Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Post by biXen »

Heisann,

Det virker litt tåpelig å skrive her uten å faktisk ha en MX-5, men jeg gjør det likevel så lenge det er lov. Jeg er veldig kresen når det gjelder biler, og siden jeg ikke kan få Porsche 911 Turboen jeg vil ha så får jeg gå nedover lista ;) Spørsmålet er hvor langt jeg skal gå, eller om jeg skal ha meg bil i det hele tatt. Jeg bor hjemme og får lånt bil av foreldre når jeg trenger, men det er jo ikke det samme som å ha en egen bil, da det blir ca. et år til jeg kommer til å kjøpe leilighet eller lignende. Anyway, til saken.

Jeg er ikke særlig glad i japanske overstyla biler (ikke etter første entusiasme for F&F falt vekk). Men MX-5en er en usedvanlig snerten liten bil + at det er cab som er kult om sommeren. Jeg har et lass med spørsmål til de som gidder å svare, så jeg bare spør, takknemlig for eventuelle svar :)

Hvis jeg får skaffa meg en 1992-94 MX-5 til under 90,000-115,000, vil den være salgbar for ikke mye mindre om 1 år eller 2? Egen erfaring?

Har de fleste her inne overflod med penger, sjekket forsikring, er 23 i år har ikke hatt bil før, og det lå på 13-25000 i året :) Tips, erfaring?

Hvor mye koster det i Norge for å lakkere til ny farge og eventuelt ny kalesj?

Hvor mye snakker vi for å få ny front, bakdel og sideskjørt. Generelt sett, litt skjørt og senking på bilen?

Kan ikke mekke selv, noen konkrete priser på turbo installert, helt pålitelig og bra? ( I Norge begge disse)

Funker dette greit som en bil for hele året om man tar godt vare på den?

Generelt sett, tror du jeg ville blitt fornøyd med en 92-94 MX-5 som min første bil? Liker raske/pene biler, har kjørt bil i 4-5 år, bla. Audi A4, VW Bora, Peugeot 106, VW Golf og satt på i mange sprekinger bla. nye Evo VIII ;)

Veldig takknemlig for svar om noen gidder, kan ev. kontakte meg på ICQ eller MSN. Takker.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Re: Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Post by Precious »

biXen wrote: Hvis jeg får skaffa meg en 1992-94 MX-5 til under 90,000-115,000, vil den være salgbar for ikke mye mindre om 1 år eller 2? Egen erfaring?
Du trenger ikke gi så mye for bilen, da den har synka veldig i pris det siste året. Og hvordan prisene er om et år, det kan jeg ikke forutsi, men legger du masse penger i styling og personligheten til bilen så er det ikke mye du for igjen for det. Vedlikehold og bytte av slitedeler er mye viktigere for prisen sin del.
biXen wrote: Har de fleste her inne overflod med penger, sjekket forsikring, er 23 i år har ikke hatt bil før, og det lå på 13-25000 i året :) Tips, erfaring?
Vi har vel ikke alle overflod med penger, men er den mx5/miata eiere som er godt voksne. Ellers vil bilen min stå på pappa :D Som er godt voksen.
biXen wrote: Hvor mye koster det i Norge for å lakkere til ny farge og eventuelt ny kalesj?
Du har vanlig betaling til firma som vil koste 15-25000kr, avhengig om du gjør noe forarbeid selv. Også har vi den svarte måten, som kommer an på hvor god kompis du er med lakkeren, da vil prisen ligge på 5-10000kr avhengig av hvilket forarbeid du har gjort.
biXen wrote: Hvor mye snakker vi for å få ny front, bakdel og sideskjørt. Generelt sett, litt skjørt og senking på bilen?
Front, bakdel og sideskjørt som er et helt styling/body kit vil vel komme på rundt 10000kr.
Senking av bilen ville jeg lagt til 5-6000kr og kjøpte høydejusterebare koni dempere. Dette gjør bilen enda stivere og du for senka bilen og hevet den om vintern.
biXen wrote: Kan ikke mekke selv, noen konkrete priser på turbo installert, helt pålitelig og bra? ( I Norge begge disse)
Turbokit fra GReddy koster fra 13000kr og gir ca 140-150hk, kan yte nærmere 200hk om du kjøper IC og kobler til. Da trengs det ikke gjøre andre modifikasjoner i bilen/motorrommet om dette skal være pålitelig og holdbart. Obs, kittet inkluderer ikke dumpventil ;)

Installsjon av turbon vet jeg ikke hva vil koste, men Asim fra CazyTuning svarer på ;) Tror kanskje det ble svart på i en annen tråd også, om dette tilbudet på turbokittet fra CrazyTuning.
biXen wrote: Funker dette greit som en bil for hele året om man tar godt vare på den?
Bilen er en fullverdig vinter bil, gjerne med hardtop og i tillegg er det ekstra moro med rwd ;)
Dersom du monterer turbo så ville jeg hvertfall kosta på meg en turbotrykksjusterer. For å lade så lite som mulig på vintern. For mye hk på snøføre er ikke en god måte å komme fram på.
biXen wrote: Generelt sett, tror du jeg ville blitt fornøyd med en 92-94 MX-5 som min første bil? Liker raske/pene biler, har kjørt bil i 4-5 år, bla. Audi A4, VW Bora, Peugeot 106, VW Golf og satt på i mange sprekinger bla. nye Evo VIII ;)
Per dags dato har jeg til gode å møtt eller snakket med en person som ikke har blitt fornøyd med sin mx5/miata. De fleste griner på nesa når de selger bilen og sverger på sitt liv at de skal ha en mx5/miata igjen.

Msn adressa mi er: royko@scrabble2000.no hvis du vil slå av en prat :)
User avatar
guest
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Status: Offline

Re: Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Post by guest »

Jeg er ny bruker her på forumet, og har lest mye god info her gjennom påsken. Vurderer oxo å kjøpe meg en MX-5 når jeg får råd. Jeg reagere likevel på en ting. Når jeg leser her å folk har gitt goe og fornuftige svar har jeg hatt stor tro på disse. Derfor blir jeg nå veldig usikker når jeg leste svaret her oppforbi. Fordi, leste jeg ikke nettopp en anna plass her i forume at du "Precious" faktisk IKKE har/eier MX-5, og heller aldri har eid en? Da blir det vel litt merkelig å for eksempel fortelle andre om hvordan MX-5 er å eie å bruke en heil vinter? Du burde vel kanskje i det minste opplysa om at du ikke selv har prøvd det?
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Jeg skjønner at du setter spm ved at jeg aldri har eid en mx5, men sannheten er at jeg hadde en mx5 i januar og februar måned. Og ut ifra det inntrykket jeg fikk av bilen de to måneden var bilen en helt kurant vinterbil.

De to måneden er Skien sine mest vinterlige måneder og jeg kjørte den på is og snø. Derav vet jeg hvordan bilen er på vinterføre og fremkommelighet fordi jeg må opp en bratt bakke for å komme hjem.

Ellers speiler svaret veldig mye igjen fra hva andre ville/vil svare.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Post by Vidar »

En MX5 vil altid være salgbar, men hvorfor selge ??

Når det gjelder forsikring så sjekk på en del selskaper og finn ut hvem som er billigst.

Ny lakk koster fra 10000 opp til 35000. Alt i fra lakkerer og om du skal ha kvitering eller ikke.

Ny cab koster i fra par tusen til 5 tusen, men da må du bytte selv.

Turbo koster 13000 og 15000 ferdig montert og testet (pris for medlemer av Norsk MX5/Miata klubb)

MX5/miata er en morsom vinterbil :)

Ja, regner med du blir fornøyd. Er ikke verdens kjappeste bil originalt, men heller ikke treg. Kjøreegenskapene er meget gode.
biXen wrote: Hvis jeg får skaffa meg en 1992-94 MX-5 til under 90,000-115,000, vil den være salgbar for ikke mye mindre om 1 år eller 2? Egen erfaring?

Har de fleste her inne overflod med penger, sjekket forsikring, er 23 i år har ikke hatt bil før, og det lå på 13-25000 i året :) Tips, erfaring?

Hvor mye koster det i Norge for å lakkere til ny farge og eventuelt ny kalesj?

Hvor mye snakker vi for å få ny front, bakdel og sideskjørt. Generelt sett, litt skjørt og senking på bilen?

Kan ikke mekke selv, noen konkrete priser på turbo installert, helt pålitelig og bra? ( I Norge begge disse)

Funker dette greit som en bil for hele året om man tar godt vare på den?

Generelt sett, tror du jeg ville blitt fornøyd med en 92-94 MX-5 som min første bil? Liker raske/pene biler, har kjørt bil i 4-5 år, bla. Audi A4, VW Bora, Peugeot 106, VW Golf og satt på i mange sprekinger bla. nye Evo VIII ;)

Veldig takknemlig for svar om noen gidder, kan ev. kontakte meg på ICQ eller MSN. Takker.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Takk for gode svar og innspill. Jeg må si jeg har utrolig lyst på en slik bil, problemet er vel pris kontra alder på bilen. Det er også vanvittig dyrt å ha bil, synes bare jeg kan høre gnålet om hvorfor jeg bruker penger på bilen og ikke på leilighet som jeg ikke har råd til enda likevel, noen som kjenner seg igjen? :) Kan noen som har en 90-92 MX-5 og gjerne har hatt den i minst et år si hvilke normale utgifter som går med? Da tenker jeg utenom spesielle ting som styling, trimming osv. Kluet er at etter de første måneders bruk på bilen skulle jeg veldig gjerne ha muligheten til å spare mer utenom et eventuelt billån. Har bare lite peiling på hvor mye det kan koste i året. Takker så mye for tilbakemelding :) Vet ikke om noen kjenner til det, men jeg merker det på meg selv at jeg har skikkelig lyst på en sånnen bil, bare kribler, lurer på hvordan jeg skal klare å la være å skaffe meg en. Men måtte uansett spilt kald og rolig ved eventuelt kjøp, så jeg får somle meg ut og se på en :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har en 1992 modell, har hatt den i over to år.
Vedlikeholds Utgifter :
Olje og filter en gang i blandt.
bremseklosser, pluggledninger, plugger, dekk, div lyspærer, vindusviskere, øvre pakning for girspake, dynamoen gikk istykker ved motorvaske en gang.

Jeg har hatt lite problemer med bilen min. Og veldig lite utgifter på vedlikehold..
biXen wrote:Takk for gode svar og innspill. Jeg må si jeg har utrolig lyst på en slik bil, problemet er vel pris kontra alder på bilen. Det er også vanvittig dyrt å ha bil, synes bare jeg kan høre gnålet om hvorfor jeg bruker penger på bilen og ikke på leilighet som jeg ikke har råd til enda likevel, noen som kjenner seg igjen? :) Kan noen som har en 90-92 MX-5 og gjerne har hatt den i minst et år si hvilke normale utgifter som går med? Da tenker jeg utenom spesielle ting som styling, trimming osv. Kluet er at etter de første måneders bruk på bilen skulle jeg veldig gjerne ha muligheten til å spare mer utenom et eventuelt billån. Har bare lite peiling på hvor mye det kan koste i året. Takker så mye for tilbakemelding :) Vet ikke om noen kjenner til det, men jeg merker det på meg selv at jeg har skikkelig lyst på en sånnen bil, bare kribler, lurer på hvordan jeg skal klare å la være å skaffe meg en. Men måtte uansett spilt kald og rolig ved eventuelt kjøp, så jeg får somle meg ut og se på en :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Precious, har du ikke Miata mer??
Hva skjedde?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Jeg har hatt min siden august, og nærmer meg 30 000 km med stormskritt. Har byttet olje og filter tre ganger. På mazdaverksted koster dette nesten tusenlappen per gang. Da fyller jeg helsyntetisk olje. Første gangen kom hele greia med olje på bakaksel og girkasse (tror jeg, husker ikke helt) på omtrent 1500 på en bensinstasjon. Da var det med delsyntetisk olje. Ellers har jeg slitt ut ett sett med bakdekk (piggfrie vinterdekk) :lol: og i dag kom dagen for å bytte bremseskiver og klosser.

Skivene har antagelig vært modne for utskifting en stund, mulig jeg burde ha gjort det med en gang jeg kjøpte bilen. Dette kom på 5260 kroner.

Jeg valgte også å bytte batteriet før vinteren, da det fortsatt var det originale batteriet fra 1991 som sto i da jeg kjøpte den. Pris: ca 700 kr.

Jo, og så har jeg byttet kjølevæske og termostat en gang etter at motoren ble farlig varm av og til. Dette løste problemet helt. Pris: ca 100 kroner i deler og kjølevæske på biltema.

Dette er alt jeg kan huske å ha gjort hittil. Kommer jeg på noe mer, så legger jeg det til senere.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

kodvaag wrote:Precious, har du ikke Miata mer??
Hva skjedde?
Mista lappen, var det ikke?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Jeg og frosken har fartet litt over 100 000km siden 2001, på allslags føre..

Ingen problemer, annet en en "liten" snur på E18 i forfjor....

Av vedlikehold har pengene gått på olje og filter stort sett...
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

30,000 km på under et år? Hvordan er det mulig? Jeg tenkte å skrive opptil 12,000km på forsikringa, 30,000 hadde konka meg :)

Det meste går i smådill og oljeskift altså, selv om det er en gammel bil. Det høres jo ikke så værst ut. Noen som vet hvor mye ekstra det er med en dumpvalve installert med turboen? :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Magnus wrote:
kodvaag wrote:Precious, har du ikke Miata mer??
Hva skjedde?
Mista lappen, var det ikke?
Stemmer det, men ble først avgjort fordi min mor fant plutselig ut at hun skulle skifte mening og sa bare nei, det er ikke lurt av en så ung mann å ha så mye lån. (60000kr). Uka etter mistet jeg lappen, men ikke denna tråden handler om.


On topic:
Jeg gleder meg til den dagen jeg skal kjøpe mx5/miata :D
Og den dagen kommer, trust me!

Dumpventil kan enhver person lese seg til montering og koster vel 1500-2000kr, avhengig av dumpventilen. Dette er en atmosfærisk dumpventil som lager denne "PYYSSSSJ" lyden ;)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Klarer såvidt å skifte dekk vet ikke om jeg skulle prøvd meg på noen dumpventil :P Neida, overdriver sterkt nå. Det virker til å være mye god dokumentasjon på denne bilen, men med en gang en må i gang med spesialutstyr kreves det fagfolk tenker jeg. Det værste er jo at som designer så ville jeg være veldig frista til å omlakkere bilen til f.eks. oransje, og det er jo ikke mye billig ;)

60,000 lån ja, hvor mye betale du selv da? Og jobbet du eventuelt? Hehe, jeg er snart 23 og fremdeles er mor en faktor mot dette, mer av irritasjon enn hva jeg får lov til og ikke da ;) Mista lappen kan vel likevel være fort gjort med den bilen ja, hmmm
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Har to jobber, som idag utbetaler meg 8000kr i mnd og jeg bor gratis forutenom mat og strøm. Låne ville komme meg på underkant av 2000kr i mnd over 5år og da har jeg 6000kr å leve på. Som jeg fint skulle klart :)

Det er regnet ut ifra at jeg ikke betaler mer en jeg må i mnd, og ikke helt reelt da jeg som lærling tjener mer og mer for hvert halvår.

Det er snakk om prioritering.
Post Reply