MX5 som merkevare

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Atenza »

På flere måter en overraskende tråd, har hatt inntrykk av at takhøyden er ganske stor (himmelen som tak, ikke sant?) blant oss som er forent i kjærlighet og fascinasjon for dette vesle kjøretøyet som i beste fall fikser å frakte oss til og fra jobb og gi oss livsglede og -kvalitet i bøtter og spann (samt å frakte hjem 3-4 m høye trær fra hagesenteret, i passasjersetet). Jeg klarer ikke å la være å tenke på et av mantraene som preger miata.net-forumet: Inkluder et IMHO (in my humble opinion) når du mener noe, så har ingen lov til å bli fornærmet ;).

Kanskje oppleves "irettesettelsen" som ekstra sår og sur fordi den kom fra Erik, en mann med enorm respekt og kred her inne gjennom sin uendelig rause kunnskapsdeling og utsøkte behandling av trekløveret i Sinsengarasjen, men han kan selvsagt mene like mye som alle andre, og dét skal vi tåle! Jeg begynte å vanke her for to år siden. Ganske raskt fikk jeg en følelse av at gutta med modda NA-er stod øverst på haugen, NB-folket var litt i en slags gråsone og NC, vel, det var mest for oss som ikke har peil. Ja, jeg har ikke peil, takket for nybilgarantien da girkassa knela etter 7000km, ser det visuelle poenget med å senke bilen uten å ha betalt for dårligere komfort ennå, og har endatil klina på noe krom jeg ikke veit om jeg liker i hele tatt (hurra for dobbelsidig teip), men digger bilen min og alle andre MX-5-er jeg ser like mye, uten at jeg dermed sier at jeg ville bytta. IMHO.

Men jeg skulle gjerne byttelånt og prøvd alle andres biler, og det tror jeg kanskje trådstarter også ville! ;)

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by alexj »

biXen wrote:Men som 2re er innpå så er det likefullt våre egne syn på hva som er kult som gjelder. Jeg tviler på at f.eks. Rudolf står og ler av deg om du kommer med en time attack bil på et treff, han er nysgjerrig som alle andre. Mens hans mening er det den er, vi andre har andre meninger, forstår ikke grunnen til å stresse seg sånn opp. Jeg synes at f.eks. både Beverly som er gjennomført flott i ganske original stil er kult, mens hvis jeg går på et banetreff så vil jeg heller se på Harald sin bil. Ove kjører fletta av meg med original mx5 :) Og det var ingen på rudskogen som beskrev noen av MX-5ene som søte så jeg hørte, men det er da vitterlig en "liten søt bil med smilefjes". De på bildene har vel dratt det litt forbi kjørbart i de fleste tilfeller.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk stresser seg opp, det er hva du selv synes som er det viktige, jeg hadde ikke kjøpt en annen bil enn den jeg har om alle i verden synes noe annet enn meg.

Enig med du :)
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by obi-one »

Himmelen som takhøyde synes jeg er et fantastisk motto.

Og når det gjelder NC fikk jeg prøvekjøre en på mine lokale veier i fjor sommer, og jeg må medgi at kjøreegenskapene var hakket "sharpere" enn i min NA, selv om jeg også merket at vekten har gått opp litt.

Og la oss for all del enes om at i klubben er alle generasjoner og årganger av bil (og fører) velkomne.

De tre begrepene Funksjonelle, Hedoniske, og Symbolske har fortsatt nytte for å beskrive merkevarer, IMHO 8)

Og senker man bilen maks, fører jo det til enda mer takhøyde....

Jeg fastholder at i denne klubben er alle som deler entusiasmen for Mx5/Miata velkomne, det at vi har ulik smak gjør det bare mer interessant. IMHO
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Atenza »

Forresten, med hensyn til merkevaren: MX-5 symboliserer i mine øyne livsglede, eller egen nytelse, som "noen" sa. Bil og eier framstår som ufarlig og lett å like, helt uten undertonen av aggressivitet eller skryt som de fleste andre cabrioleter har (bortsett fra Saab 9-3, som er det "fornuftige" alternativet).

Det er sikkert størrelsen og designen som funker sånn på meg. En MX-5 utstråler noe vennlig, uansett styling. Synes jeg ;-) ...

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Miata vil vel aldri få Top Gears Cock Award, nei :)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Pelle »

Får vel hive meg på her jeg og.
Lenge siden det har vært såpass temperatur på diskusjonene her. :lol:
Det som overrasker meg litt er hvor fort folk finner frem skuddsikker vest og hjelm og stuper rett ned i sin egen skyttergrav, det er nesten så en gammel militær blir litt imponert.

MX5 som merkevare. Tror du tar litt feil Erik hvis du hevder at det er den urørte originale MX som er merkevaren.
Jeg tror tvert om at det er det utrolige mangfoldet som finnes som har gjort merkevaren uovertruffen, i tillegg til at det faktisk er helt akseptabelt at det finnes alle disse variantene.
Jeg lar meg fort imponere av alle disse variantene. La gå at det nok er noen som knapt er kjørbare, men duverden så tøffe de er.
Daniel sin bil er jo dritfin, og ifølge ham selv helt grei å kjøre.

Personlig synes jeg en original MX blir litt mye Barbibil. Det skal jo ikke så mange grep til for at den blir noe barskere, selv om det ikke gjør den til en racerbil, men det er liksom noe med den følelsen man får hver gang man skal ut og kjøre, kaster et lite stolt blikk på sitt eget skaperverk, setter seg
inn og fyrer opp. :twisted:

Jeg bestemte meg for å ikke modde min NC når jeg kjøpte den, men hvor lang tid tok det før jeg var i full gang? Ikke lenge.Jeg skal være den første til å innrømme at det er utrolig lett å miste perspektivene når moddeviruset holder på som verst. Når er nok nok? Sannsynligvis for lenge siden vil mange si.
Men, det er min bil, det er sånn jeg vil ha den.
Det er merkevare det :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote:.............
Tror du tar litt feil Erik hvis du hevder at det er den urørte originale MX som er merkevaren.
................
Det har jeg aldri sagt Pelle.

Jeg blir litt overrasket over at så mange hevder at jeg kun går for urørt og original MX5.

En av mine, Leopold, er 99% original og det er et prinsipp for den bilen.
De to andre jeg har er modifisert i bøtter og spann.

Jeg har masse uoriginalt; veltebøyle, ratt, instrumenter, interiør, eksosanlegg, fjærer, diff, bremser, eksos, kompressor, understell, fjærer, dempere osv osv.
I tillegg har jeg senket bilene ganske mye og montert både fartsstriper, tauekrok og bøttesete.

Så hvordan folk kan påstå at jeg på død og liv skal ha alt originalt forstår jeg ikke.
Jeg har imidlertid alltid vært opptatt av at bilen skal være god å kjøre, både på bane og på landeveien.
Og det har jeg heldivis klart.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Pelle »

Nei, du har nok rett i det.
Dine modifikasjoner er kanskje ikke så synlige som hos mange andre.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote:Nei, du har nok rett i det.
Dine modifikasjoner er kanskje ikke så synlige som hos mange andre.
Noen av dem er nesten usynlige ....

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by alexj »

Rudolf wrote:
Pelle wrote:Nei, du har nok rett i det.
Dine modifikasjoner er kanskje ikke så synlige som hos mange andre.
Noen av dem er nesten usynlige ....

Image

Erik
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Litt generellt om debatten her:

Det må være lov å uttale seg på generellt grunnlag om tekniske- og utseendemessige forhold omkring MX5 på forumet uten at folk flyr i strupen på en.
Jeg mener at pesonangrep og mobbing av enkeltpersoners smak og preferanser er en utting.

Det har jeg ikke gjort.
Jeg har også beklaget hvid det kunne misstolkes slik (noe jeg ikke kan begripe at det kan).

Selv om jeg sitter som medlem av styret i Østlandsavdelingen, må jeg kunne få lov til å uttale meg om MX5 på forumet som privatperson.
At dette blir sett på som en "konspirasjon " fra klubbens ledelse mot enkelte "grupper" blir bare komisk.

Vi har ingen konspiratoriske møter der vi bestemmer oss for hvilke smaks-retninger vi skal "slå ned på".
:lol:

At jeg blir beskylt for å "splitte miljøet", være ekskluderende, tråkke folk på tærne og ikke ønske medlemmer velkomne blir for drøyt.
Jeg tror f.eks. Daniel kan bekrefte at dette ikke er tilfelle.

Det underlige er at noen av de som tidligere har beskylt klubben for å ha lite takhøyde er de som skriker høyest nå.
Igjen viser det seg at noen har store vanskligheter med å skille mellom personer og sak.

Jeg forbeholder meg retten til å kunne skrive hva jeg vil om smak, teknikk, stygt og pent, så lenge jeg ikke rakker ned på enkeltpersoner.
At noen plutselig skal bestemme at et tema er en "ikke-sak" vil jeg ikke uten videre godta.
Jeg ønsker diskusjon omkring hobbyen vår, og det ville bli trist hvis folk ikke tør å uttale seg i frykt for personangrep på forumet.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Men kva var tema då, Erik? No kan virke som det gikk meg hus forbi. Eg er jo den 'nokon' som skreiv at debatten ikkje er ein debatt. Ein ikkje-sak å debattere var fordi eg ikkje fant noko tema eller sak i åpningsinlegget. Berre raljing.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:Men kva var tema då, Erik? No kan virke som det gikk meg hus forbi. Eg er jo den 'nokon' som skreiv at debatten ikkje er ein debatt. Ein ikkje-sak å debattere var fordi eg ikkje fant noko tema eller sak i åpningsinlegget. Berre raljing.
Hvis det ikke var noe tema og ingen debatt, så har jammen innlegget skapt mye oppstyr.
Mye raljing for penga .......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Men no som det er sagt unnskuld, og ingen er såra, det er takhøgde og kom igjen — kva var det du ville debattere i åpningsinnlegget?
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Kjakan »

Man trenger litt liv på forumet i de mørke vintermånedene. Erik skal ikke beklage noe som helst, synes jeg.
Hårsåre folk som er påvirket av det amerikanske samfunnet, der alle blir "støtet" av alt mulig rart. Skaff dere noen baller istedenfor å syte som et kvinnfolk.
Skjønner ikke hvorfor Harald syter, han med flere har jo slengt dritt om originale NAer på dette forumet i årevis. Det kan virke som det er helt ok å få "uskyldige" kommentarer fra andre mx5-eiere om at bilen sin er for høy, kjedelige felger, kjipt interiør, femi, båt, undermotorisert (NA 1.6 90hk og NC 1.8 har f.eks fått mye oppgulp fra folk her inne) etc, men når man snur på flisa blir det storm i et vannglass.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply