Diff og gear

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Agility »

Harald wrote:virker som at agility tror at alle som har klart å ødelegge en 1.6 diff bevisst ramponerer bilene sine, og hever seg litt over "slik kjøring" :D
fakta er at de er svake, så svake at mazda selv så at denne diffen kan vi ikke selge mer. En fornuftig upgrade hvis man har problem med en slik tidlig diff er jo da å sette inn den "store" diffen. allerede med et bittelite kompressorkit så er det nok power til at man regelrett knekker tenna på dreva i 1.6 diffen under aksellerasjon, ikke snakk om å sparke clutch, rivstarter, rett fra grus til asfalt med flatt jern, men kun normal fullgass på feks 2-3 gir.
Det er egentlig et fett om det er med åpen innmat, eller sperre. Den store modellen tåler bortimot alt man kan hive på den av fremtidige mods, eller banekjøring. torsen diffen(selve innmaten) begynner å vise tegn på smerte ved 400-450hk, men det kan også løses.

oh.. virker og som at noen tror det hjelper å sette bedre diffbrems osv inn i det lille diffhuset. Dette løser fortsatt ikke problemet med at drevsettet i 1.6 diffene er laget alt for spinkelt.
Ikke akkurat korrekt at jeg tror det nei... :wink:
Jeg refererte kun til en beskrevet metode i denne tråden for fremgangsmåte for å ødelegge en diff, hverken mer eller mindre.
Jeg mener fortsatt at en "liten" diff, på en 1,6 uten noe for for "bittelite kompressorkit" eller 2-300hk ekstra vil fungere uten problemer... Og uten at jeg har noe som helst tyngde bak min påstand, så er jeg sikker på at det er akkurat hva mange kjører rundt med.
Men jeg stiller meg gladelig med ryggen mot en murvegg, bind for øya og en sigarett i munnvika om jeg er totalt og fullstendig på villspor her... 8)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by uggla »

Ok. Kan vi alle være enige om:

1. 1.6 diffen skulle ideelt sett vært litt sterkere.
2. Å bytte ut en 1.6 diff som fungerer helt fint på en bil uten overlading er meningsløst.
(Med mindre man ønsker sperre da, det er en annen diskusjon.)
3. Ryker 1.6 diffen så kan man like gjerne bytte til en sterkere 1.8 diff.

Det er jo mange av disse 1.6 bilene med den "helt ubrukelige" diffen som har kjørt både 200 og 300 TUSEN km med denne.
Kanskje ikke på bane men. Jeg har ikke hørt om noen som fikk ny diff av Mazda på garanti ihvertfall, så helt ubrukelig er den vel ikke.
Men at det begynner å ryke differ etter 15-20 år med ymse tullekjøring og lite vedlikehold er jo en ting.
Uansett. Slapp av folkens.
Det er jo ikke sånn at den plutselig en dag eksploderer diffen og bilen forsvinner i et flammehav heller.... (a la Simpsons...)
Kanskje diffen ryker en dag, og da er det bare å sette inn en 1.8 diff.

Magnus

PS. Du må huske det Harald, at flesteparten er inne er bare er søndagskjørere som liker 5.gir, frisk luft og solfylte dager.
Og da er ikke 1,6 diffen noe å bekymre seg over. :wink:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Miatapowers »

Problemet med havari er at man står der plutselig uten drift. Bilen min er gått 300000 og den har original diff, man sitter jo bare å venter på knust diff.. Så eg titter etter ny større diff hele tiden.. Problemet er vel at avstanden mellom drevene er for store, om man opner og justere litt mindre klaring, så vil man ikke knuse diffen så lett.. Eg vurdere å gjøre dette, og fylle på redline plastolje, for så å se hvor meget den tåler.. :D Men er mer arbeid å justere dette kontra å bytte ut alt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg kjører rundt til daglig i en shortnose med bitttteliten diff og Eibach fjærer.
I følge enkelte her så er dette egentlig en umulighet.

Men like fullt så har jeg brukt bilen sommer som vinter, på Rudskogen, Vålerbanen, massevis av autoslalom, 15 runder på Nürburgring og tusenvis av kilometer på ferie i Norge og Europa.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jammen er jeg en modig mann !
:shock:

Erik

P.S. Jeg har sprukket radiatoren på alle de tre bilene mine.
Dårlig radiator er det ingen som snakker eller bekymrer seg om :roll:
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by uggla »

Bra skrevet, Erik.

Men hva slags grisekjøring er det som gjør at radiatorene dine ryker hele tiden? :D

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote:Bra skrevet, Erik.

Men hva slags grisekjøring er det som gjør at radiatorene dine ryker hele tiden? :D

M
Grisekjøring ? Jeg ?
:shock:

De originale plastradiatorene til NA (var de på NB også mon tro ?), ble etterhvert svake i toppen og sprakk for et godt ord.
Siden kjølevannet står under trykk, så kan det bli en ganske voldsom affære.
Hvis man ikke stopper motoren raskt, kan man risikere blåst toppakning, brente ventiler og skjev topp.
(Det har jeg prøvd med Rudolf).

Radiatorene er opprinnelig grønne.
Når de begynner å få en brungul farge, så er det risky å legge ut på langtur med dem (vil jeg påstå).
Jeg har imidlertid ingen bekymringer med å dra på langtur hverken med shortnose eller 1.6 diff (eller Eibach).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Harald »

vi sier jo ikke at det er umulig å kjøre med orginal diff. Sier bare at det er et velkjent fakta at de er relativt svake, og at mange av dem går istykker. En bra upgrade da er jo selvsagt en større diff, men for all del, sett gjerne inn en lik en(man får dem billigere og). hvis det var uflaks som gjorde at den første diffen røyk, så holder det en stund til. Var det derimot et hardt bruksmønster så sparer man lite penger i lengden ved å droppe en upgrade.

Erik,. prøv gjerne en liten diff i bilen du har med presse :D den får et mye kortere liv enn i den lille røde med snill motor.
Eibach fjærene er akurat så gromme at du kjøpte noe annet til den hvite, og den lille nesa holder bra, men ofte nok til at det er en issue. så hender det at de ryker og :)


Stian.. justere klaringene inni diffen tightere enn oem specs er ikke anbefalt, men jeg har sett mazda differ som etter mange mange km, har fått større klaringer inni der enn det egentlig skal være. EN grei sjekk om man noengang har diffen åpen, er å verifisere at klaringene fortsatt er korrekte. Har endret klaringene på ihvertfall en mx5 diff, og den lagde mindre lyd enn før, etter en liten korreksjon.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Har fått tak i en 1,8L diff fra en 1996 mod.
Er det ok å bytte denne i min 1,6L 1990mod?

Er det noen som vet hvor jeg kan søke opp nummer på denne for å finne om det er sperre. Har chassinummer.

Trenger jeg akslinger og mellomaksling?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by LoKi »

Du trenger drivakslinger og mellomaksling fra en 1994-2005-modell ja :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Miatapowers »

Mazda MX5 wrote:Har fått tak i en 1,8L diff fra en 1996 mod.
Er det ok å bytte denne i min 1,6L 1990mod?

Er det noen som vet hvor jeg kan søke opp nummer på denne for å finne om det er sperre. Har chassinummer.

Trenger jeg akslinger og mellomaksling?
Du skal også vera klar over at diffene har masse forskjellige utvekslinger. du bør vel finne en med 4.3 om du skal ha den så passer best på din..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Finner jeg ut hvilken utveksling det er fra chassinummer på bilen da??
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by uggla »

Det er nok en 4.1 diff.
Men det er helt fint det.

Tror bare det er i Japan (JDM-Spec) at 1.8 diffene også kom i 4.3 utførelse.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Classic »

Diffrensialen på min 1.6 1991 modell røk etter ca 115000km.. Antagelig har bilen hatt et hardt tidligere liv, diffen sa takk for seg under helt vanlig kjøring.

Så, nå har jeg solid 1.8 diff, men fremdeles original, etterhvert brungul plastradiator... :)
Last edited by Classic on 26 Apr 2011, 20:51, edited 1 time in total.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Jeg har fått dette nr på chassi JMZNA18P20..... går det å tyde noe på det?
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by uggla »

Det er forskjell på VIN-nummer på Miata (JM1XXXXX....) og Mx-5 (JMZXXXXX....) og Eunos (NA6XXXX....)
Det du har der er en Mx-5 (altså en europeisk bil). Med 1.8 liter iflg tallene.
JMZNA18B200100001 ... 1990
JMZNA18B201121900 ... 1991

JMZ = Mazda Motor Corp. (originally imported as UK specification)
NA = MX-5
1 = R/W Drive
8 = 2 Door Convertible
B = 1.6 / P = 1.8 (Engine Size)
2 = 5 Speed ( Transmission Type)0 = N/A
0 or 1 = 0 - Hiroshima Plant ... 1 = Hofu Plant
###### - sequence number
Fra:
http://ox.mx5oc.co.uk/faq.htm

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply