Klaprelyd ved igangsetting

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Klaprelyd ved igangsetting

Post by ///Moe »

I går begynte bilen min med noe nytt.
Når jeg tar igang fra stillestående/nesten stillestående slik at jeg må slure litt på clutchen på lave turtall kommer det en slags klapre/dunkelyd, uansett gir.
Jo høyere belastning jeg har på motoren, jo verre blir lyden og den er hovedsaklig kun der mellom 500-1200rpm. Nesten som om at motoren slår imot karosseriet når den begynner å vibrere/vri seg litt i motorfestene, noen som har opplevd lignende? Kan det være motorfestene som er dårlige? Innbiller meg at lyden kommer fra området rundt girkassen/clutchhuset men det er vanskelig å lokalisere uten medhjelper. Har disse bilene dobbelmassesvinghjul, og kan dette evt lage ulyden?

Når jeg kjører merker jeg ingenting til ulyden og jeg kan slakke ned til 500rpm i et tungt gir og gi gass uten at jeg merker noe særlig til den.
Står jeg på tomgang i fri hører jeg ingenting, heller ikke når jeg ruser den litt opp.
Er bare et par mnd siden jeg byttet clutch og utløserlager, kikket da på svinghjulet osv men så ikke noe galt.

Er snakk om en 1990 1,6 NA dette.
Noen som har opplevd lignende, som kanskje har noen tips?
Har ikke hatt tid til å se nærmere på "problemet" enda, så tenkte det var lurt å høre om det var noen som hadde noen ideer først..
-Signatur-
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Klaprelyd ved igangsetting

Post by ///Moe »

I dag var plutselig lyden borte, merkelig nok! :D
Er tydeligvis ett eller annet som har ligget og klirret imot karosseriet..
Mistenker eksosanlegget for det har jeg vært litt plaget med før, så tok bare å strammet gummiopphengene litt.

Ingenting er bedre enn biler som "reparerer seg selv".. :wink:
-Signatur-
Post Reply