4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Moderator: Styremedlemmer
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Pga liten respons i prosjekt tråden, prøver jeg her.
Hadde bilen på 4-Hjulskontroll i går.
Jeg vet ingenting om hvilke verdier som er fornuftige.
Kanskje noen kan se på verdiene, og si om verkstedet har gjort en god jobb
Skal også bytte olje/filter og plugger,
Noen som kan fortelle meg hvilken type olje jeg skal bruke, nå er det Castrol SLX tror jeg. Plugger og Oljefilter kjøper jeg hos Mazda?
Hadde bilen på 4-Hjulskontroll i går.
Jeg vet ingenting om hvilke verdier som er fornuftige.
Kanskje noen kan se på verdiene, og si om verkstedet har gjort en god jobb
Skal også bytte olje/filter og plugger,
Noen som kan fortelle meg hvilken type olje jeg skal bruke, nå er det Castrol SLX tror jeg. Plugger og Oljefilter kjøper jeg hos Mazda?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Mye snillere vinkler en jeg skal ha på min.
-1.5 foran, og -2 bak er veldig bra oppsett.
De har fulgt Mazda sine specs antar jeg.
-n
-1.5 foran, og -2 bak er veldig bra oppsett.
De har fulgt Mazda sine specs antar jeg.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Jeg hadde jo ikke peiling på vinkler så jeg la ikke inn noe ønske
Han sa at vinklene i utgangspunktet var helt på tryne, stemmer det?
Har du et tips om olje og plugger Nope?
Han sa at vinklene i utgangspunktet var helt på tryne, stemmer det?
Har du et tips om olje og plugger Nope?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Olje så har jeg kjørt på Biltema helsyntet i vinter.
Skal over på Agip Racing 10w60 nå.
Plugger bruker jeg helt standard plugger kjøpt over disk hos Mazda
De funker igrunn best.
-n
Skal over på Agip Racing 10w60 nå.
Plugger bruker jeg helt standard plugger kjøpt over disk hos Mazda
De funker igrunn best.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Tenkte å kjøpe biltema 5w40, og skifte hyppig. Tror det er litt hype med dyr castrol.
Jeg kjører heller ikke på bane, driver heller ikke med lyskryss racing
Jeg kjører heller ikke på bane, driver heller ikke med lyskryss racing
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Filter kjøper du hos Mazda, 45,- med klubbrabatt
Jeg har kjørt på Biltema 5w-50 siste halvår og er strålende fornøyd med det
Jeg har kjørt på Biltema 5w-50 siste halvår og er strålende fornøyd med det
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Har brukt biltema 10-40 siste halvannet år, bytter hver 5000km, mindre ventil tikking enn med castrol magnatec som jeg bytta hver 7500.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Er ikke vits å gå opp i kvalitet på oljen på eldre biler sier "ekspertene". Så gå med noe basic og skift oftere istedet. Det eneste er vel man kan skifte for å få vekk tikking i de tilfeller man er plaget med det.
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
verkstedet ser ut til å ha gjort en god jobb med justeringene(veldig jevnt fra side til side osv ).. men fantastisk kjedelige vinkler. helt sikkert innenfor mazda specs, men mest egnet på rolig cruising i mine øyne..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Tja, min er gammal og misbrukt og merker GOD forskjell fra olje til olje.
Brukte Castrol magnatec ett eller annet mumbo jumbo, og den brøyt ned fortere + mere tikking.
Siste tre-fire oljeskift har jeg kjørt Mobil1 5w50 forumla rally. Denne fungerer godt og er til gjengjeld en SANN syntetisk olje.
Noen artikler som er gode:
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Beware-o ... elling.pdf
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/common-misconception.pdf - olje tykkelse beskrevet!
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Syntheti ... ineral.pdf
Og mange andre her: http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx
Pluss denne hvis du vil lese mye og mangt på et tildels forstålig vis: http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles
I en såpass "ny" motor med mindre du veit den svetter er det vel like greit og gå for tynnest mulig ved kald motor og syntetisk. Mineral oljer er tykkere selv om tallet er det samme. Hvor tjukk olje du vil ha, vil i grunn variere på bruk, men slik som du beskriver er det vel ikke no poeng med tykkere enn 40.
Du må nesten prøve deg fram litt, men ikke no poeng med no så tjukk olje som 10 (kald) med mindre du trenger en olje som er så tjukk (70) ved høy temp.
5w40 full syntetisk av noe slag. mobil1 har en ser jeg. Org mazda oljefilter.
Prøv deg fram!
TIPS: 5w50 forumla rally fåes for 100kr liter'n hos turbohansen (centralgaragen - drammen @ delelageret) Billig filter også!
Brukte Castrol magnatec ett eller annet mumbo jumbo, og den brøyt ned fortere + mere tikking.
Siste tre-fire oljeskift har jeg kjørt Mobil1 5w50 forumla rally. Denne fungerer godt og er til gjengjeld en SANN syntetisk olje.
Noen artikler som er gode:
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Beware-o ... elling.pdf
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/common-misconception.pdf - olje tykkelse beskrevet!
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Syntheti ... ineral.pdf
Og mange andre her: http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx
Pluss denne hvis du vil lese mye og mangt på et tildels forstålig vis: http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles
I en såpass "ny" motor med mindre du veit den svetter er det vel like greit og gå for tynnest mulig ved kald motor og syntetisk. Mineral oljer er tykkere selv om tallet er det samme. Hvor tjukk olje du vil ha, vil i grunn variere på bruk, men slik som du beskriver er det vel ikke no poeng med tykkere enn 40.
Du må nesten prøve deg fram litt, men ikke no poeng med no så tjukk olje som 10 (kald) med mindre du trenger en olje som er så tjukk (70) ved høy temp.
5w40 full syntetisk av noe slag. mobil1 har en ser jeg. Org mazda oljefilter.
Prøv deg fram!
TIPS: 5w50 forumla rally fåes for 100kr liter'n hos turbohansen (centralgaragen - drammen @ delelageret) Billig filter også!
Re: 4-Hjulskontroll + oljeskift "tips"
Spissings måla før justering foran var bedre, men bak var spissingen din helt på trynet før justering.
Camber vinkel på 0,00 grader som han har sett den til nå foran er latterlig etter min mening. Burde vertfall bikket den opp på 0,30 negativ camber pr side.
Camber vinkel på 0,00 grader som han har sett den til nå foran er latterlig etter min mening. Burde vertfall bikket den opp på 0,30 negativ camber pr side.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.