Hvordan forbedre en skranglekasse

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by MX-Jon »

Bilen min er en skranglekasse. Det har sikkert flere årsaker, men har lyst til å gjøre noe med det.

En moderne/ny bil kan kjøres over trikkekinner, brostein og "norsk asfalt" uten at man hører annet enn dekkene som jobber mot ujevnhetene. (iallefall kan Audien min det). Og det selv med sportsunderstell og lavprofildekk.

Men MX5'en min knirker, rister og skrangler så jeg er redd for at den skal gå i oppløsning. Stort sett reduserer jeg farten betraktelig mye mer enn jeg ville gjort med Audi'en når jeg kommer til ujevnheter i asfalten, men det er jo en sportsbil, jeg vil jo kjøre fortere med den enn med Audi'en.

Hva er det lurt å gjøre for å forbedre den? Stive opp karrosseriet? Hvor får jeg isåfall størst utbytte? (ok, det er en cab og vil aldri bli like stiv som en bil med tak...)
Nye foringer? Har det noe effekt?
Lettere felger? Har allerede 14" BBS på originaldim så ikke så mye å hente her tror jeg.

Og er det noen som vet hvordan en 1991 modell var da den var ny? Er dette slik bilen er konstruert slik at man må forbedre konstruksjonen, eller kommer det av slitasje slik at ved å bytte alt som er slitt så blir den slik jeg ønsker?

Gode ideer og erfaringer mottas med takk :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by Stalfa »

Skrangling vil si at noe er løst. Finn det, fest det! 8)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by MX-Jon »

Isåfall er det mye som er løst for det høres ut som om det kommer fra over alt.
Men det kan jo selvfølgelig hende at problemet ligger der, at det er løse deler over alt på hele bilen :lol:
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by Miatapowers »

Vil tro det er endel smått å fikse på din, min erfaring er at dem skrangler ikke så mye, men kan vera varmeskjold på eksos, dårlige foringer,, min skranglet mye ifra stabiliatorstaget bak, så dårlige foringer at det slo metall mot metall, skrudde like så greit av staget eg, og ble mye bedre, Sies og at å bytte til nb topmount forbedrer, men er litt kostbart da man må ha komplett fjærbein og ifra nb..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by mojo-91 »

Som oppistov påpekte, kan slitte foringer i stabstagene/endlinksene føre til metall mot metall/skrangling.
Jeg løste det med å bytte end-links ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by DanielHovdahl »

Interiør (inni dashbord, plastikk som gnisser litt etc) er hva jeg merker mest av i min. Rydd ut alt som er løst (av objekter) i bilen, så er da bare å begynne på den lyden som er høyest og jobbe deg gjennom del for del med testturer imellom.

Men nå må du jo huske da, dette er jo biler uten nevneverdig lyddtetting og isolasjon, og jeg synes det er litt sjarm i biler som lager litt lyder (så godt at alt er i teknisk ok stand og skrudd sammen skikkelig...!)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by MX-Jon »

DanielHovdahl wrote:Interiør (inni dashbord, plastikk som gnisser litt etc) er hva jeg merker mest av i min. Rydd ut alt som er løst (av objekter) i bilen, så er da bare å begynne på den lyden som er høyest og jobbe deg gjennom del for del med testturer imellom.

Men nå må du jo huske da, dette er jo biler uten nevneverdig lyddtetting og isolasjon, og jeg synes det er litt sjarm i biler som lager litt lyder (så godt at alt er i teknisk ok stand og skrudd sammen skikkelig...!)
Ja, det virker som om 85% iallefall kommer fra interiør når jeg analyserer lydene. Tror nok tipset ditt er fornuftig, høres feks ut som om det kommer mye lyder fra inne i dashbordet.
Enig med deg også at dette ikke skal være en lydløs bil, men bare syntes det er litt for mye lyd i den nå. Mistenker at det er en kombinasjon av lyder alle har (som kanskje kan forbedres litt) og lyder pga tidligere mekking og stereoanleggmontering som har medført at ting ikke har blitt skrudd skikkelig nok sammen igjen.

Jeg satte det nok litt på spissen også når jeg kalte bilen min en skranglekasse, det er den ikke. Den er en fin NA men med litt mer knirking enn eieren skulle ønske seg :)

Men siden sikkert en del av lydene kommer av bevegelser i bilen var jeg litt nysgjerrig på om de som har montert div avstivninger har merket noe forskjell i knirking når bilen har blitt stivere? Hadde den vært 100% stiv skulle det jo teoretisk ha medført mindre bevegelse mellom delene.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by DanielHovdahl »

Jo stivere bil jo mer skrangling vil du få pga ujevnheter i bilen - tro meg :P Da vil de små tingene i interiør (og løse objekter) få en høyere del av vibrering fra veien = mer lyd... Så gå løs med litt elektrikerteip, dynamat matter (i dører, gulv for eks) og stripse opp ale løse ledninger og ting som kan lage noe skrangling i interiør. :)

All "mekanisk" skrangling, altså fra understell og slikt - smør opp bolter med fett, bytte foringer og sånne ting :)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by Stalfa »

Du får sammenlikne med andre tilgjengelige NA'er.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvis man studerer en original MX5 nøye så vil man se at mye arbeid er lagt ned for å minske ulyder.

Blir litt vanskelig å hjelpe hvis man sier generelt at "bilen er skranglete".
Her må man nok undersøke nærmere ... :wink:

Hvis du ser på interiør, dashbord, kontakter, bryter og ledninger så er de alle festet veldig ordentlig på en original bil.
F.eks. er plastkontakter polstret med skumgummi slik at de ikke lager lyder hvis de kommer bor i noe.
Alle ledninger er møysommelig festet med klips og andre festemetoder.
Dette har en hensikt !

Svært ofte ser jeg at folk gir F..... i disse detaljene når de skal "forbedre" bilen med diverse ekstrautstyr og modifikasjoner.
Mange ganger vet ikke folk hvordan de skal løsne kontakter, ledninger og brytere.
Da tar de et godt tak, og røsker løs.
Resultatet er at delene blir liggende løse ...
... og SKRANGLE.

Ta en liten gummihammer og dunk i vei :wink:
Dunk i dashbord, under dashbord, i deksler, paneler, dører, motorrom, bagasjerom, eksosanlegg etc.

Jeg er helt sikker på at du finner en bråte med løse deler.
Fest dem, og ta deg en kjøretur.
Hvis du fremdeles har skranglelyder, er det sannsynligvis fra understell eller løse varmeskjold.

Mazda MX5/Miata er svært godt skrudd sammen fra fabrikk.
Bilen skal IKKE skramle, selv om den er gammel.

Lykke til !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote: Jeg er helt sikker på at du finner en bråte med løse deler.
Fest dem, og ta deg en kjøretur.
Hvis du fremdeles har skranglelyder, er det sannsynligvis fra understell eller løse varmeskjold.

Mazda MX5/Miata er svært godt skrudd sammen fra fabrikk.
Bilen skal IKKE skramle, selv om den er gammel.

Lykke til !

Erik
Da er det bare å brette om ærmene og sette i gang, ingen snarveier her tydeligvis.
Gleder meg til jobben og resultatet :) Skal gi tilbakemeldinger her når resultatene kommer som tips og inspirasjon til andre som kanskje også har litt lyder de ikke skulle hatt!
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by Hauk »

Jeg opplevde "skrangling" bak. Det var de to tynne metalstengene på tvers i bagasjerommet (som fungerer som fjær som holder bagasjelokket oppe når det er åpnet) som slo mot hverandre. Kjørte McGyver-løsning; litt tape der de møttes gjorde susen.

Den var litt vrien for stengene er ikke i nærheten av å røre hverandre når bagasjelokket er åpent (da er de i spenn). Så for å konstantere at det virkelig var de som lagde lyd krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by DanielHovdahl »

Hauk wrote:... krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.

:lol:
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by MX-Jon »

Hauk wrote:Jeg opplevde "skrangling" bak. Det var de to tynne metalstengene på tvers i bagasjerommet (som fungerer som fjær som holder bagasjelokket oppe når det er åpnet) som slo mot hverandre. Kjørte McGyver-løsning; litt tape der de møttes gjorde susen.

Den var litt vrien for stengene er ikke i nærheten av å røre hverandre når bagasjelokket er åpent (da er de i spenn). Så for å konstantere at det virkelig var de som lagde lyd krøp en kompis oppi med lommelykt mens jeg lukket igjen. Det gikk på håret, og jeg tror ikke han fikk (veldige) varige men.
Jeg håper du ikke kjørte alt for fort over fartsdumpene mens han lå baki? :D

Sønnen min på 5 maser hele tiden om å få være med i garasjen, kanskje jeg skulle bruke han til å sjekke tilstanden hos meg, han er jo som skapt for mx5 bagasjerommet.... (ps: ikke si noe til kona, da blir det husarrest på meg)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvordan forbedre en skranglekasse

Post by Hauk »

MX-Jon wrote:Jeg håper du ikke kjørte alt for fort over fartsdumpene mens han lå baki? :D
Nei. :) Det var nok å bare pelle borti stengene da bagasjelokket var lukket så slo de mot hverandre.

Jeg var i tvil, men han instisterte. Han er riktignok etpar cm under snittet, men dog...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply