Vegard wrote:Koooselig!
Følte for litt kosearbeid på bilen så blei 2twisty flush på bilen i dag, tok litt fra det andre skreiv på m.net.
Først: 3 liter ATF + 1 liter 20w50 - biltema olje filter ; Dette fikk gå i 1time, kun tomgang
Deretter: 4 liter parafin rett i gjennom, få ut alle ATF rester. (varmet den opp i varmbad, bare for sikkerhetsskyld, vaaarmt metal + kald parafin kan kanskje skade? Ikke veit jeg)
Deretter: 4 liter billig billig biltema olje + biltema filter; Dette fikk gå på tomgang i 20-25min
Deretter: 4 liter 5w50 formula mobil 1 + stort Mazda filter. Vel denne skal få bli i ei stund...
Så alt i alt, mange turer under bilen og mye tomgang tid.
Hvordan synes du dette gikk?
jeg har en kollega som vurderer dette på sin BMW. Jeg vurderer det samme selv også :=)
Poenget med 2twisty er å gi systemet en rens, og utfra hvor svart olja var når den kom ut etter kun 1 time så har det løsna på ett eller annet hvertfall.
Første liter med parafin kom ut litt utblanda med olje, resten som kom ut var nesten klart.
Billig billig olja som kom ut var relativt grei, var begynt å missfarges (svartne) litt.
Hva det koster: 50kr per filter, 119kr for 4 liter billig billig olje, 199kr for 20w50 4L (trenger kun 1, men biltema hadde ikke mindre), parafin 4 liter: 50kr, ATF: 50kr per liter. (150kr)
Totalt blir det: 470kr for et stk flush.
Om det hjalp? Det må jeg vente å se litt, til jeg får kjørt den ordentlig varm og hardt. Da jeg hadde mest ventil tikk.
Går jeg go for at detta ikke skader ting? NEI...
Monterte også olje temp sensor, så bare skaffe ei sikring i morra så kobles den til.
KM stand: 224830
Liten oppdatering etter litt kjøring; Synes den går finere, og faktisk bedre, nå var gamle olja rimelig svart så bare friske olje gjør sikkert litt.
Har fortsatt ventil klakking når motor er god og varm, men mildere, kanskje ta en flush til neste oljeskift.