Hjulmutter til BBS'er!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Hjulmutter til BBS'er!

Post by Lems »

Hepp!
Jeg har vært så heldig å få kjøpt et sett med orginale 14" BBSer til NA'en (fra Tyskland) :D , men mangler bolter og er på (vill)jakt etter dette.
Mener å ha vært borti at det er egne hjulmuttere til BBS'ene som ble levert NA- stemmer det? Kan evt mutterene fra sjøsternene brukes eller får jeg ikke på senterdekslet til BBS'ene da? Noen som har de korrekte målene til disse mutterene evt et bilde? Erik/Rudolf holdt på med dette vet jeg , men finner ikke igjen tråden.

Skulle vel ikke tilfeldigvis være noen som har liggende muttere som kan passe disse felgene?
Bjørn Harald
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by Lems »

Lems wrote:Hepp!
Jeg har vært så heldig å få kjøpt et sett med orginale 14" BBSer til NA'en (fra Tyskland) :D , men mangler bolter og er på (vill)jakt etter dette.
Mener å ha vært borti at det er egne hjulmuttere til BBS'ene som ble levert NA- stemmer det? Kan evt mutterene fra sjøsternene brukes eller får jeg ikke på senterdekslet til BBS'ene da? Noen som har de korrekte målene til disse mutterene evt et bilde? Erik/Rudolf holdt på med dette vet jeg , men finner ikke igjen tråden.

Skulle vel ikke tilfeldigvis være noen som har liggende muttere som kan passe disse felgene?
Bjørn Harald
Ser de har hjulmuttere hos MX5Parts- passer disse?
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by midget77 »

Jeg bruker de samme mutterne som jeg bruker til sjøstjernene. De er like korte som boltene, så jeg berører ikke dekslet med noe.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by Kjakan »

Bruk de originale mutterene til sjøstjernene. Er ikke behov for å kjøpe noen i tillegg til de du allerede har.
Har aldri fått med egne muttere til mine to BBS-sett, så har aldri sett noen spesielle muttere.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by uggla »

Bruk de til sjøstjernene ja.

Evt. så har de faktisk noe hule muttere på Mekonomen som passer også, om det skulle skorte...

Grattis med fete felger og velkommen i klubben!

Magnus
(BBSer)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Lems
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 17 Jul 2006, 02:00
Location: Lofoten
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by Lems »

Takk for svar! Jeg har ikke sjøstjerner på bilen nå, men uorginale felger og muttere. Fikk et tips om å stikke innom den lokale hoggeren og plukke (hule) muttere fra 323 'ere, men fant ingen vrak m aktuell type mutter. Noen som har et rimelig sett liggende å slenge? Skal sjekke mekonomens priser også + div andre steder, men ja, om noen her på forumet har noe så gi lyd..
x-`90 NA Classic red
`69 MGB Old English White
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by obi-one »

Jeg kjøpte "lave" hjulmuttere til mine BBSer, i tillegg tok jeg med en opsjon på at de er "tyverisikre", antar at dette gjør at de veier lite også :)

Fikk med 20 hjulmutre og spesialverktøy for 25 dollar/150 kroner :D
Kom etter etpar uker som en liten postpakke fra USA, rett i postkassa, og ingen toll og moms, siden det er under 200,-

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0794226463

(Mekonomen skulle ha 20,- stykket for sine "normale" muttere, dvs 320,-)

Jeg hadde tilfeldigvis en "lukket lang" og en "normal kort åpen" mutter liggende også, da måtte vi selvsagt veie..... :D

Image

Viser seg at lukket lang veier 61 gram stykket, normal kort veier 30 gram, og de nye tyverisikre veier 24 gram stykket.
På hele bilen sparer jeg altså 592 gram, over en halv kilo ute på hjula 8)
Dette blir nok ikke merkbart, men morro å vite det likevel :)
På vinterhjula går jeg nok for de vanlige lukkede mutrene, så kanskje de ikke ruster fullt så mye...
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote: .......
Fikk med 20 hjulmutre og spesialverktøy for 25 dollar/150 kroner :D
Kom etter etpar uker som en liten postpakke fra USA, rett i postkassa, og ingen toll og moms, siden det er under 200,-

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0794226463

(Mekonomen skulle ha 20,- stykket for sine "normale" muttere, dvs 320,-)

......
Vær litt forsiktig med de eBay muttterene.
Jeg har hatt slike (så ihvertfall identisk ut).
Spesial-pipa ble veldig fort slitt og "glipper" etter noe bruk.
Jeg hadde bare en slik pr. hjul, så hvis du har fire pr. hjul vil verktøyet bli veldig fort slitt.
Da står du der og ser dum ut, siden du ikke får av mutterene med vanlig pipe.

Siden du alikevel må (bør) bruke spesialverktøy for å ta av hjulkapselen på BBS-ene, ville jeg satset på standarmuttere fra Mekonomen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by obi-one »

Takk for godt råd, skal holde øye med spesialverktøyet, og vurdere overgang til normalmuttere dersom jeg opplever samme problem.
Bør kanskje vurdre å kjøpe et sett med normale korte muttere på Ebay også...... :)

BORDERLINE OFF TOPIC:

Rudolf skriver at man må/bør bruke spesialverktøy for å få av senterdekslene. Mine (og Ugglas?) senterdeksler kan alle skrus av for hånd, hvis man tar i litt med fingrene.

Jeg har nå bestilt spesialverktøyet for senterdekslene (fra Thailand), og er på jakt etter en metode for å få det vanskeligere å skru av senterdekslene.

Har vurdert å legge små tapestrimler på "annlegsflatene" inne i sentermutteren for å få trangere pasning, bruke bittelitt blå locktite ved montering, har lest på miata.net om folk som har lagt på litt silikon for å låse fast sentermutteren.

Utfordringen er å øke friksjonen så man MÅ bruke verktøyet for å få dem av, samtidig som det hadde vært fint om de ikke satt HELT fast, dvs vil nødig knekke sentermutteren når den skal av igjen.... :shock:

Noen som har noen erfaringer?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote:Takk for godt råd, skal holde øye med spesialverktøyet, og vurdere overgang til normalmuttere dersom jeg opplever samme problem.
Bør kanskje vurdre å kjøpe et sett med normale korte muttere på Ebay også...... :)

BORDERLINE OFF TOPIC:

Rudolf skriver at man må/bør bruke spesialverktøy for å få av senterdekslene. Mine (og Ugglas?) senterdeksler kan alle skrus av for hånd, hvis man tar i litt med fingrene.

Jeg har nå bestilt spesialverktøyet for senterdekslene (fra Thailand), og er på jakt etter en metode for å få det vanskeligere å skru av senterdekslene.

Har vurdert å legge små tapestrimler på "annlegsflatene" inne i sentermutteren for å få trangere pasning, bruke bittelitt blå locktite ved montering, har lest på miata.net om folk som har lagt på litt silikon for å låse fast sentermutteren.

Utfordringen er å øke friksjonen så man MÅ bruke verktøyet for å få dem av, samtidig som det hadde vært fint om de ikke satt HELT fast, dvs vil nødig knekke sentermutteren når den skal av igjen.... :shock:

Noen som har noen erfaringer?
Jeg har noen erfaringer .....

1. Hjulkapselene blir også slitt.
Jeg har noen jeg kan ta av uten spesialverktøyet og noen ikke.
God ide å lage dem trange (siden du skaffer deg den stilige spesialnøkkelen)

2. Jeg har nå stått parkert i gata på Grünerløkka i noen år uten at noen kapsler har blitt tatt.
Det er jo bare et fåtalls nerder som liker disse felgene, de andre synes felgene er håpløst stygge.
Så det er neppe noen fare for at noen stjeler dem :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by LoKi »

Må stemme i med Erik her altså..

Du er redd for at dine anno 1989 14" OEM Mazda-felger skal bli stjålet av bilen?
Han ved siden av deg har nok feitere felger :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by obi-one »

Ikke redd for felgene i det hele tatt, bare morsomt å jage vektbesparelse på hjulmutterene. Dersom det fører til at det blir vrient å skifte hjul, så ryker mutrene rett på dynga.

Når det gjelder senterkoppene er det mest å forsøke å få de til å sitte godt på bilen, disse går jo "om hverandre" på endel BBS felger og er lette å nappe med seg, så siden jeg parkerer på en offentlig parkeringsplass hver dag i Oslo, så vil jeg gjerne sikre senterkoppene mot å bli "plukket". Dessuten har det vel hendt at de rett og slett har falt av bilen også.

Men felgene tror jeg ingen tar, vi er få her i landet som liker "gammel Jaguar" looken.......... 8)
Noen må jo satse på å holde høyden, så dere andre kan se hvor mye "fetere" bilene deres ser ut med store felger og maks senk :lol:

If you want more speed, you have to add lightness....
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by midget77 »

De fleste biler med store felger og styling klarer ikke å unngå "suv"-looken. Moderate felger med originale eller litt kortere fjærer ser mye lavere ut. (Det gjelder ikke alle selvfølgelig, men veldig mange).
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by obi-one »

Da har jeg testet de letteste hjulmutrene på BBS felgene, det viser seg at de er for lange :shock:

Det er altså kun de aller aller korteste hjulmutrene i midten av bildet som passer under senterdekselet på en BBS felg, iallefall på RZ 14 tommers.
Det betyr at 20 stk spesialmutre til høyre m.verktøy er til salgs for 150,- :D
(men obs Rudolfs kommentar om at verktøyet for å feste dem fort blir slitt)

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulmutter til BBS'er!

Post by obi-one »

Da er den endelige løsningen på hjulmutre til BBS funnet, 20 stk "standardmutre" av samme type som den midtre på bildet, men litt slankere er mottatt fra USA (ebay). Den elektroniske kjøkkenvekten stoppet på 21 gram, så sammenliknet med 61 grams standardtypen så sparer jeg 640 gram vekt på bilen.


Det betyr at jeg kan ha kaffe i kjørekoppen, og likevel ha samme totalvekt på ekvipasjen..... 8)

Dette er mutrene jeg kjøpte: http://www.ebay.co.uk/itm/250826183372? ... 1497.l2649
Tok en uke fra Chicago til de lå i postkassen, god service!
Post Reply