Megasquirt-tråd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Megasquirt-tråd

Post by RonnyG »

Tenkte å starte en tråd for å samle litt info om Megasquirt datasprut da dette ser ut til å kunne være ett relativt rimelig alternativ fremfor f.eks. FM-link.

http://www.megasquirt.info/

Link til underforum for Megasquirt på miataturbo.net:
http://www.miataturbo.net/forums/forumdisplay.php?f=18


Info og installering av Megasquirt:
http://www.megasquirtpnp.com/models/mm9 ... manual.htm

Base map nedlasting:
http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm
Last edited by RonnyG on 28 Aug 2007, 22:01, edited 3 times in total.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Har lekt meg litt med tanken å montere datasprut selv om jeg ikke har montert turbo eller kompressor. Har planer om å gjøre dette, men ikke før dette kan gjøres lovlig/godkjent. Inntil dette skjer har jeg lyst til å teste litt moderat trimming. Har kjøpt JR-CAI og Borla effektanlegg.

For å komme litt videre hadde jeg tenkt på å skifte ut LMM med en i fra RX-7 og Bipes tenningsretarder. Dette vil komme på ca. 3500 kr og man er langt på vei mot samme kostnad som å kjøpe Megasquirt.

Har surfet litt etter informasjon og funnet ut at enten MegaSquirtPNP eller MegaSquirt-II med PCB3.57 (universal-enhet) er aktuelle. Førstnevnte er plug-and-play for NA dvs. kan kobles rett på eksistende kontakt og kommer med ferdig programert. Denne er dog noen 1000-lapper dyrere enn univarsal-enheten. Er litt i tvil om det er verdt å kjøpe PNP-enheten da man kan laste ned programmet/oppsettet som leveres med PNP-enheten og ellers koble kabel selv? Eller er det flere forskjeller mellom universal-enheten og PNP-enheten? Noen som vet?
Last edited by RonnyG on 27 Aug 2007, 13:10, edited 2 times in total.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Godt initiativ!
Sitter selv å lurer på datasprut... Er jo nesten 1000 USD å spare i forhold til Link......
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Jeg sitter å venter på ett FMII hydra så jeg kan komme med mere info om dette når jeg har fått dette montert. Tar vel sikkert 4-6 uker tenker jeg. Kommer til å bestille meg en MS PNP til den neste bilen min når denne er ferdig så kan jeg komme med litt mere sammenligninger. Dette kommer til å være enda litt lenger fram som man sikkert forstår.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
frifant
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 15 Jun 2007, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by frifant »

RonnyG wrote:Har lekt meg litt med tanken å montere datasprut selv om jeg ikke har montert turbo eller kompressor. Har planer om å gjøre dette, men ikke før dette kan gjøres lovlig/godkjent. Inntil dette skjer har jeg lyst til å teste litt moderat trimming. Har kjøpt JR-CAI og Borla effektanlegg.

For å komme litt videre hadde jeg tenkt på å skifte ut LMM med en i fra RX-7 og Bipes tenningsretarder. Dette vil komme på ca. 3500 kr og man er langt på vei mot samme kostnad som å kjøpe Megasquirt.

Har surfet litt etter informasjon og funnet ut at enten MegaSquirtPNP eller MegaSquirt-II med PCB3.57 (universal-enhet) er aktuelle. Førstnevnte er plug-and-play for NA dvs. kan kobles rett på eksistende kontakt og kommer med ferdig programert. Denne er dog noen 1000-lapper dyrere enn univarsal-enheten. Er litt i tvil om det er verdt å kjøpe PNP-enheten da man kan laste ned programmet/oppsettet som leveres med PNP-enheten og ellers koble kabel selv? Eller er det flere forskjeller mellom universal-enheten og PNP-enheten? Noen som vet?
Hva har du for erfaring med JR CAI? Lurer på dette selv også.

S.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

frifant wrote:
Hva har du for erfaring med JR CAI? Lurer på dette selv også.

S.
Har ikke montert det selv enda men følgende "vet" jeg ut fra det jeg har lest av andre sine erfaringer:

Gir ca. 10 hk mer (gjelder ved høyt turtall. Siden fortenningen justeres til 14 grader får man også litt mer moment ved lavere turtall. Ved å benytte bipes kan fortenningen settes til 18 grader som justeres ned ved høyere turtall. Man oppnår da enda litt mer moment ved lavere turtall. Har ikke tall mht. moment (er lite i forhold til turbo etc.).

Tanken med Megasquirten er å fjerne LMM, kanskje øke turtallsperren, retardere tenningen (og sef. benytte 98 oktan) for å tyne så mye som mulig effekt som mulig med dette opplegget. Hvor mye HKsom oppnås vet jeg ikke...

Som sagt er dette basert på info etter min hukommelse fra andre poster etc. dersom jeg nå driver med "vranglære" håper jeg de som vet bedre sier i fra!
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

JR CAI funker det. Merker at den puster litt bedre når turtallet økes, men om den gir så mye som 10 hk er jeg heller skeptisk til.

Jeg er fornøyd med "upgraden" om en kan si det slik.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

RonnyG wrote:
Tanken med Megasquirten er å fjerne LMM, kanskje øke turtallsperren, retardere tenningen (og sef. benytte 98 oktan) for å tyne så mye som mulig effekt som mulig med dette opplegget. Hvor mye HKsom oppnås vet jeg ikke...
Hvis du har 90-hesters 1.6 eller 94-97 1.8 er det sannsynlig at du har EPROM i din originale ECU. (Det hadde vært kjekt om du hadde skrevet info om bilen din i signaturen). Da kan du retardere tenninga og flytte turtallssperra for prisen av en sokkel og en EPROM, dvs noen hundrelapper. Og du slipper problemer med startsperre hvis du har det.

MS-PnP: Så lenge man har startsperre må man kjøre "piggyback", koden til nøklene ligger lagret i ECU...
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Har 92 mod NA og har ikke startsperre etter det jeg vet.
Vil man ikke uansett fjerne hele startsperren dersom man bytter ut den originale ECU-en (regner med at dette er motorstyringen?) med Megasquirten eller har jeg misforstått noe her?

Har nemlig også tenkt på muligheten til å skifte til 1,8 literen (altså motorbytte) og da bruke Megasquirten til å styre denne...
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

okhandel wrote:JR CAI funker det. Merker at den puster litt bedre når turtallet økes, men om den gir så mye som 10 hk er jeg heller skeptisk til.

Jeg er fornøyd med "upgraden" om en kan si det slik.
Du har nok rett. Har søkt litt og funnet en som har testet med dyno:
http://www.virkki.com/jyri/miata/jyri_dyno.html
Han regnet med 7 hk og dette er med CAI+headers+effektanlegg...
Dumt at det ikke lar seg gjøre å måle "ram air"-effekten. Hadde vært interesant å vite om dette. Kanskje noe for "Mythbusters"?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

BaktusBror wrote:
RonnyG wrote:
Tanken med Megasquirten er å fjerne LMM, kanskje øke turtallsperren, retardere tenningen (og sef. benytte 98 oktan) for å tyne så mye som mulig effekt som mulig med dette opplegget. Hvor mye HKsom oppnås vet jeg ikke...
Hvis du har 90-hesters 1.6 eller 94-97 1.8 er det sannsynlig at du har EPROM i din originale ECU. (Det hadde vært kjekt om du hadde skrevet info om bilen din i signaturen). Da kan du retardere tenninga og flytte turtallssperra for prisen av en sokkel og en EPROM, dvs noen hundrelapper. Og du slipper problemer med startsperre hvis du har det.

MS-PnP: Så lenge man har startsperre må man kjøre "piggyback", koden til nøklene ligger lagret i ECU...
Er vel folk med startsperre som kjører med Fm Link? det er jo ikke piggyback..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Startsperre lager IKKE problemer med F.eks FM link på 90hk(94-97) men koblingssjema til FM stemmer ikke til 90hk. Om du har startsperre ser du på nøkkelen. Den sorte plasten på nøkkelen er større vis du har startsperre :)
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

JG wrote:Startsperre lager IKKE problemer med F.eks FM link på 90hk(94-97) men koblingssjema til FM stemmer ikke til 90hk. Om du har startsperre ser du på nøkkelen. Den sorte plasten på nøkkelen er større vis du har startsperre :)
Var det jeg også mente...

Jeg har startsperre...Er vel lite igjen å veifisere startsperrekoden i nøkkelen når orginal ecu ligger igjen og slapper av i garasjen.... 8) Er visst bare et par ledninger som må bytte plass i den store pluggen til ecu for at Link funker på 90 hk.. Dette skulle vel gjelde for MS PNP 90-93 også da...??
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

synes helt klart megadquirt ser utsom spennende alternativ til mx5 eiere nå... blir morro å se hva folk får til med det. tror det blir ok saker..

selv går jeg litt andre veier nå, og kommer til å sette autronic sm4 i min
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Jeg vurderte sterkt MS selv, men nå har jeg begynt på modding av original ECU, og fortsetter med det også når jeg bytter til 1.8. Hvis jeg går for turbo, kan det nok hende jeg bytter til MS, siden original ECU ikke kan lese MAP-sensor.

Startsperra i min 90-hester består av (minst) en boks i tillegg til ECU. Denne boksen saboterer tenning pluss bensintilførsel hvis den ikke får rett kommunikasjon med ECU. Så hos meg VET jeg at jeg ikke får start hvis jeg bytter ECU. Det nytter ikke med en annen original ECU heller, nøkkel og ECU må matche.

Jeg tror man bør kjøre MS eller Link for tenning og sprut, men beholde ECU i bilen for å ta seg av alt det andre den driver med.

Men for all del, prøv, og se hva som skjer.
Post Reply