Oljelekkasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Oljelekkasje

Post by midget77 »

Jeg har fått eu-feil på grunn av oljelekkasje bakpå motoren. En simring til ca 300 kroner.

De hevder at for å skifte denne må motor og gearkasse tas ut.

Naturligvis koster dette en del kroner, så jeg lurer på om det er noen måte å skifte denne uten å ta ut motoren?

Dere som har et komplett verksted hjemme fikser jo slikt selv, men noen av oss må av forskjellige grunner sette bort sånne jobber.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by obi-one »

Jeg har skiftet denne uten å ta ut motoren, men gearkasse og clutch må av, så det er masse jobb. Vil anbefale å skifte clutchen i "samme slengen" hvis du ikke vet at den er ny.....
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by midget77 »

Takk, obi. Jeg lar dem gjøre det slik de ønsker. Det blir sikkert ikke noe billigere om de må kløne for å få det til. Clutchen ble skiftet for 7-8 år siden, så helt nødvendig er det vel ikke.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by obi-one »

Med 7-8 år gammel clutch ville jeg lagt inn skifte av clutch plate og utløserlager i samme slengen. Og etter min mening mye mindre arbeid å la motoren stå i bilen. Har du sjekket alternativt verksted?
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by midget77 »

Det kan hende at jeg misforsto ham litt.

Jeg skal snakke mer med ham før han setter igang. Når clutch er i orden tenker man jo ikke på den, så takk for ideen.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by Rudolf »

Man må ikke finne på å ta ut motoren for å skifte nevnte simring.
Påstår verkstedet det, så skift verksted fort som f.....

Er du sikker på at det er feil med nevnte simring og ikke lekkasje fra O-ring på Cam-sensoren?
Det gir ofte samme sølet.
O-ringen er skiftet på 10min.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by Sunnmøring »

Sikker på at det ikkje berre er CAS o-ringen som er lekk då? er den lekk vil det vere masse gøgg på baksida av motoren - kanskje verdt å forsikre seg om at verkstaden du brukte har kontrollert dette. Det er tross alt gratis å spør, og i beste fall så blir det billigare for deg :)

http://rallyways.com/specialty/cas-o-ri ... -oil-leak/"

Redigering: Rudolf er raskare enn meg :oops:
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by obi-one »

For ordens skyld så støtter jeg de to siste innleggene om å sjekke CAS tetningen bakerst på topplokket først. Det at verkstedet påstår at motor må ut for å skifte bakre simmerring på veiva støtter tanken på at de kanskje ikke har den helt store oversikten over våre biler.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by Fabiz »

Jeg har forøvrig aldri hørt om en bil som må ha ut motoren for bytte av simmering på veiva...

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by midget77 »

Jeg har snakket med verkstedet nå. Det var jeg som misforsto det de sa, eller de var uklare når de snakket med meg.

Selvfølgelig skal bare kassa ut.

Når dette er demontert, skifter vi clutch samtidig. Som dere alle sier, når først kassa er ute så..
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Oljelekkasje

Post by Agility »

Bare vask motoren og girkassa, så viser du bilen... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply