Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat byttet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat byttet

Post by brokkoli »

Heisann, prøver å få radiatorviften til å fungere. Har jordet TFA i diagnoseporten og da starter vifta, har prøvd å jorde ledern som sitter på toppen av termostaten og da starter vifta. Da må da være termostaten tenker jeg, men etter termostaten er byttet så er resultatet det samme.

Hva kan det være? Kan det være viftereleet? Håper virkelig ikke at det er ledningsproblemer :(

EDIT: burde nevne jeg har også skylt kjølesystemet 8-10 ganger.
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by brokkoli »

fant manualene for bilen. Det er en egen seksjon for kjøle vifte. http://www.mellens.net/mazda/Mazda-Miat ... ng_fan.pdf

"1. Locate cooling fan relay. See Fig. 2 . Disconnect cooling fan relay wiring harness connector. Check
continuity between cooling fan relay terminals "A" and "C". See Fig. 3 . Continuity should not exist.
Check continuity between terminals "B" and "D". Continuity should exist.
2. With battery voltage applied between terminals "B" and "D" of cooling fan relay, check continuity
between terminals "A" and "C". Continuity should exist. If continuity is not as specified, replace cooling
fan relay."

Prøvde akkurat dette, alt stemmer untatt kontinuteten mellom B og D i punkt 1. Kan noen være så greie og skjekke om dette er tilfellet for dere også? Dra ut viftereleet og mål kontinutet mellom de 2 små pinnene.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da er det feil med temperatursensoren.
(eller dårlig kontakt på toppen av temperatursensoren, irr(?))

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re:

Post by brokkoli »

Rudolf wrote:Da er det feil med temperatursensoren.
(eller dårlig kontakt på toppen av temperatursensoren, irr(?))

Erik
100% sikker på at den lille grønne bakpå ikke kan forusake at vifta ikke starter når den skal? Kontrollerer ikke ECU når viften skal skrus på i det hele tatt?

Kan det være denne grå krabaten som sitter oppå termostaten http://www.mx5parts.co.uk/sensor-water- ... p-913.html? Jeg bytta den som er inni termostathuset
Last edited by brokkoli on 25 Jun 2014, 18:32, edited 1 time in total.
Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by Kvikksølv »

Vi er tydeligvis flere med akkurat samme problemet - samtidig! Da må vi vel finne ut av dette mens det enda er sommer!
brokkoli wrote:Heisann, prøver å få radiatorviften til å fungere. Har jordet TFA i diagnoseporten og da starter vifta, har prøvd å jorde ledern som sitter på toppen av termostaten og da starter vifta. Da må da være termostaten tenker jeg, men etter termostaten er byttet så er resultatet det samme.

Hva kan det være? Kan det være viftereleet? Håper virkelig ikke at det er ledningsproblemer :(

EDIT: burde nevne jeg har også skylt kjølesystemet 8-10 ganger.
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by brokkoli »

Så sant, så sant. La merke til at du hadde bestilt fra Mazda i Skien, jeg holder til i Porsgrunn. Vi får holde hverandre oppdatert.

Håper jeg får fiksa det snart, været er jo så fint for tiden.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by obi-one »

Høres ut som det er "den grå krabaten" dere snakker om, dvs termobryteren som sitter på toppen av termostathuset (hvor selve den mekaniske termostaten som styrer åpning/lukking av kjølevann inn til radiatoren sitter inni).

Det hjelper ikke å bytte selve termostaten hvis vifta ikke starter når motoren er varm, dersom "den grå krabaten" termobryteren er gååen. Sjekk først irr på kontakten......
Se også den andre tråden for detaljert forklaring på de 3 (!) ulike elektriske temperaturfølerene på MX-5........
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

brokkoli wrote:
100% sikker på at den lille grønne bakpå ikke kan forusake at vifta ikke starter når den skal? Kontrollerer ikke ECU når viften skal skrus på i det hele tatt?

Kan det være denne grå krabaten som sitter oppå termostaten http://www.mx5parts.co.uk/sensor-water- ... p-913.html? Jeg bytta den som er inni termostathuset
100% sikker på det ja.

Den grå "krabaten" er en temperaturbryter (sensor er litt misvisende)
Det er den som slår på vifta når temperaturen blir på ca 90 grader.

Inni temperaturhuset sitter termostaten.

Image

Den har en annen funksjon.
Det er en mekanisk ventil som åpner for vann fra radiatoren når temperaturen er på ca 85 grader.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by brokkoli »

Tusen takk obi-one og Rudolf. Hvor mer jeg tenker på dette hvor flauere blir jeg. Bil er ikke min sterke side, men ønsker å bli bedre på det. Jeg bare søkte litt rundt på nettet, fant ut om termostaten, så hvordan man bytta den og kjøpte en fra mekonomen.



Skjekket kontakten og den virka ganske grei, blåste ut noe små buzz som var inni der, men det gjorde ingen forskjell. Skjekket kabelen til den "grå krabaten" med å jorde den til motorblokka og bevege den rundt om kring, det gikk fint.

Da skal en grå krabat bestilles. Litt usikker på om jeg tar det fra Mazda leverandøren i Skien, eller via mx5parts, tenker det blir den siste. Regner med det er bare å skru ut den gamle grå og inn med den nye?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Radiatorviften starter ikke. TFA test OK, termostat bytt

Post by obi-one »

Bare hyggelig, eneste måten å lære på er å spørre. Så er det garantert 3 andre som lærer det neste gang de leser tråden 8)

Bare å skru ut og inn med den nye ja. Pass på at motoren er kald når du skrur på ting som har med kjølevæsken å gjøre :)
Post Reply