale fjærer, og selv om jeg hadde brukt øvre spor bak og laveste spor fremme på høydejusteringen hadde jeg ikke vært i NÆRHETEN av 80 mm forskjell... noe er VELDIG galt spør du meg...
Jepp, verkstedet sier at det ikke er høydejustering på selve demperne selv om jeg ser jo selv de freste sporene som høyden til fjærskålen skal justeres med... Men det kjenner ikke de til.
Har ikke prøvd å justere fjærskålen, så kan jo være at skålene på demperne faktisk er låst i en posisjon..
Uansett, som sagt, de små justeringene på posisjonen til fjærskålen foran/bak er neppe den grunnleggende årsaken til at oppsettet av bilen er feil.
Har mest lyst til bare å få rivd vekk hele skiten og tilbake til vanlige dempere... Hvis noen skrukyndige har vanlige, nogenlunde nye dempere på sin og vil bytte over til justerbare Koni er jeg klar!
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Classic wrote:Jepp, verkstedet sier at det ikke er høydejustering på selve demperne selv om jeg ser jo selv de freste sporene som høyden til fjærskålen skal justeres med... Men det kjenner ikke de til.
Nå forstår jeg ingenting !
Hvordan kan du stole på et verksted som ikke forstår noe så grunnleggende som dette.
Hvis du er på nederste hakket foran og øverste hakket bak så bidrar jo ikke det i positiv retning akkurat, TVERT IMOT.
Hvis verkstedet ikke forstår dette så ville jeg ty til litt spytting og lugging.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hvilken dimensjon/profil er det på dekkene dine? Syns det ser ut som det er fryktelig mye gummi der???
Hvis du har for store dekk er det ikke rart om gummien tar borti hjulbuen.
Skal bli artig å høre hva som gjør at bilen din er blitt "skeiv". Jeg har kjørt med mine Koni-dempere på mellomste hakket i flere år, og er kjempefornøyd.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
195/60-14 er jo for stort da.. har ikke regna på hvor mye det utgjør fra 185/60-14, men det kan være de siste millimeterne for mye med tanke på skjermen din..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson