Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har tenkt litt på dette med uavfjæret vekt.. Det står 17" Momo felger på bilen nå, men de veier jo 19kg pr stk ferdig med dekk. Synes det er mye.
Har et sett 15" hjul fra en Corolla jeg hadde, disse er 195-50-15 et37. Disse er jo 4 kg lettere pr stk. Merker jeg noe forskjell da? Spør fordi jeg i så fall må handle 2 dekk til de.. Inpress på de passer greit til mx5 nb?
Moonlight wrote:Har et sett 15" hjul fra en Corolla jeg hadde, disse er 195-50-15 et37. Disse er jo 4 kg lettere pr stk. Merker jeg noe forskjell da? Spør fordi jeg i så fall må handle 2 dekk til de.. Inpress på de passer greit til mx5 nb?
Jeg merker forskjell på hjul på 12,7 kg og 13,5 kg i hvertfall. Da spesielt aksellerasjonsmessig. 19 kg på en MX-5? Urk.
(185/60-14 gateslicks på originalfelg vs 205/50-15 "vanlige"dekk på OZ Ultraleggera. Bytter mellom disse ca 5-6 ganger per sommer.)
I dag har jeg tatt en vekt-sjekk på div felger jeg har i garasjen.
Brukt badevekt på alle (bakevekt på BBS):
6x15 BBS uten dekk - 5.3kg
5.5x14 Sjøstjerner m/175/65 -14kg
6x14 Corolla GT-twincam m/185/60 -15kg
5x13 Nissan-alufelger m/155/80 - 13kg
7.5x17 Mercedes original m/225/45 - 20kg
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
15x9 6UL Gen2 : 5.8 kg
Toyo Proxes R888 225/45-15 ZR15 87W: 8.9 kg
14.7 kg pr. hjørne.
Mye prat om lette felger men i mitt tilfelle er det dekkene som veier mest.
Til å være i denne dimmen tror jeg ikke dette er så ille.
Ut i fra vekt på R888 listet opp her er ikke andre dim i 15 vesentlig lettere enn 225 heller: http://www.racetire.com/products/toyo_r888.htm
Dim-----------Kg.----------
195/55R15V 9
195/50R15V 8.6
205/50ZR15W 9
225/50ZR15W 10
235/50ZR15W 10.9
225/45ZR15W 9
de 225 r888 dekkene er usansynlig brede og, så den totalvekten du veide, er slett ikke gærn, med tanke på at det er 9" felger med matchende dekk.. tipper det ekstra grepet mer enn veier opp for vektforskjellen fra de små org hjula også.. ihvertfall i mitt tilfelle som trenger alt grep jeg kan få.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Bredden er vel som den lover, 8.9 inch ~ 226 mm.
Men de som faktisk tror de får mer effekt av lette felger bør heller kjøpe de letteste dekkene da de utgjør hovedparten av den roterende massen i ytterkant av hjulet.
arildh wrote:Men de som faktisk tror de får mer effekt av lette felger bør heller kjøpe de letteste dekkene da de utgjør hovedparten av den roterende massen i ytterkant av hjulet.
Man bør ha fokus på begge deler selvsagt. Men når det gjelder gummi bør grep prioriteres foran det meste. Finner man en "testvinner" som også er blant de letteste så er man i mål.
Høres til tider ut som at du ikke har noe tro på at lette hjul har noe for seg prestandamessig?
Vekt på hjul har noe å si. Men ikke så mye som internet skal ha det til.
Klart øker man med 10 kg pr. hjørne vil jo de 40 kg påvirke bilen uansett hvor vekta blir plassert.
Med alle andre variable som påvirker grep, akselerasjon og feel tror jeg +- 1-2 kg er vanskelig å kunne kjenne. Spes når dekket har mer å si for vekten enn selve felgen.
Jeg kjørte raskere på 16.3 kg 17 " enn 14.8 kg 15" hjul med samme bredde R888. Ikke akkurat vitenskapelig måling da jeg konstant endrer på bilen i form av deler og justeringer.
Nå går jeg tilbake til 15" med ca. samme vekt igjen men med annen ET og bredde. Det vil forhåpentligvis ha en effekt men neppe pga. av lavere vekt i min setting.