Kjølevæske i eksosen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Kjølevæske i eksosen

Post by Fred »

Starter en ny oppsummeringstråd da alt er spredd litt rundt.

Historien er slik:
For ca 2 år siden begynte det komme hvit røyk ut av eksosen. Så det først ved start på morgenen når det var kaldt i været.
Tok denne vinteren en total overhaling av motor. Skifta toppakning, slipte ventilene. Bytta ventiltetteringer, strekkbolter og alt som kunne skiftes.

Neste vinter kommer og samme problem, men da lekker det en del olje også. Satser på at det har blitt noe problemer med toppakningen og angrer på at jeg ikke planet toppen. Så ny vinter (og vår..og sommer) hvor jeg tok ut toppen..

Denne gangen planet jeg toppen fordi jeg ville være sikker på at alt var ok. Slipte ikke ventilene en gang til, men sjekket 40 ganger over hver tetningsring og ventil og så ingen feil. Prøvde lommelykt i et mørkt rom og så ingen lys komme igjennom ventilene. (eneste jeg kom på)

Satt sammen alt igjen og kulda kommer (forrige uke) akkurat samme problem. Fosser ut hvit røyk. Enda ikke merket oljetap. men er nok kjølevæske. Har enda ikke trengt å fylle på så ikke mye, men rett og slett flaut å starte opp på morgenen. Ingen problem for meg å fylle på. Men eneste problemet er nesten at det er flaut rett og slett :?

Så...
Er eneste muligheten enten toppakning eller ventil/ventiltetteringer?
Ingen andre muligheter?
Noen mulighet å utelukke enten ventiler eller toppakning?
Noen muligheten for å finne ut hvilken ventil som gjør det eventuelt.
Orker ikke bytte alle ventilene og finne ut at det ikke var det.

Noen som har orket å lese dette og har tips. Har begynt å bli dyrt det er.


(Ikke kommenter starten. Kun vært slik denne ene gangen. Røyken ser litt mørkere ut på videoen enn den faktisk er)
Image

En dam etter at den har stått og gått litt.
Image
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Kan godt hjelpe til litt. Men hvor ofte bruker du bilen?
Bruk bilen en stund, kjør en tank på den. Sjekk om det blir borte olje/kjølevann. Må ha klare indisier på at det blir noe borte, for å finne neste steg.

Er den sånn alltid når du starter den?

Kald/varm?

Noe vann vil det alltid være i eksosen hvis bilen står lenge, og dette fordamper jo. Det enkleste ville vært å tatt en kompresjonstest, sylinderlekkasjetest og så tatt feilsøkingen videre derifra.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

MagnusAntony wrote:Kan godt hjelpe til litt. Men hvor ofte bruker du bilen?

Bruk bilen en stund, kjør en tank på den. Sjekk om det blir borte olje/kjølevann. Må ha klare indisier på at det blir noe borte, for å finne neste steg.
Bruker den i snitt annen hver dag. Har kjørt to-tre tanker på en nå.
Skal ha to turer til oslo i dag og imorra så tenkte å fylle på til maks streken på ekspansjonstanken og så hvor mye som forsvinner.
MagnusAntony wrote: Er den sånn alltid når du starter den?
Kald/varm?
Det er kun på "kalde" morninger. Ser det hvite ellers å men ikke noe sjenerende.
MagnusAntony wrote: Noe vann vil det alltid være i eksosen hvis bilen står lenge, og dette fordamper jo. Det enkleste ville vært å tatt en kompresjonstest, sylinderlekkasjetest og så tatt feilsøkingen videre derifra.
komptest er tatt, men vet ikke om det var utført bra nok...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Som du vet så hadde jeg kjølevannslekkasje på Rudolf.
Kjøleveske forsvant, men i liten grad ved småkjøring.
På lengere turer måtte jeg ha med meg vann og fylle etter ca. hver femte mil.

Hvis din bruker opp vann, og det ikke lekker noe sted i mottorrommet,
så er det vel mye som tyder på toppakning :(

Jeg hadde ingen hvit røyk i eksosen, men det er helt avhengig av hvor (i pakningen) det er lekk.
Dessuten var det varmt i været når jeg hadde problemene.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

hvis vannet lekker inn i oljekanalene vil vannet emulgere med olja etter hvert. har vært med å grave krem ut av en bmw-motor før :P
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

TurboLag wrote:hvis vannet lekker inn i oljekanalene vil vannet emulgere med olja etter hvert. har vært med å grave krem ut av en bmw-motor før :P
Har gjort dette med mazda bp motor også eg, ser ut som en pen krem, nesten så man får lyst å smake,, :roll: men dette ser man da lett på peilepinnen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

I min var det ingen lekkasje til olja, den var helt fin.
Så det som forsvant, ble med i eksosen.
Men kombinasjonen liten lekkasje/sommertemperatur gjorde at det ikke var synlig hvit røyk.

At det har vært vannlekasje omkring sylinder nr.2 er ganske åpenbart på dette bildet.
Etter sliping av toppen foretok jeg både trykktesting og vakumtesting.
Jeg hadde i tillegg seks brente ventiler.

Image

Med all den hvite røyken din, og det at du mister vann, gjør meg kanske sikker på diagnosen.

Andre ideer ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Er nok kjøleveske ja, men sist jeg hadde av toppen (begge gangene) var det ingen slike tegn på stempelet som ved din. Skal se hvor mye det har sunket nå siden jeg har kjørt sist. Kjørt ca 25mil.

Antar at det er i toppen jeg også da det ikke er så mange andre alternativer. Dvs topp-pakning, ventiler,ventiltetteringer,eventuelt stempler.

men ingen kjøleveske i olja noen gang. og ingen olje i kjøleveska..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

skulle ikke kunne få kjøleveske i forbrenninga uten at topp pakninga er gåen eller toppen sprukket. dei andre alternativene utgår:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

glaibilenmin wrote:skulle ikke kunne få kjøleveske i forbrenninga uten at topp pakninga er gåen eller toppen sprukket. dei andre alternativene utgår:)
Men det er jo ikke mulig å sette på toppen feil to ganger!!!!1
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Hei Fred.

Leste akkurat over første innlegget ditt igjen, og du skriver ikke hvorvidt du bytta toppakningen andre gangen du hadde av toppen.

Rekner ikke med at du har brukt opp igjen toppakningen, men når alle de vanlige feilkildene er eliminert, er det på tide å begynne å spørre "de dumme spørsmålene".
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

John_91BRG wrote:Hei Fred.

Leste akkurat over første innlegget ditt igjen, og du skriver ikke hvorvidt du bytta toppakningen andre gangen du hadde av toppen.

Rekner ikke med at du har brukt opp igjen toppakningen, men når alle de vanlige feilkildene er eliminert, er det på tide å begynne å spørre "de dumme spørsmålene".
Hehe. Godt noen tør å spørre... men ja... bytta da også.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Da har jeg kjørt ca 25mil siden jeg fylte kjøleveske... og har ikkeorka å prøve å fylle da det kanskje er borte 3 dråper.. Ser ikke ut som noe er borte.. Mysterium det her. :shock:

Har fortsatt et svakt håp om at alt for mye uforbrente gasser kan gi hvit røyk ut av eksosen :lol:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hmm.. Da må vi tenke litt anneredes. en kontroll av kjølevæsketempsensorer er kanskje aktuelt? For kald verdi, vil gi for mye bensin (for mye uforbrente partikler) og vil gi altfor mye bensin ved oppstart om morgenen og hvit røyk.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

MagnusAntony wrote:Hmm.. Da må vi tenke litt anneredes. en kontroll av kjølevæsketempsensorer er kanskje aktuelt? For kald verdi, vil gi for mye bensin (for mye uforbrente partikler) og vil gi altfor mye bensin ved oppstart om morgenen og hvit røyk.
Dette er jo drømmen løsningen da... Hehe.
Er det forresten to tempmåleren som går på kjølevæska??
Er det den på baksiden som justerer dette? (om jeg husker rett)
eller har måleren som sitter på temperaturhuset også noe å si her?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply