Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med AFM?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med AFM?

Post by Dtomaso »

Hei
Da eg fant ut originalhjernen som fulgte med bilen ikkje var så veldig villig så måtte Megasquirten i bilen igjen..

Men korleis i alle dager stiller man desse, har funnet programmet.

Men ka gjer eg så? :P

Noen som eventuelt har eller kan sette opp ein enkel guide for dette for ein som aldri har tatt i det?

Her http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm står det ei fil eller no for oppsettet eg vil ha, men eg får ikkje lagret denne fila :P Noen som har denne lagret et sted? eller kan eg bare kopiere teksten der og lagre et sted i programmet? For så overføre til Megasquirten eller no?

Mvh
Undrende meg :shock:
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Miatapowers »

Hvorfor vil du ha med afm, når du har alt for å drive det med map sensor.. klin ett powerfilter rett på innsuget..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Dtomaso »

StianOppistov wrote:Hvorfor vil du ha med afm, når du har alt for å drive det med map sensor.. klin ett powerfilter rett på innsuget..
som sagt, eg har rett å slett ingen anelse på dette her ;)

bare fjerne luftfilterboksen med AFM og sette kun filter der, vil statens vegvesen si no på detta?

men uansett korleis stiller eg dette? kommer ikkje av flekken med gamle instillingene for turboen :P
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Stehu »

Dtomaso wrote:
StianOppistov wrote:Hvorfor vil du ha med afm, når du har alt for å drive det med map sensor.. klin ett powerfilter rett på innsuget..
som sagt, eg har rett å slett ingen anelse på dette her ;)

bare fjerne luftfilterboksen med AFM og sette kun filter der, vil statens vegvesen si no på detta?

men uansett korleis stiller eg dette? kommer ikkje av flekken med gamle instillingene for turboen :P
Får du ikke kjørt uten turboen? O.o Da er noe galt en plass. Bare sette på original luftfilter boks og fyrre med de dysene du brukte på turbo oppsettet. Eneste som er forskjell er at hvis du hadde hatt turbo nå og gitt gass ville ECU registert trykket og fyllt på mer bensin. Jeg tror dette fungerer uten turbo. og uten å justere noe.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Dtomaso »

Stehu wrote:
Får du ikke kjørt uten turboen? O.o Da er noe galt en plass. Bare sette på original luftfilter boks og fyrre med de dysene du brukte på turbo oppsettet. Eneste som er forskjell er at hvis du hadde hatt turbo nå og gitt gass ville ECU registert trykket og fyllt på mer bensin. Jeg tror dette fungerer uten turbo. og uten å justere noe.
det var ingen luftfilterboks i turbo oppsettet, så om eg har det som før bare skifte til trimdysene igjen så vil det funke superb? :)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Miatapowers »

Vil mest sansynlig funke ja, men ett turbo map mangler vel litt justerings av kurvene uten overtrykk, men om forrige eiger mappet til bilen med dem dysene før han satte på turbo, så vil dette suse og gå riktig så bra ja..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Stehu »

Du gjør motoren original igjen med luftfilter boks og dysene. Så tar du turbo dysene dine og kjører bare. Ikke noe mer å tenke over tror jeg. Merk "tror".
En motor uten turbo er nesten det samme som med turbo. Eneste forskjellen er bensin levert ved boost. Din vil kanskje gå litt rikt da, men skal ikke ha for mye å si.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by TurboLag »

bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern :P
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Dtomaso »

Får teste ut dette i måro då :) hadde vært fint å fått på skilta på bilen igjen :)

Men sku uansett visst korleis eg stiller den, så den kan bli stillt skikkelig.
Den er jo satt opp med launchcontroll å alt mulig nå:P hatt et lite prosjekt forrige eier:P
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Dtomaso »

TurboLag wrote:bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern :P

dette sa meg igrunn veldig lite ;) men MAPsensor er no som autotune på ein måte?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by nope-mx5 »

Dtomaso wrote:
TurboLag wrote:bruk intern MAPsensor i MSPnP, og finn kalibreringsdata til lufttempsensoren i den originale mengdemåleren. Så kalibrerer du bare tempsensoren på nytt med dataen du finner for tempsensor i mengdemåleren, and you're good to go.. Høres verre ut enn det er, men vanskeligste er å finne data på den originale luftmengdemålern :P

dette sa meg igrunn veldig lite ;) men MAPsensor er no som autotune på ein måte?
Nei, en mapsensor er en sensor som måler vakuum i innsuget (mener jeg det blir).

Bare vært forsiktig om du ikke vet noe om hvordan Megasquirt funker.
Du kan ødelegge motoren om ting blir stilt helt på bærtur.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by TurboLag »

Eventuelt, istedet for å behandle ukjente ting som farlig, koble til en laptop med TunerStudio på, og utforsk menyer og les på megamanual på de tingene som ikke er helt selvforklarende. (kalibrerer sensorer under Tools-menyen btw). Tok meg 3 timer fra første gang jeg så TunerStudio til jeg hadde satt opp tenning og fuel og bilen starta, så er ikke alt for vanskelig å finne ut av.

http://www.megamanual.com/index.html <-Finfin side

om du føler for å eksperimentere mer, så har du jo http://www.msextra.com også, med masse nye spennende greier som går an :D

Sånn sett er vi i ei grei årstid å finne kalibreringsdata, iogmed at det ikke er for varmt ute. Bare mål motstand mellom de 2 ytterste kontaktpinnene i måleren ved f.eks 10,20 og 30 grader (temp altså, ikke vinkel på flap'en), så har du 3 datapunkter og det holder på MS..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Hvordan stille inn min Megasquirt PNP til original med A

Post by Dtomaso »

TurboLag wrote:Eventuelt, istedet for å behandle ukjente ting som farlig, koble til en laptop med TunerStudio på, og utforsk menyer og les på megamanual på de tingene som ikke er helt selvforklarende. (kalibrerer sensorer under Tools-menyen btw). Tok meg 3 timer fra første gang jeg så TunerStudio til jeg hadde satt opp tenning og fuel og bilen starta, så er ikke alt for vanskelig å finne ut av.

http://www.megamanual.com/index.html <-Finfin side

om du føler for å eksperimentere mer, så har du jo http://www.msextra.com også, med masse nye spennende greier som går an :D

Sånn sett er vi i ei grei årstid å finne kalibreringsdata, iogmed at det ikke er for varmt ute. Bare mål motstand mellom de 2 ytterste kontaktpinnene i måleren ved f.eks 10,20 og 30 grader (temp altså, ikke vinkel på flap'en), så har du 3 datapunkter og det holder på MS..
takker så meget for tips her :)

Tok å kobla vekk lambda og original luftmengemåler og da virka det som det funka fint.. så får eg den på veien i det minste til eg har lært mer av programmet :)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Post Reply