FAQ (Frequently Asked Questions) i utvikling...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

FAQ (Frequently Asked Questions) i utvikling...

Post by EspenAndre »

Prøver igjen... har laget en liten liste,
kom med forslag på nye spm/svar og svar på de som er,
så kan jeg feks. lage en nettside med spm i toppen og linker til svarene lenger nede på den siden...
(denne kan jo fungere inntil videre)

- = Frequently Asked Questions = -

-Hva er forskjellen på Miata og Mx-5 ?

I det store og hele er det ikke forskjell,
bortsett fra at det er mer vanlig med utstyr som air condition og cruise control på Miata
som er den Amerikanske versjonen, i tillegg er det forskjeller på plassering av feks. spylerveske-tank..

-Er det vanskelig å få tak i deler til Miata ?

Noen forhandlere kan være vanskelige fordi de ikke finner chassisnr i sitt register,
men lite er problematisk å kjøpe hos norsk forhandler,
de fleste handler likevel via nettbutikker i utlandet pga. pris og lev. tid.

-Hvilke motoralternativer finnes på NA (´89-´97) ?

89-93 => 1,6 116 HK
90-90?=> 1,6 150 HK (BBR-Turbo versjon, kun solgt i England)
94-97 => 1,6 90 HK
94-95 => 1,8 128 HK
96-97 => 1,8 133 HK

-Hvilke motoralternativer finnes på NB (´98-´05) ?

98-05 1,6 110 HK
98-00 1,8 140 HK
01-05 1,8 146 HK (FL/FaceLift)
04-05 1,8 180 HK (Mazdaspeed MX-5 Turbo, Kun solgt ny i USA)

-Hvilke motoralternativer finnes på NC (´06-) ?

06- 1,8 126 HK
06- 2,0 160 HK
En FaceLift kom i 2009, og NC finnes også med el-ståltak,
som heves/senkes på bare 12 sekunder..

Hvilken rekkefølge skal tennpluggkabler ha?
NA:
Image

-Hva er forskjellen på kompressor (supercharger) og turbo (turbocharger) ?
Er det mulig å få det godkjent?

Finnes noen få som hevder å ha fått dette godkjent,
men det viser seg at det da har blitt gjort en "feil" hos vegvesenet..
Mazdaspeed MX-5 har turbo originalt (04-05)
Mazda BBR Turbo ble solgt i England i 1990, om denne finnes i Norge er uvisst, er uansett høyrerattet.

-Hva er problemet med den korte veiva,
og hvordan finner jeg ut om det er den jeg har?


VIN-nr forklaringer :

http://www.miata.org/vin-decoder/
http://okmiataclub.com/resources/vin-codes.gif
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html

-Hva skal jeg impregnere/behandle soft-top´en med?

Når skal Registerremmen byttes?
How-To på engelsk her:
http://www.miata.net/garage/timingbelt.html


-Hvor mye luft-trykk er riktig for vanlig kjøring:

Dekkdim - > Foran / Bak

185/60R14 - > 26 psi
195/50R14 - >
195/50R15 - > 2.2 bar
205/45R16 - >
205/45R17 - > 29 / 32 psi
215/40R16 - >
osv.
PSI-BAR kalkulator

Dekk-kalkulator:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

-Motoren min tikker, hva er galt?

Sansynligvis er dette ventiltikking, noe som er vanlig ved dårlig eller gammel olje, løsningen er da oljeskifte.
Om ikke det hjelper å bytte til ny kvalitetsolje, henvend deg på forumet.

-Når skal de forskjellige oljer skiftes

-Hvilken motor-olje er vanlig å bruke og hvor mye?

De fleste bruker helsyntetisk.
Bruk gjerne 10W40, kapasiteten er 3,6 liter på NA 1,6
evt. - 10W30 / 5W40 / 5W30
Bytt oljefilter samtidig, originale hos mazda er billig!

-Dreneringskanaler/skvulping/vann i bilen ?

Det finnes 4 dreneringshull i kanaler på hver side, ved jekk-festene,
disse bør holdes åpne..

Det hender at det tetter seg i dreneringshullene bak setebelte-tårnene,
disse kan stakes opp med (elektriker-) trekkefjær el.l.
(det ledes vann fra softtopen via rainrail og nedi disse som ender i forkant av hjulhus/innerskjerm)

Om det er fuktig inni bilen (og på setet), kan det hende pakningen ved vinduet må justeres, evt. impregnere sømmen i top'en.
Vann kan trekke inn uten at top'en vedlikeholdes, og legge seg i pakningen, dette havner ofte på kneet ditt ved døren, ved første brems etter at bilen har stått i ro..

-Trekking av kabler fra bagsjerom til kupè

Det finnes en kanal på hver side av bilen under "hattehyllen"
som er egnet til trekking av kabler fra batt. eller lign.
NA: Ta bort reservehjulet og teppet bak passasjersetet så kommer man til.. (stkk feks. noe stivt inn fra baksiden av passasjersetet og bakover)


-El-Vindusheisen går tregt
Her kan det hjelpe å rengjøre bryterne for skitt, og smøre vaiersystemet i døren,
men det kan være like greit å handle inn ny heismekanisme med mer moderne system, her følger det med motor og det er enkelt å skifte.
Fås hos flere nettbutikker i utlandet.


-Airbag lampa blinker
sjekk feilkoder her:
http://www.miata.net/garage/airbag_blink.html


-Fargekoder

1990
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G; late-year addition)
DU - Mariner Blue
SU - Classic Red
UC - Crystal White

1991
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G)
DU - Mariner Blue
HU - British Racing Green (Special Edition only)
SU - Classic Red
UC - Crystal White

1992
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G)
6W - Perky Blue Metallic Clearcoat
DU - Mariner Blue
HZ - Sunburst Yellow (extra-cost; only 1519 HZ cars built)
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
UC - Crystal White

1993
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G)
DU - Mariner Blue
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
UC - Crystal White

1994
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G)
M8 - Montego Blue Mica Clearcoat (also coded as 2A; only on the 3000 M-Edition models built)
PT - Chaste White
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Laguna Blue Metallic Clearcoat (only 1797 such cars built)

1995
3L - Silver Stone Metallic Clearcoat (also coded as 4G)
M8 - Montego Blue Mica Clearcoat (also coded as 2A)
PT - Chaste White
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Laguna Blue Metallic Clearcoat (only 562 such cars built)
-- - Merlot Mica Clearcoat (only on the 3500 M-Edition models built)

1996
M8 - Montego Blue Mica Clearcoat (also coded as 2A)
PT - Chaste White
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Starlight Mica Clearcoat (only on the 2968 M-Edition models built)

1997
12K - Twilight Blue Mica Clearcoat (only on the 1500 STO models built)
M8 - Montego Blue Mica Clearcoat (also coded as 2A)
PT - Chaste White
PX - Brilliant Black
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Marina Green Mica Clearcoat (only on the 3000 M-Edition models built)

1999
12K - Twilight Blue Mica Clearcoat
18G - Highlight Silver Metallic Clearcoat
PT - Chaste White
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Emerald Mica Clearcoat
-- - Sapphire Blue Mica Clearcoat (only on the 3150 10th Anniversary models sold in North America)

2000
12K - Twilight Blue Mica Clearcoat
18G - Highlight Silver Metallic Clearcoat
18K - Evolution Orange Mica Clearcoat
23E - Mahogany Metallic Clearcoat
A3F - Brilliant Black
PT - Chaste White
SU - Classic Red
-- - Emerald Mica Clearcoat
-- - Mahogany Mica Clearcoat (only on the Special Edition)

2001
22V - Sunlight Silver Metallic Clearcoat
23C - Crystal Blue Mica Metallic Clearcoat
A3D - Pure White
A3E - Classic Red CLE
A3F - Brilliant Black
HU - British Racing Green (only on the Special Edition)
-- - Emerald Mica Clearcoat
-- - Midnight Blue Mica Clearcoat

2002
22V - Sunlight Silver Metallic Clearcoat
23C - Crystal Blue Mica Metallic Clearcoat
26S - Blazing Yellow Mica Metallic Tri-Coat (only on Special Edition)
A3D - Pure White
A3E - Classic Red CLE
A3F - Brilliant Black
--- - Midnight Blue Mica Clearcoat
--- - Emerald Mica Clearcoat
--- - Titanium Gray Metallic Clearcoat (only on Special Edition)
--- - Vivid Yellow (special order; only 239 such cars built)
--- - Laser Blue Mica (special order; only 152 such cars built)

2003
22A - Supreme Blue Metallic Clearcoat
22V - Sunlight Silver Metallic Clearcoat
25F - Garnet Red Mica Metallic Clearcoat
25G - Titanium Gray Metallic Clearcoat (only on the 1451 Shinsen Edition cars built)
25R - Splash Green Metallic Clearcoat
A3D - Pure White
A3E - Classic Red CLE
A3F - Brilliant Black
--- - Midnight Blue Mica Clearcoat
--- - Emerald Mica Clearcoat
--- - Strato Blue Mica Clearcoat (only on Special Edition)

2004
22V - Sunlight Silver Metallic Clearcoat
25E - Strato Blue Mica Clearcoat
27A - Velocity Red Mica Tri-Coat
28P - Razor Blue Metallic Clearcoat
28W - Radiant Ebony Metallic Clearcoat
29Y - Titanium Gray Metallic Clearcoat
A3D - Pure White
A3E - Classic Red CLE
A3F - Brilliant Black

2005
16W - Black Pearl Clearcoat
18J - Grace Green Mica Clearcoat
22V - Sunlight Silver Metallic Clearcoat
25E - Strato Blue Mica Clearcoat
27A - Velocity Red Mica Clearcoat
27C - Nordic Green Mica Clearcoat
27Y - Lava Orange Mica Clearcoat
28P - Razor Blue Metallic Clearcoat
28W - Radiant Ebony Metallic Clearcoat
29Y - Titanium Gray Metallic Clearcoat
A3E - Classic Red CLE
A3F - Brilliant Black


-Tips før kjøp av MX5/Miata



Link til Amerikansk FAQ :
http://www.miata.net/faq/
Last edited by EspenAndre on 12 Oct 2009, 16:35, edited 24 times in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

bør dele opp motorstyrken på 1.8 nb til nb og nbfl
140 og 146
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Lurt kanskje å lage en liste over "lovlige" dekkdimensjoner.

Evt. legge en link til miata.net sin dekk-kalkulator.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Først vil jeg takke for at du tar deg bryet med å legge ut en sånn tråd. :D
Så får jeg arrestere deg på en liten detalj. :wink:

Dreneringskanaler/skvulping/vann i bilen ?

Det hender at det tetter seg i dreneringshullene bak setebelte-tårnene,
disse kan stakes opp med (elektriker-) trekkefjær el.l.
(det ledes vann fra softtopen via rainrail og nedi disse som ender under bilen.
[/color]

Hullet til drenering, munner ut i fremkant av hjulhus/innerskjerm, og ikke
under bilen.
Demontert to Miataèr i høst/vinter, og de er på samme plass på 90 og 95 mod.

Send meg en PM med navn og adresse, så sender jeg deg, de siste 2 cd`ene jeg fikk tak. Free of Charge.
Står alle service-bulletinene, til hver kategori der.

Pluss en hel haug med annet.
Med både problem og løsning.
Jobbet hos Ford Norge i 7,5 halvt år, og så hvordan tilbakemeldings skjemaer og service bulletiner fungerte der.( Meget bra system )
Noe àla det samme på disse cd `ene her også, samlet for alle fra 1990-til 2000.

Fint oppslagsverk for deg når du holder på med denne tråden her.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

anton.g wrote:
Hullet til drenering, munner ut i fremkant av hjulhus/innerskjerm, og ikke
under bilen.
Demontert to Miataèr i høst/vinter, og de er på samme plass på 90 og 95 mod.
tenkte ikke over det da jeg skrev, men var ikke meningen å være så detaljert,
er jo hullet oppe som er mest interresant

men har sendt PM, er jo gull om du gidd å sende :)

Kanskje dette er noe jeg kan lage image av og legge på nettet så folk kan brenne selv?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

er 4 stk dreneringer i kanalkanten på kver side i tilleg til disse i hattehylla som espen nevner.
har du skvulping i bilen er det ofte disse som er tett.
er disse som er på kver side av jekkfestet
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

EspenSort92 wrote:
anton.g wrote:
Hullet til drenering, munner ut i fremkant av hjulhus/innerskjerm, og ikke
under bilen.
Demontert to Miataèr i høst/vinter, og de er på samme plass på 90 og 95 mod.
tenkte ikke over det da jeg skrev, men var ikke meningen å være så detaljert,
er jo hullet oppe som er mest interresant

men har sendt PM, er jo gull om du gidd å sende :)

Kanskje dette er noe jeg kan lage image av og legge på nettet så folk kan brenne selv?
Brent av og lagt i boblekonvelutt.
Går med posten i morgen.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: FAQ (Frequently Asked Questions) i utvikling...

Post by indahla »

EspenAndré wrote: 1999
12K - Twilight Blue Mica Clearcoat
18G - Highlight Silver Metallic Clearcoat
PT - Chaste White
PZ - Brilliant Black Clearcoat
SU - Classic Red
-- - Emerald Mica Clearcoat
-- - Sapphire Blue Mica Clearcoat (only on the 3150 10th Anniversary models sold in North America)

2000
18K - Evolution Orange Mica Clearcoat
18K - Evolution Orange Mica Clearcoat finnes også på 99-modeller. Min er det :D
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Fargekodene som EspenAndre har lagt ut gjelder bare for Miata solgt i USA.
Feks. farge 18K ble levert til alle NB utenom USA i 1998, 1999 og halve 2000.
Til USA-Miata kom denne fargen på 1 stk 1999 mod (Demobil) og 644 stk i 2000.

Link til alle fargene på NB for MX5 og Miata for hele verden:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... -5_nb.html
(Gå litt ned på sida og velg: Liste aller Farben des MX-5 NB mit Erscheinungsjahr, Farbcodes und Sonderfarben.

Det finnes også tilsvarende liste for NA.
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html

Steinar

PS: Alle MX5 NA med 1.8l motor (1994-1997) er oppgitt til 131 hk.

Det er kun Miata som har 128 hk (1994-1995) og 133 hk (1996-1997)
Fra 1996 fikk de "On Board-Diagnosesystem , Type II."
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hei. Jeg liker FAQ opplegget som www.mazda-speed.com har.
Der er det 2 stk forum kategorier for Completed:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index.php?board=53.0
og in progress:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index.php?board=23.0

Ting som er ferdig kranglet og diskutert blir ryddet av moderator og flyttet til completed.

Det er nå også lett for en slags FAQ ansvarlig å trekke ut tråder med mye bra info som oppstår andre plasser og lage en FAQ tråd under in progress.
Det er mange tråder her på forumet hvor man kunne laget en FAQ entry med minimum med mods.

Alt avhenger selvsagt av at folk bidrar.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Hjertens enig med arildh.
Det fins en del gode innlegg/tips på hjemmesida her som etterhvert havner langt uti huttiheita pga. nye innlegg.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

en dekkdimensjon skrives f.eks. slik: 195/50R15 ikke slik: 195/50-15
og i denne dim'en ville jeg brukt 2.2bar

jeg bruker også Agip 10W60 motor(ræising)olje, funker fjell.
men nå bruker jeg min kun på sommeren, og noe aktivt. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Sophus
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 27 Aug 2007, 11:30
Medlemsnummer: 662
Location: Skullerud, Oslo
Status: Offline

Fargekode

Post by Sophus »

Jeg har en 1993 Laguna Blue med fargekode 6W. (ifølge Mazdas deleprogram)
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Fint om vi får slengt inn hva man skal behandle kalesjen med, jeg må gjøre det snart :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

For behandling av kalesje, har jeg brukt Renovo sine produkter.
De funker veldig bra.

Husk at du må vite hvordan kalesje du har, før du bestiller produkter.
Vinyl eller Stoff.
Veldig viktig :)

Har også sett mange som har brukt sort kiwi skokrem på vinyltoppen.
Ikke prøvd selv, så kan ikke uttale meg om hvor bra/dårlig dette er.
(Jeg er vel småskeptisk med tanke på avfarging mot andre ting i bilen.)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply