Oljefilter fra 323 1,6 trygg å bruke? Flere andre newbiesprm

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Oljefilter fra 323 1,6 trygg å bruke? Flere andre newbiesprm

Post by magenuss »

Heisann! Dette er mitt første innlegg her på det norske MX5 forumet. Kjøpte nylig en sort 93 mod 1,6 l. Når jeg ruser motoren når den er kald, går oljetrykket fra 30 helt opp til 90, den øker linjært med turtallet. Det kan ikke være normalt? Hva kan det tyde på? Når den er varm, øker den fra 35 til ca 55 elns. Skal ha riktig oljemengde på den, har peilet og fyllt opp.

Så jeg handlet inn biltema olje (samme olja som statoilolja), og et oljefilter som passet til 323 1,6 l. De sa det var samme motor, så det skulle gå å bruke det filteret. Er det trygt?

Kan bilen, som ikke har hardtop, stå ute i regnet?

En annen ting, 115 hester eller hva det nå enn er, er jo dritlite. Tenker turbo hele tiden. Man finner jo komplett turbokit til 900 $ på ebay. Hva ekstra trengs da? Og hvor mye bør jeg beregne å bruke totalt, hvis jeg skal ha det montert hos et verksted? 20?

MX5 er en innmari morro bil å kjøre. Lukten, følelsen... svingene... Ahh, så digg :) Og så billig! :D
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

oljetrykket skal være slik, det øker lineæt på kald motor,

ja kan bruke det filtere, motorn er en 323 blokk.


turbokit for 900 dollar på nettet er som oftest uten intercooler, burde ha det med også i prisen. beregn ca 30 ferdig montert og stilt også må du ha en god motorstyring for bensinstyring, org ecu og ny trykk reguylator er en veldig røff måte å styre på og ikke anbefalt og lade mer enn 0,3bar..


link ecu koster ca 10k, så det må i tillegg regnes med i prisen.

ja uten ht kan stå i regn men altså, levetiden forkortes jo på softtoppen men er ikke sånn at den blir direkte ødelagt med en gang :P

velkommen til forumet forresten, deg har jeg sett før et sted, nicket ditt ringer en bjelle, men kjenner det ikke helt igjen :P

mopedportalen eller et eller annet sånt, netby? husker ikke hehe :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Velkommen ja.. men ruse motoren når den er kald....
hvorfor vil vi det?

og oljefilteret er billig hos Mazda-forhandlere :)
kan sikkert bruke det du har kjøpt, men da vet du til neste gang ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

de billigste turbokittene gir gjerne mer problemer enn glede. mangelfullt utviklet, dårlig passform, dårlig styring osv..
kjøp kit i området greddy kittet, eller kanskje enda bedre, begi S. den siste gir deg deler av MYE høyere kvalitet, og bedre support.. og har muligheter for videre trimming når man går lei(det skjer).. koster ikke så mye mer heller, med dagens kurs er det billig uansett.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Takk for svar folkens! :)

Jeg har aldri opplevd å se en oljetrykkmåler bevege seg så raskt før. Hvorfor ruse når den er kald? Driver ikke å ruser nei, men når jeg løser den ut når den er kald så ser jeg nåla bevege seg litt vel mye bare. Så ruste jeg litt bare for å sjekke litt.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Image
Det følger med intercooler i disse billigkitta som går på ebay. Er helt komplette, foruten ecu da.

Metall er vel metall? Hehe... Dårlig passform har jeg vært vant med motorsykler, trangt og vanskelig å komme til. Litt knuffing må til :)

Jeg har vel noen få innlegg på mopedportalen. Er vel i hovedsak bike, diskusjon og apriliaforum.no jeg holder til på. :)

Må jeg forsterke clutchen? Har lest på miata.net at 1,6 motorene har sterk clutch, og trenger ikke å forsterkes/byttes ut.

Var det kun med org. ecu at man ikke bør ha mer enn 0,3 bar?

Jeg vurderer å bare gi den til turbo karlsen og la han dille med det. Jeg klarer nok ikke å stille det inn selv, klarer sikkert ikke å montere en gang :P.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Har monotert en ekstra oljetrykkmåler. Går fra 0 til 7. Når motoren er kald ligger den mellom 5 (på tomgang) og 6 når jeg kjører, hvis jeg ikke husker helt feil. Når motoren er varm går den ned til 2 på tomgang og øker til rundt 5 når jeg gir på. Men det er ikke så mye forskjell som det er på din da min holder seg ganske høyt når motoren er kald. Hvis du skal få en annen kar til å montere turbokitt kan du evt. spørre den personen om han kan se på øljetrykket og måleren din etter eventuielle feil.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Billig kitta har som regel dårlig manifoil.. dvs tynne rør som er brukt. Og de trenger ikke å være bolt on.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

cluchen til 1.6 holder ikke mye pulver for å sei det sann. ei heller diffen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Bruker selv mazda 323 filter eller 626 eller 929 for den saks skyld, også brukt til rx7, spørs hva de har inne til meg på verkstedet. ellers så bunner eg også oljetrykksmåleren når eg trør på med kjerra mi.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

StianOppistov wrote:Bruker selv mazda 323 filter eller 626 eller 929 for den saks skyld, også brukt til rx7, spørs hva de har inne til meg på verkstedet. ellers så bunner eg også oljetrykksmåleren når eg trør på med kjerra mi.. :lol:
k&n sitt dele nr. er det samme for rx-7 og mx-5, har begge stående her.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Hvor mange liter tar motoren? Olje altså. Og har dere en versktedmanual til meg i pdf format? Noen som veit hvor man får tak i det?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

magenuss wrote:Hvor mange liter tar motoren? Olje altså. Og har dere en versktedmanual til meg i pdf format? Noen som veit hvor man får tak i det?
Fyll på 3 liter og peil resten, dette er slike typiske newbie spørsmål, for det er jo bare å prøve seg frem, eg fyller på ca en gallion, kjøper mobil1 på europris de er en quarter og fyller på 4 slike,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Fylte på olje, mitt på peilepinnen. Oljetrykket ble jo enda høyere :? . Hehe..

Angående turbo. Hvor høyt turbotrykk kan jeg ha, hvis jeg skal ha et trygt margin mtp. motorslitasje? Hva annet må byttes ut/forsterkes for at dette skal gå an? Ny clutch, ny motorstyring... Hva mer?

Det blir uansett ikke nå til året jeg skal ha turbo, blir eventuelt neste år. Må bare få fjerna gjelda på bilen. :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

gammelt ordtak...

cheap/fast/reliable.. choose two..

du kan kjøre så mye effekt du har lyst på, det koster bare mer..

standard begi S kit (min anbefaling), kjører vel .3? bar og er stabilt og fint utav eska, slipper å bruke masse tid på å prøve og feile. de enkleste kitta er veldig halvferdig, dårlige turboer, osv. motor tåler den ekstra slitasjen fra et slikt turbotrykk veldig bra.. har du en veldig aggresiv kjørestil ryker bakdiffen din før eller senere. idet du kommer opp på .5 bar, intercooler og greier er på plass. så begynner det å bli på tide med no mer justerbart på motorstyringsida, sammen med dyser, åpnere eksos, ny clutch.. ved 1 bar fra en turbo som i begi S kittet begynner du å nærme deg grensa for hva orginal innmaten vil like over tid(År.. ikke uker. )
husk også bremser, understell og alt annet som må til for å få bilen safe å kjøre med den ekstra effekten da :)

har du uansett ikke no stress med turbo, hadde jeg ihvertfall droppa billigste kittet du finner. lønner seg sjelden i lengden..
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

diskusjon er de tjeg har deg fra! TAKK!!!!!!!!!!!!!!!!!! :P

sorry for offtopic men det gikk meg på nervene :P
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
Post Reply