Mazdaspeed info

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Mazdaspeed info

Post by Miatapowers »

Hei er det noen så sitter på opplysninger om mazdaspeed mx5. da eg skal begynne på en søknad til staten om godkjenning av supercharger, men da vil eg ha noe å legge frem, eg bruker jo bremser fra mazdaspeed, men vil ha papirutskrift så viser størrelse på bremser på denne,. samt hvor mye power det er i den,. Om det er noen så har ett regnr eg kan vise frem til så setter eg stor pris på det. men skjønner godt om ikkje noen vil..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det du trenger er papirer som viser at bilen tilfredstiller avgasskravene etter EU Direktiv 91/441/EEC... Og testen skal være gjort på et godkjent labaritorum.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hver gang jeg har vært i kontakt med vegvesenet om godkjenning har de presisert at å referere til en annen bil er helt meningsløst, da alle biler (ombygg) skal vurderes individuelt, så mener du trenger papirer som viser konkrete ting om delene du har brukt i tillegg til det Vidar skriver...

Jeg spurte konkret om jeg bygget nøyaktig slik og slik... som BBR feks,
eller som andre godkjente biler i norge, men det ville de ikke høre på...

Største hinderet er uansett avgassene, så det er vel det som må forseres først..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

EspenSort92 wrote:Hver gang jeg har vært i kontakt med vegvesenet om godkjenning har de presisert at å referere til en annen bil er helt meningsløst, da alle biler (ombygg) skal vurderes individuelt, så mener du trenger papirer som viser konkrete ting om delene du har brukt i tillegg til det Vidar skriver...

Jeg spurte konkret om jeg bygget nøyaktig slik og slik... som BBR feks,
eller som andre godkjente biler i norge, men det ville de ikke høre på...

Største hinderet er uansett avgassene, så det er vel det som må forseres først..?
Nå skal eg ikkje trimme så mye. dynoen til jackson racing viser 143,9hk, så det bør de tillate meg å få godkjent. når eg legger ved papirene til BBR og feks bremsene eg tenkte å bruke, mazdaspeed sine, dette bør da holde til en effekt økning på 27,9hk.Dette er rett over grensa som er lovlig uten å gjøre noen godkjenning,. man har vel lov til å trimme 15% som da blir 133,4hk ..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Joda, effekten klarer du nok å få de til å godta, det har jo ikke vært det største problemet for de som har prøvd, men avgassene med kompressor er ulike som de sier... og da krever de en slik test som er blitt snakket om mange ganger :)

Gjør ikke meg noe om du bruker mitt reg. nr. mot vegvesenet men det er nok et skudd i blinde..

..det kan du få på MSN :)
(denne er jaffal regget med 180HK)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hmm men avgassene må da vera bedre med super som er riktig innstilt kontra en uten, min brukte da 0,68 på mila med super, mens den nå bruker 0,8 uten.. jaja slenger da inn en søknad, koster lite det,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Er jo flere som har fått godkjent turbo de siste par åra med 150 hk. Så går vel med super også. Det er en papirmølle å gå igjenom,men du klarer det vis du gir deg god tid,og får en god kontaktperson. Stå på!!
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Er det noen som har fått godkjent m/turbo siste årene? Trodde de som fikk dette godkjent var de som var først ute (3-4 år siden) og deretter ble det bom stopp? Eller hur?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Stian wrote:Er det noen som har fått godkjent m/turbo siste årene? Trodde de som fikk dette godkjent var de som var først ute (3-4 år siden) og deretter ble det bom stopp? Eller hur?
Hmm om dette stemmer så dropper eg godkjenningen, bor en plass som er liten, og vil bli stoppet om eg ikkje har alt i ok.. Så en søknad som ikkje blir godkjent, så vil bilen min bli stoppet i første kontroll.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Stian wrote:Er det noen som har fått godkjent m/turbo siste årene? Trodde de som fikk dette godkjent var de som var først ute (3-4 år siden) og deretter ble det bom stopp? Eller hur?
Stemmer..

Eller bom stopp er det ikke.. Hvis noen sender bilen sin til et godkjent labaritorium og får den godkjent etter gjeldende Eu direktiv (for min bil er det Eu dir 91/441/EØS)

Så er det mulig å få den godkjent..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Vidar wrote: Stemmer..

Eller bom stopp er det ikke.. Hvis noen sender bilen sin til et godkjent labaritorium og får den godkjent etter gjeldende Eu direktiv (for min bil er det Eu dir 91/441/EØS)

Så er det mulig å få den godkjent..
Noen som vet mer om det laboratoriumet det var snakk om i Trondheim? Eller vet noen om noen andre godkjente laboratorium i landet?
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

TurboLag wrote:
Vidar wrote: Stemmer..

Eller bom stopp er det ikke.. Hvis noen sender bilen sin til et godkjent labaritorium og får den godkjent etter gjeldende Eu direktiv (for min bil er det Eu dir 91/441/EØS)

Så er det mulig å få den godkjent..
Noen som vet mer om det laboratoriumet det var snakk om i Trondheim? Eller vet noen om noen andre godkjente laboratorium i landet?
Nærmeste er i Tyskland..

Og det er IKKE samme krav som ved EU test..

Testen blir tatt på rullende landevei og det blir simulert kjøring etter syklus beskrevet i Eu direktivet.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Vidar wrote: Nærmeste er i Tyskland..

Og det er IKKE samme krav som ved EU test..

Testen blir tatt på rullende landevei og det blir simulert kjøring etter syklus beskrevet i Eu direktivet.
Jeg vet det, men mener å huske noen nevnte (mulig det var på Mazda OGN-forumet) at det var et laboratorium i Trondheim som holdte på å få tillatelse for å teste og godkjenne i forhold til de avgassdirektivene..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

TurboLag wrote:
Vidar wrote: Nærmeste er i Tyskland..

Og det er IKKE samme krav som ved EU test..

Testen blir tatt på rullende landevei og det blir simulert kjøring etter syklus beskrevet i Eu direktivet.
Jeg vet det, men mener å huske noen nevnte (mulig det var på Mazda OGN-forumet) at det var et laboratorium i Trondheim som holdte på å få tillatelse for å teste og godkjenne i forhold til de avgassdirektivene..
Sintef
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Er jo blitt sagt flere ganger før dette, må være lenge siden første gang..

..har noen sjekket pris?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply