Cab fra cabrioworld

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Cab fra cabrioworld

Post by Pacmania »

Hei!

Er det noen som har erfaring med cab fra cabrioworld?? Ser at dem har en uten glidelås også.. noen som vet om det er bra/dårlig ?
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Sjekk Miata.net under rubrikken "reviews".. Der finner du både ris og ros til CarioWorld, AABest m.fl. Skal du ha deg kalesje må vi ta en ny prat om samkjøp..er i markedet for en zipperless med glassrute selv :-)
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Har kjøpt cab fra cabrioworld.. er STRÅLENDE fornøyd.. Levering gikk på akkurat 1 uke, levert på døra. Allright'e er dem også, bestillte varer for rundt $800 USD (Cab + noe annet stash som stoffrens/impregnering osv..), men på følgeseddelen/pakkeseddelen som fulgte varen, hadde dem satt ned verdien til litt over $400, så det ble ikke så dyrt i fortolling... Den "ordentlige" fakturaen sendte de som vanlig brevpost noen dager senere... genialt!

Ang. selve cab'en:
Jeg bestillte den dyreste dem hadde, stoffcab m/ zipper-less glassrute & varmetråder & fastmonterte rainrails... Er mer eller mindre "overfornøyd"! Kvaliteten er superb, cab'en hevet utseende til bilen opp til ett nytt nivå! Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe stoff-tak, det ser veldig veldig veldig bra ut!

Høres sikkert ut som om jeg skryter for mye, men for min del, får de helt klart en terningkast 6... Det eneste jeg kanskje kunne ha satt fingern, må være på innsiden av cab'en.. I taket er det laget et slags "teppe" i stoff/filt som skal skjule disse metall-rammene som holder cabriolet'en oppe.. Dette er kun ment til pynt.. problemet hos meg var at dette "teppet" hang litt for mye ned, slik at jeg hele tiden kjente håret mitt subbe oppi... Mulig det var bare dårlig feste hos meg (den er festet med borrelås), men jeg tok rett og slett saksa og klippet av hele stoff-greiene jeg...! Like pent i mine øyne!
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Har vinyl zipperless med glass og varme tråder... mildt sagt ennormt fornøyd :)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvordan funker dette systemet ?
Har lurt litt på det.
Ole BRG 91 wrote:Har vinyl zipperless med glass og varme tråder... mildt sagt ennormt fornøyd :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Hvordan funker dette systemet ?
Har lurt litt på det.
På NB utgaven fungerer selve rammen til cabriolet taket på en litt annen måte enn på NA. Bøylen i taket som står nærmest glassvinduet bak glir frem på NB, slik at det ikke blir spenn i kalesjen. Taket kan derfor legges helt ned uten å måtte åpne en glidlås e.l. Mange i USA får tak i en kondemnerte NB og skifter hele rammen og kalesjen.

Det er med bakgrunn i dette at Cabrioworld og Duetto for å nevne noen har laget en slik zipperless kalesje med glass vindu. Slik jeg har forstått det må en derfor med NA rammen montere kalesjen slik at den bakerste av bøylene er løs, og derfor kan skyves fremover og taket kan legges ned uten for mye spenn.

De på de første utgavene var ihvertfall prosedyren for å legge ned taket at en åpner festene framme (som vanlig), tar armen opp i taket, skyver bøylen fremover, og legger taket bakover. Når en skal ha taket opp igjen, er det bare å ta tak, løfte det opp og feste det i framkant igjen. Bøylen glir på plass vha. av ei stroppe. Alt betjening skjer fra førerstolen uten å måtte gå ut av bilen. Det kan være de har forfinet teknikket noe når en skal legge ned taket, dette kan i såfall helt sikkert Ole eller andre utdype.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Det stemmer :)

Jeg valgte og IKKE bruke stroppene som skal dra bøylen på plass (når taket skal opp) jeg syntest det er like greit og bare vippe den bak selv...

å som du sier hans, alt gjøres fra fører setet på under 10 sek :)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Hvor fort kan dere kjøre og samtidig forsvarlig ta av og på cabben?

Jeg har hørt 70-80km/t.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

min gamle røyk (den var dårlig fra før) ettter att den løsnet +- 70-80 :)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Precious wrote:Hvor fort kan dere kjøre og samtidig forsvarlig ta av og på cabben?

Jeg har hørt 70-80km/t.
Tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på å ta ned taket mitt i 80 km/t ! ! 8O. Det kunne fort gått ut over rammeverk og selve kalesjen. Jeg har lest mange historier på miata.net om de som har opplevd å ikke feste klemmene helt korrekt, disse har løsnet, og taket har plutselig klaska bakover på motorvei. Det har ført til rivne kalesjer, knuste bakvindu og bøyde rammer.

Jeg vil også tro det er passelig tungt (pga. vind) å prøve og løfte taket fremover og feste det i 80 km/t. Normalt må jeg også bruke begge armene når jeg fester kalesjen mot framruterammen. En til å holde kalesjen fremover med, og en til å smekke igjen klemmen. Tror ikke "trygg trafikk" eller "onkel" hadde blitt glad hadde de sett en som styrte bilen med knærne mens han holdt på å feste taket i 80 km/t. :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Jeg har kjøpt meg ny cab fra Cabrioworld. Kjempebra service og rask levering + oppdeling av regning for å få ned kostnadene! Jeg hadde i en periode tenkt å kjøpe ny cab pga at den gamle vinyl-cab'en etterhvert så noe slitt ut, og bakruta var begynt å bli ugjennomsiktlig. Den egentlige årsaken til nytt kjøp var var at jeg slapp ned taket uten å ha kneppet opp glidelåsen først! Resultat: Plastvinduet "sprakk" :cry:

Jeg kjøpte meg ny stoff-cab med elektrisk oppvarmet bakrute. Ser kjempebra ut på bilen - hever "standarden". Jeg monterte den selv en helg i vinter, men har ikke fått brukt den skikkelig enda. (Regner med å hive av Hard-top'en i kveld)!
Ser i ettertid at jeg kanskje burde kjøpt "Zipperless" da jeg syns det ble noe tungvindt å bruke glidelås. Det er spesielt tyngden på glassruten som gjør det noe mer bakvindt å få igjen glidelåsen på bakruta.
Mulig at det bare er en ny vane som må innarbeides....?

MVH:)

Oddi395
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Oddi: tror ikke det skal være noe problem og "bygge "den om til å være zipper less...

Jeg tror ikke det er noen annen forskjell enn att den bakerste bøylen er løs...
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg bestille min i går.. de hadde det på lager.. skal visst komme rimelig fort ;) kjedelig med defekt cab når sola skinner :|
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

gammel tråd våkner til liv :)

Hva skjer egentlig med zipperless plast vinduet når man legger ned taket? folder det seg eller legger det seg helt flatt? Undres nemlig om det funker sammen med en Hard Dog bøyle...?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Post Reply