Fintuning av turbomotor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Fintuning av turbomotor

Post by JG »

Er det noen som vet et godt tuningsted. Trenger å få tunet en 97mod.na med Hks-kit og Fm link.

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

Hei igjen.
Jeg fikk trygve karlsen i mjøndalen til å fintune min med kompressor og link for et par år siden. Han "fant" 20 hester ekstra....
mvh Lars
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hva er det du ønsker å fintune ?
Kjørbarhet, idle og mellomregister (som er mye arbeid å få bra spes med lettere svinghjul) eller effekt på topp ?
Når jeg tunet min 1.8 med HKS kit gikk jeg ut i fra deg gamle FMII mappet og magret ut boosted rows pga. mindre turbo. Når jeg senere tunet med WBO2 var jeg ca. spot on fra før. Men skal man ta ut max må man på rulle uansett. Vanskelig å få stilt tenning riktig på vei.
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Hei,gaustabl. D er vel han som blir kalt turbokarlsen. Det er slik at motoren går veldig fet på tomgang og stopper ofte.Fusker mye oppover i registret også. Har prøvd å justere litt med keypad,men må innrømme det er vanskelig når man ikke har gjort dette før. Ved ikke om ting er enklere med pc og programmet Data log lab?????

Ps Arildh har lettet svinghjul

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

Hei igjen.
Det er helt riktig at det var turbo karlsen jeg mente. Tror dog ikke han er den du skal bruke på feilsøking tomgang e.t.c., bare hvis du vil fin tune ytelsen i de radene som du ikke skal autotune(dvs med trykk). Har fikla mye med tomgangsinnstilling og problemer med at den stopper, særlig etter å ha kjørt nedover og bremsa på gira (høyt vaccum), når klutchen da trykkes inn datt turtalet så lavt at den stoppa. Men det står forholdsvis godt beskrevet i manualen hva du skal se etter og hvilke parameter som skal justeres. Har ikke annet råd enn at du må ha litt tålmodighet, og prøve deg frem. Er en stund siden jeg fikla med dette selv, men søk gjerne på www.miata.net sitt forum, der finnes det mange løsninger på diverse problemer.....

mvh Lars
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Heisan. Ja tror man må pugge manualen,og bruke god tid. Men manualen er ikke alltid så god syntes jeg. Vi har satt i 550 dyser, men på keypaden finner jeg ikke disse,fordet om det står at de skal ligge der. Tror mye av feilen ligger der. Keypad står på 440 dyser.

Takker igjen for all hjelp Lars.

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

jeg kjører også med 550dyser, sendte meil til flying miata å dette var svaret jeg fikk:


Hi Edward,

You need to load in the 440 turbo base map, change the injector offset to say 80, and the master fuel to say 85. This will give you a 550 base map that you can start your tuning from.

dette gjelder dog for en 1,6l 116hk
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Takk for info Edward. Det er satt på en 116 topp på denne 90hk,så da bør jo dette være riktig.

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
Post Reply