Pelles Gråtass

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

Rudolf wrote:
losten wrote:......
Dette må NRK og P4 m flere ta hensyn til og sette opp mange nok og sterke nok sendere ellers forsvinner lytterne. Så enkelt er det bare :roll:
Å be folk bytte ut antenne sine for å få bedre dekning blir å snu ting på hode etter mine begreper.
......
Jeg har ikke tenkt å begi meg ut på en DAB-diskusjon her, men rett skal være rett.

NRK og P4 setter IKKE opp sendere, det er det Norkring som gjør.
Norkring eies 100% av Telenor.
NRK, P4 og flere radiostasjoner BETALER Norkring for å bruke sendernettet deres.

NRK, P4 og de andre som kjøper DAB tjenester av Norkring blir FLY FORBANNA hvis ikke Norkring sørger for den dekningen de lover.
Så sånn er den saken ...... :wink:



MEN ....
Alle må forstå at selv Norkring ikke kan gjøre noe med feil monterte antenner.
Det er jo logisk.

Erik
som ikke har noe problem med å ta i mot DAB i sin MX5 (med stygg antenne på ruta)
Er det mulig å montere antenna feil slik at den likevell virker stedvis? Funker bra på østlandet.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by losten »

Til min Pioneer spiller fulgte det med antenne og det gjorde det sikkert for din også som jo er en dyrere modell.

Det fulgte med monteringsanvisning, så se om ikke du finner den sammen med de andre papirene, det var kun et A4 ark.

Det det må være en minimun avstand til toppen av vinduet, husker ikke helt nå men tror det var 5-6 cm. (Er på jobb i nordsjøen så jeg får ikke sjekket)

Det er veldig viktig at antennen jordes, for å sjekke må du dra av dekslet som skjuler ledningen. Det er ikke nødvendig å skrape vekk lakk, flippen kan bare limes rett på lakkert metall.

Det neste som er minst like viktig og det stod ikke noen steder i bruksannvisningen min så jeg måtte spørre.

Antennen er aktiv dvs den skal ha spenning og det er viktig at dette settes opp rett når du slår på radioen første gangen, velger du passiv i oppsettet blir mottaket betydelig dårligere.

Er dette feil må du resette spilleren og sette den opp på nytt. Det står beskrevet i brukermanualen hvordan det gjøres.
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Rudolf »

Pelle wrote:.....
Er det mulig å montere antenna feil slik at den likevell virker stedvis? Funker bra på østlandet.
Det er nemlig det det er, som jo Losten beskriver.

Problemet i 90% av tilfellene med dårlig mottak er at publikum (fint ord) setter opp "jalla løsninger" fordi "det virker jo" med splittere og koblinger og FM-antenner og hårnåler og binders og tape.
Så er de veldig stolte fordi de fikk inn NRK1 i Oslo gryta.
MEN på tur i dalstråka innafor, da funker det ikke.

Da får DAB og radioprodusenten og regjering og storting og NRK så øra flaggrer.
F***ens til SKIT sier de.

Erik
som har problemer med å gå ute etter mørkets frembrudd fordi jeg jobber i NRK
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

Rudolf wrote:
Pelle wrote:.....
Er det mulig å montere antenna feil slik at den likevell virker stedvis? Funker bra på østlandet.
Det er nemlig det det er, som jo Losten beskriver.

Problemet i 90% av tilfellene med dårlig mottak er at publikum (fint ord) setter opp "jalla løsninger" fordi "det virker jo" med splittere og koblinger og FM-antenner og hårnåler og binders og tape.
Så er de veldig stolte fordi de fikk inn NRK1 i Oslo gryta.
MEN på tur i dalstråka innafor, da funker det ikke.

Da får DAB og radioprodusenten og regjering og storting og NRK så øra flaggrer.
F***ens til SKIT sier de.

Erik
som har problemer med å gå ute etter mørkets frembrudd fordi jeg jobber i NRK[/quote

Dette er sikkert riktig Erik, men min antenne er jo ikke noe jallamekk, men tvert om en original Pioneer som følger med spiller og sirlig og nett montert på høyre side av frontruta. Kan ukyndig montør være årsaken?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Rudolf »

Pelle wrote: ......
Dette er sikkert riktig Erik, men min antenne er jo ikke noe jallamekk, men tvert om en original Pioneer som følger med spiller og sirlig og nett montert på høyre side av frontruta. Kan ukyndig montør være årsaken?
Igjen, som Losten sier, hvis ikke radioen er satt opp med AKTIV antenne, så kan dette skje.
Du får inn kanaler i sentrale strøk (Jessheim?), men null i grisgrendte.

Dette er en av fordelene (ulempene?) med DAB, du får enten inn, eller IKKE inn.
Ingen mellomting.
Så et marginalt mottak, oppleves som OK, men det er bare litt svekking i signalet, så blir alt borte, ALLE kanaler.

Dette er litt forenklet sagt, men i hovedsak slik det virker.

De som har montert radioen din har åpenbart ikke peiling.
Det at de ikke har montert ledningen til håndbrekket viser det.
Da har de kanskje hoppet over oppsettet av aktiv antenne også?

Uansett, PENGA TILBAKE.
Vi er alt for lettlurte med inkompetente verksteder/håndverkere.
De tar seg betalt, men har ikke peiling.
Tenk hvor mye bry dette skaper for deg.
Send dem regning for timeforbruket.

MAKAN.

Erik
som er luta lei folk som tar på seg jobber de ikke har kompetanse til
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by MX-Jon »

Kunne du tatt et bilde av antennemonteringen så vi får se hvordan det ser ut?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

MX-Jon wrote:Kunne du tatt et bilde av antennemonteringen så vi får se hvordan det ser ut?
Det kan jeg Jon når jeg får bilen tilbake i morgen ettermiddag.
Junior låner den til Gøteborg :roll:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Atenza »

DAB-antenna som Pioneer leverer skal monteres 15 cm fra toppen av frontruta og 7 cm fra A-stolpen, jfr manualen: https://www.caraudiocentre.co.uk/upload ... -guide.png

Nå bor jeg greit til i forhold til sendere, men har knapt opplevd utfall. Mener likevel å ha montert sånn passe riktig:
Image

For øvrig er originalantenna i NC aktiv, dvs den forsterker en del av frekvensområdet, og da tipper jeg det området som benyttes til AM/FM. Så en DAB-splitter har nok lite for seg. Det er jo også en forsterker (for frekvenser brukt til DAB), men vil neppe ha noe særlig til signal å forsterke fra originalantenna ...

Det er imidlertid folk i klubben som har byttet ut originalantenna med ei litt kortere DAB/FM-antenne med hell, men det fordra også trekking av ny antennekabel fram til radioen.
Last edited by Atenza on 29 Jul 2017, 23:16, edited 4 times in total.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by losten »

Du kan enten spørre Mekonomen på mandag eller ta en resett selv. Tar bare tre fire minutter så er du sikker.
screenshot.295.jpg
screenshot.295.jpg (124.87 KiB) Viewed 11248 times
Du må stille inn klokka sette opp bluetooth og skanne kanaler på nytt.

Nå vet ikke jeg hvor du bor men du sier jo at det funker bra på Østlandet men dårlig i Telemark. Jeg har jo noe av den samme erfaringen dog kanskje ikke så veldig mye test data da jeg jo bor på Sørlandet.

Just for the record. Jeg er egentlig positiv til DAB siden det gir meg større valgfrihet av kanaler. Har fått såpass mye grått hår nå at jeg nyter å frese inn i solnedgangen med gamle klassikere fra Vinyl og taket nede 8)
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

losten wrote:Du kan enten spørre Mekonomen på mandag eller ta en resett selv. Tar bare tre fire minutter så er du sikker.
screenshot.295.jpg
Du må stille inn klokka sette opp bluetooth og skanne kanaler på nytt.

Nå vet ikke jeg hvor du bor men du sier jo at det funker bra på Østlandet men dårlig i Telemark. Jeg har jo noe av den samme erfaringen dog kanskje ikke så veldig mye test data da jeg jo bor på Sørlandet.

Just for the record. Jeg er egentlig positiv til DAB siden det gir meg større valgfrihet av kanaler. Har fått såpass mye grått hår nå at jeg nyter å frese inn i solnedgangen med gamle klassikere fra Vinyl og taket nede 8)
Jeg bor på Jessheim.
Skal prøve Reset, men blir neppe neste uke.
Bilen kommer sent hjem i morgen kveld. Tidlig mandag kjører jeg til Arendal igjen, denne gangen via Seljord og Nisservann (flott tur), så da får jeg i alle fall testa.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

Atenza wrote:DAB-antenna som Pioneer leverer skal monteres 15 cm fra toppen av frontruta og 7 cm fra A-stolpen, jfr manualen: https://www.caraudiocentre.co.uk/upload ... -guide.png

Nå bor jeg greit til i forhold til sendere, men har knapt opplevd utfall. Mener likevel å ha montert sånn passe riktig:
Image

For øvrig er originalantenna i NC aktiv, dvs den forsterker en del av frekvensområdet, og da tipper jeg det området som benyttes til AM/FM. Så en DAB-splitter har nok lite for seg. Det er jo også en forsterker (for frekvenser brukt til DAB), men vil neppe ha noe særlig til signal å forsterke fra originalantenna ...

Det er imidlertid folk i klubben som har byttet ut originalantenna med ei litt kortere DAB/FM-antenne med hell, men det fordra også trekking av ny antennekabel fram til radioen.
Din montering av antenne ser akkurat ut som min.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

Hadde av "garnityret" på A-stolpen i går kveld.
Så ut til at monteringen med jording var riktig utført.

Resatt etter prosedyre.
Radioen virket fint helt til vi kom til Bronkeberg. Da var det slutt helt til vi kom til Treungen.
Derfra til Arendal OK.
Erik vil nok ikke være fornøyd med dette (ikke jeg heller!), men mye bedre enn sist.
...så er litt usikker på hva konklusjonen blir.
...som forventet?
...akseptabelt?
...uakseptabelt?
...ny og bedre antenne?
...DAB suger?
...vi har alle blitt lurt?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Rudolf »

Det du sier er at hele strekningen på riksvei 41 fra Brunkeberg (ikke Bronkeberg) til Treungen langs østsiden av Nisser er dødt?

Hvis du går inn på dekningskartene her:
https://radio.no/dekning/
Så ser du at østsiden av Nisser er et av de områdene i Telemark som ikke har "Meget god dekning" hele veien.
På en liten flekk langs vannet så har den heller ikke "Basis dekning".

Med god antenne så skal du få inn signal på alle steder med "God dekning".
Det jeg skriver om det aktuelle området gjelder NRK-kanalene.
Rikspakke 1 med de kommersielle kanalene har litt dårligere dekning (men ved Nisser omtrent det samme)

Erik
litt på jobb
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Pelle »

Hørte på Leif Erik Forbergs "Vinyl", regner med at det er NRK.
Da er det vel ikke så galt da Erik?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Pelles Gråtass

Post by Rudolf »

Pelle wrote:Hørte på Leif Erik Forbergs "Vinyl", regner med at det er NRK.
Da er det vel ikke så galt da Erik?
Ikke galt å høre på Vinyl :wink:

Men Vinyl tilhører Riksblokk 1 med noe dårligere dekning enn Regionsblokka til NRK.
Men dette kan du se i linken jeg sendte deg.

Så du har hørt på det "dårligste alternativet" på den "dårligste plassen" i sør Norge.
Sånn grovt sagt.

Altså:
I følge dekningskartet (og målinger) har NRK (regionsblokka) 99.5% dekning (av der folk bor og der de viktigste vegene går)
Riksblokka med de kommersielle kanalene (f.eks Vinyl) har en tilsvarende dekning på 90%.

Dekningskartet viser "god" til "dårlig" dekning på østsiden av Nisser der du mistet signalet.
Det er derfor ikke grunn nok til å klage på hverken antenne eller radiomottaker.

Utbygging av sendernettet foregår kontinuerlig.
Så vi får håpe at forholdene er bedre for lytting på Vinyl på østsiden av Nisser neste gang du reiser forbi.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply