Hvordan forbedre en skranglekasse
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Hvordan forbedre en skranglekasse
Bilen min er en skranglekasse. Det har sikkert flere årsaker, men har lyst til å gjøre noe med det.
En moderne/ny bil kan kjøres over trikkekinner, brostein og "norsk asfalt" uten at man hører annet enn dekkene som jobber mot ujevnhetene. (iallefall kan Audien min det). Og det selv med sportsunderstell og lavprofildekk.
Men MX5'en min knirker, rister og skrangler så jeg er redd for at den skal gå i oppløsning. Stort sett reduserer jeg farten betraktelig mye mer enn jeg ville gjort med Audi'en når jeg kommer til ujevnheter i asfalten, men det er jo en sportsbil, jeg vil jo kjøre fortere med den enn med Audi'en.
Hva er det lurt å gjøre for å forbedre den? Stive opp karrosseriet? Hvor får jeg isåfall størst utbytte? (ok, det er en cab og vil aldri bli like stiv som en bil med tak...)
Nye foringer? Har det noe effekt?
Lettere felger? Har allerede 14" BBS på originaldim så ikke så mye å hente her tror jeg.
Og er det noen som vet hvordan en 1991 modell var da den var ny? Er dette slik bilen er konstruert slik at man må forbedre konstruksjonen, eller kommer det av slitasje slik at ved å bytte alt som er slitt så blir den slik jeg ønsker?
Gode ideer og erfaringer mottas med takk
En moderne/ny bil kan kjøres over trikkekinner, brostein og "norsk asfalt" uten at man hører annet enn dekkene som jobber mot ujevnhetene. (iallefall kan Audien min det). Og det selv med sportsunderstell og lavprofildekk.
Men MX5'en min knirker, rister og skrangler så jeg er redd for at den skal gå i oppløsning. Stort sett reduserer jeg farten betraktelig mye mer enn jeg ville gjort med Audi'en når jeg kommer til ujevnheter i asfalten, men det er jo en sportsbil, jeg vil jo kjøre fortere med den enn med Audi'en.
Hva er det lurt å gjøre for å forbedre den? Stive opp karrosseriet? Hvor får jeg isåfall størst utbytte? (ok, det er en cab og vil aldri bli like stiv som en bil med tak...)
Nye foringer? Har det noe effekt?
Lettere felger? Har allerede 14" BBS på originaldim så ikke så mye å hente her tror jeg.
Og er det noen som vet hvordan en 1991 modell var da den var ny? Er dette slik bilen er konstruert slik at man må forbedre konstruksjonen, eller kommer det av slitasje slik at ved å bytte alt som er slitt så blir den slik jeg ønsker?
Gode ideer og erfaringer mottas med takk
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Skrangling vil si at noe er løst. Finn det, fest det!
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Isåfall er det mye som er løst for det høres ut som om det kommer fra over alt.
Men det kan jo selvfølgelig hende at problemet ligger der, at det er løse deler over alt på hele bilen
Men det kan jo selvfølgelig hende at problemet ligger der, at det er løse deler over alt på hele bilen
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Vil tro det er endel smått å fikse på din, min erfaring er at dem skrangler ikke så mye, men kan vera varmeskjold på eksos, dårlige foringer,, min skranglet mye ifra stabiliatorstaget bak, så dårlige foringer at det slo metall mot metall, skrudde like så greit av staget eg, og ble mye bedre, Sies og at å bytte til nb topmount forbedrer, men er litt kostbart da man må ha komplett fjærbein og ifra nb..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Som oppistov påpekte, kan slitte foringer i stabstagene/endlinksene føre til metall mot metall/skrangling.
Jeg løste det med å bytte end-links
Jeg løste det med å bytte end-links
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Interiør (inni dashbord, plastikk som gnisser litt etc) er hva jeg merker mest av i min. Rydd ut alt som er løst (av objekter) i bilen, så er da bare å begynne på den lyden som er høyest og jobbe deg gjennom del for del med testturer imellom.
Men nå må du jo huske da, dette er jo biler uten nevneverdig lyddtetting og isolasjon, og jeg synes det er litt sjarm i biler som lager litt lyder (så godt at alt er i teknisk ok stand og skrudd sammen skikkelig...!)
Men nå må du jo huske da, dette er jo biler uten nevneverdig lyddtetting og isolasjon, og jeg synes det er litt sjarm i biler som lager litt lyder (så godt at alt er i teknisk ok stand og skrudd sammen skikkelig...!)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Ja, det virker som om 85% iallefall kommer fra interiør når jeg analyserer lydene. Tror nok tipset ditt er fornuftig, høres feks ut som om det kommer mye lyder fra inne i dashbordet.DanielHovdahl wrote:Interiør (inni dashbord, plastikk som gnisser litt etc) er hva jeg merker mest av i min. Rydd ut alt som er løst (av objekter) i bilen, så er da bare å begynne på den lyden som er høyest og jobbe deg gjennom del for del med testturer imellom.
Men nå må du jo huske da, dette er jo biler uten nevneverdig lyddtetting og isolasjon, og jeg synes det er litt sjarm i biler som lager litt lyder (så godt at alt er i teknisk ok stand og skrudd sammen skikkelig...!)
Enig med deg også at dette ikke skal være en lydløs bil, men bare syntes det er litt for mye lyd i den nå. Mistenker at det er en kombinasjon av lyder alle har (som kanskje kan forbedres litt) og lyder pga tidligere mekking og stereoanleggmontering som har medført at ting ikke har blitt skrudd skikkelig nok sammen igjen.
Jeg satte det nok litt på spissen også når jeg kalte bilen min en skranglekasse, det er den ikke. Den er en fin NA men med litt mer knirking enn eieren skulle ønske seg
Men siden sikkert en del av lydene kommer av bevegelser i bilen var jeg litt nysgjerrig på om de som har montert div avstivninger har merket noe forskjell i knirking når bilen har blitt stivere? Hadde den vært 100% stiv skulle det jo teoretisk ha medført mindre bevegelse mellom delene.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Jo stivere bil jo mer skrangling vil du få pga ujevnheter i bilen - tro meg Da vil de små tingene i interiør (og løse objekter) få en høyere del av vibrering fra veien = mer lyd... Så gå løs med litt elektrikerteip, dynamat matter (i dører, gulv for eks) og stripse opp ale løse ledninger og ting som kan lage noe skrangling i interiør.
All "mekanisk" skrangling, altså fra understell og slikt - smør opp bolter med fett, bytte foringer og sånne ting
All "mekanisk" skrangling, altså fra understell og slikt - smør opp bolter med fett, bytte foringer og sånne ting
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvis man studerer en original MX5 nøye så vil man se at mye arbeid er lagt ned for å minske ulyder.
Blir litt vanskelig å hjelpe hvis man sier generelt at "bilen er skranglete".
Her må man nok undersøke nærmere ...
Hvis du ser på interiør, dashbord, kontakter, bryter og ledninger så er de alle festet veldig ordentlig på en original bil.
F.eks. er plastkontakter polstret med skumgummi slik at de ikke lager lyder hvis de kommer bor i noe.
Alle ledninger er møysommelig festet med klips og andre festemetoder.
Dette har en hensikt !
Svært ofte ser jeg at folk gir F..... i disse detaljene når de skal "forbedre" bilen med diverse ekstrautstyr og modifikasjoner.
Mange ganger vet ikke folk hvordan de skal løsne kontakter, ledninger og brytere.
Da tar de et godt tak, og røsker løs.
Resultatet er at delene blir liggende løse ...
... og SKRANGLE.
Ta en liten gummihammer og dunk i vei
Dunk i dashbord, under dashbord, i deksler, paneler, dører, motorrom, bagasjerom, eksosanlegg etc.
Jeg er helt sikker på at du finner en bråte med løse deler.
Fest dem, og ta deg en kjøretur.
Hvis du fremdeles har skranglelyder, er det sannsynligvis fra understell eller løse varmeskjold.
Mazda MX5/Miata er svært godt skrudd sammen fra fabrikk.
Bilen skal IKKE skramle, selv om den er gammel.
Lykke til !
Erik
Blir litt vanskelig å hjelpe hvis man sier generelt at "bilen er skranglete".
Her må man nok undersøke nærmere ...
Hvis du ser på interiør, dashbord, kontakter, bryter og ledninger så er de alle festet veldig ordentlig på en original bil.
F.eks. er plastkontakter polstret med skumgummi slik at de ikke lager lyder hvis de kommer bor i noe.
Alle ledninger er møysommelig festet med klips og andre festemetoder.
Dette har en hensikt !
Svært ofte ser jeg at folk gir F..... i disse detaljene når de skal "forbedre" bilen med diverse ekstrautstyr og modifikasjoner.
Mange ganger vet ikke folk hvordan de skal løsne kontakter, ledninger og brytere.
Da tar de et godt tak, og røsker løs.
Resultatet er at delene blir liggende løse ...
... og SKRANGLE.
Ta en liten gummihammer og dunk i vei
Dunk i dashbord, under dashbord, i deksler, paneler, dører, motorrom, bagasjerom, eksosanlegg etc.
Jeg er helt sikker på at du finner en bråte med løse deler.
Fest dem, og ta deg en kjøretur.
Hvis du fremdeles har skranglelyder, er det sannsynligvis fra understell eller løse varmeskjold.
Mazda MX5/Miata er svært godt skrudd sammen fra fabrikk.
Bilen skal IKKE skramle, selv om den er gammel.
Lykke til !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re:
Da er det bare å brette om ærmene og sette i gang, ingen snarveier her tydeligvis.Rudolf wrote: Jeg er helt sikker på at du finner en bråte med løse deler.
Fest dem, og ta deg en kjøretur.
Hvis du fremdeles har skranglelyder, er det sannsynligvis fra understell eller løse varmeskjold.
Mazda MX5/Miata er svært godt skrudd sammen fra fabrikk.
Bilen skal IKKE skramle, selv om den er gammel.
Lykke til !
Erik
Gleder meg til jobben og resultatet Skal gi tilbakemeldinger her når resultatene kommer som tips og inspirasjon til andre som kanskje også har litt lyder de ikke skulle hatt!
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Jeg opplevde "skrangling" bak. Det var de to tynne metalstengene på tvers i bagasjerommet (som fungerer som fjær som holder bagasjelokket oppe når det er åpnet) som slo mot hverandre. Kjørte McGyver-løsning; litt tape der de møttes gjorde susen.
Den var litt vrien for stengene er ikke i nærheten av å røre hverandre når bagasjelokket er åpent (da er de i spenn). Så for å konstantere at det virkelig var de som lagde lyd krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
Den var litt vrien for stengene er ikke i nærheten av å røre hverandre når bagasjelokket er åpent (da er de i spenn). Så for å konstantere at det virkelig var de som lagde lyd krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Hauk wrote:... krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Jeg håper du ikke kjørte alt for fort over fartsdumpene mens han lå baki?Hauk wrote:Jeg opplevde "skrangling" bak. Det var de to tynne metalstengene på tvers i bagasjerommet (som fungerer som fjær som holder bagasjelokket oppe når det er åpnet) som slo mot hverandre. Kjørte McGyver-løsning; litt tape der de møttes gjorde susen.
Den var litt vrien for stengene er ikke i nærheten av å røre hverandre når bagasjelokket er åpent (da er de i spenn). Så for å konstantere at det virkelig var de som lagde lyd krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
Sønnen min på 5 maser hele tiden om å få være med i garasjen, kanskje jeg skulle bruke han til å sjekke tilstanden hos meg, han er jo som skapt for mx5 bagasjerommet.... (ps: ikke si noe til kona, da blir det husarrest på meg)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvordan forbedre en skranglekasse
Nei. Det var nok å bare pelle borti stengene da bagasjelokket var lukket så slo de mot hverandre.MX-Jon wrote:Jeg håper du ikke kjørte alt for fort over fartsdumpene mens han lå baki?
Jeg var i tvil, men han instisterte. Han er riktignok etpar cm under snittet, men dog...