Kjøpe første MX-5, hva er denne verdt..??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Copa
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2004, 01:00
Status: Offline

Kjøpe første MX-5, hva er denne verdt..??

Post by Copa »

Har en 92 modell rød mx-5 på hånden som jeg vurderer.
Bilen har gått 175000 km og er ifølge selger rustfri.

Annonsen sier:
Bilen står lagret i garasje uten skilter
Mangler eksosannlegg+ co justering for eu godkjenning.
kalasje bør byttes. Ellers pen og i bra stand.

1) hva vil dere si jeg kan gi for denne?

2) hva er typiske feil/mangler/slitasjepunkter jeg bør/må undersøke før salg?? Hvordan gjør jeg dette best? Hvilke tegn skal jeg se etter? NAF-test? (eksosanlegget har lekasje og bilen kan kjøres)

3) den har jo gått ganske langt - (jeg har ingen erfaring med slike biler) er det noe som "pleier" å gå på disse? store kostnader som dukker opp ved motor/kasse/drivverk... ??

4) "co-justering for eu-godkjenning" - hva kan være feil her - hvordan ordnes det og hva koster dette?


På forhånd takk,


Jan Håvard
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Tror ikkje eg ville gitt noe meir enn 40-45000.- Nytt eksos anlegg og sikkert en ny cat før godkjenning, da co sikkert kommer av at denne er ødelagt, Tror ikkje det er så mye å stille på disse motorene, kan også sikkert vera luftmengde måler som er sliten, de kan ofte renses og justeres, Er det denne bilen som står på qxl til rundt 20000.-
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Copa
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Copa »

Jo, dette er bilen fra QXL.

Står i Lørenskog (og jeg bor i Bergen) så litt bakvendt å dra å se på den.
Samtidig har jeg som sagt ikke kjennskap til disse og hva jeg evnt. må
være eksta obs på mtp på et kjøp...

Hva må jeg ut med for ny cat? eksosanlegg?
Ikke noe mer alvorlig (mekanisk) som kan stå bak co-feilen??

Takk for svaret, mottar ytterligere kommentarer med STOR takk!!



Mvh
Jan Håvard
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Ja bilen kan jo vera utslitt dårlig komprisjon osv be han om å få tatt en komprisjonsstest så har du noe , Eksos trenger ikkje vera for dyrt, kan få mitt gamle ved å hente i odda, er heilt og greit, cat får du vel til rundt 2000 men kan sikkert få kjøpt brukt her på forumet, Virker som det er enkelt å få hjelp her.. :lol: Ellers så er mx-5 veldig lite feil på.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det er jo enkelt å ta en motordiagnose på Miata(mx5 krever en 12V lysdiode) for å finne ut hva som er feil.

Link til feilkoder

En kompresjons test gir en bra pekepinn på tilstanden på motoren.
Kompresjonen bør ikke være under 175 psi og forskjellen på dårligst og beste sylinder bør ikke være mer enn 10% avvik.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Når det står CO justering, så kan det være CO-sonden som er defekt. Det vil du avsløre med å ta en diagnose som jeg linket til..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

kan være at det var lekasje fra eksos når den skulle godkjennes på eu.
Da får de ikke målt riktig på grunn av for mye oksygen.
Kan være nok å sette på nytt eksosanlegg.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg kunne altids ha tatt med meg digital kamera å ta en titt på denne bilen.
Men har ikke tid denne uka her..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

O2 sensoren er ganske dyr (mellom 4000,- og 10000,-), så får du tak i den brukt kommer du ganske langt. Vet av en hvis du får bruk for en. Skal du bytte eksosanlegg ville jeg byttet ut til et effektanlegg. blir ikke store mellomlegget i forhold til et originalt.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Vidar wrote:...mx5 krever en 12V lysdiode...
Hvor kobles denne dioden til?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

m1chael wrote:O2 sensoren er ganske dyr (mellom 4000,- og 10000,-), så får du tak i den brukt kommer du ganske langt. Vet av en hvis du får bruk for en. Skal du bytte eksosanlegg ville jeg byttet ut til et effektanlegg. blir ikke store mellomlegget i forhold til et originalt.
Ved feil CO-verdier er som nevnt av flere Lamdasonden, også kalt O2-sensoren den første en bør sjekke. Pris hos Mazda er latterlig, og bør ikke vurderes seriøst engang.

Jeg bestilte og monterte ny Bosch 4 wire sensor fra Flyin Miata i vår engang, og det kostet ca. 430 kr. I tillegg kom frakt og moms. Likevel råbillig. Tilsvarende 4 wire sensorer fås også både hos sftmx5parts og mx5parts i England for under 500 kr, pluss frakt og moms.

En O2 sensor er forøvrig ikke noe jeg ville kjøpt brukt. Det er nesten det samme som om å kjøpe brukte tennplugger... :wink:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

koples til i diagnoseboksen for å lese av feilkoder. På miata leser du av på "engine check" lampa.
EarlBlack93 wrote:
Vidar wrote:...mx5 krever en 12V lysdiode...
Hvor kobles denne dioden til?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

HansT wrote:
m1chael wrote:O2 sensoren er ganske dyr (mellom 4000,- og 10000,-), så får du tak i den brukt kommer du ganske langt. Vet av en hvis du får bruk for en. Skal du bytte eksosanlegg ville jeg byttet ut til et effektanlegg. blir ikke store mellomlegget i forhold til et originalt.
Ved feil CO-verdier er som nevnt av flere Lamdasonden, også kalt O2-sensoren den første en bør sjekke. Pris hos Mazda er latterlig, og bør ikke vurderes seriøst engang.

Jeg bestilte og monterte ny Bosch 4 wire sensor fra Flyin Miata i vår engang, og det kostet ca. 430 kr. I tillegg kom frakt og moms. Likevel råbillig. Tilsvarende 4 wire sensorer fås også både hos sftmx5parts og mx5parts i England for under 500 kr, pluss frakt og moms.

En O2 sensor er forøvrig ikke noe jeg ville kjøpt brukt. Det er nesten det samme som om å kjøpe brukte tennplugger... :wink:
På denne gamle bilen er det nok en ein leder lamda sonde (o2) er enklere å bytte til denne, enn å montere den med 4 leder, som eg har funnet ut er den med 4 leder oppvarmet for å få en raskere måling mens den med 1 uten, som eg har hørt er dette lite vits i..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Copa
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Copa »

Takk for alle innspill så langt!

Kan en kompresjonstest tas på et hvilket som helst verksted?
Noe poeng i å prøve å få tatt en NAF-kontroll?

Ang. eksosanlegg:
dersom dette kun er en lekasje på midtre del tenkte jeg å kappe og sveise inn et nytt stykke her selv (men er jo isåfall avhengig av at resten er i grei forfatning...)


- Jan Håvard -
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:På denne gamle bilen er det nok en ein leder lamda sonde (o2) er enklere å bytte til denne, enn å montere den med 4 leder, som eg har funnet ut er den med 4 leder oppvarmet for å få en raskere måling mens den med 1 uten, som eg har hørt er dette lite vits i..
Info fra FlyinMiata som vel er det firmaet i verden som har lengst og størst erfaring med Miata'er og trimming av disse:

"A four-wire O2 sensor is recommended for all years equipped with FM/Link ECU for better accuracy and is included with 1.6L FM turbo kits."

Og når det koster en hundrelapp mer for en slik hvis en bestiller i utlandet så ser jeg ingen grunn til å IKKE gjør det...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply