Honda NSX ---> Mazdaspeed Miata

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Honda NSX ---> Mazdaspeed Miata

Post by arildh »

Fra fredag til mandag ble denne bilen :

Image

forvandlet til denne bilen:

Image

Så hvorfor selge en av verdens råeste sportsbiler etter bare 150 mil bak spakene til fordel for en Miata ?

Etter å ha pisket den tidligere NA'en min et par sesonger og oppgradert det meste på bilen til gofastbits var neste steg å bygge ny motor med smidd innmat og større turbo. Da jeg rundt samme tidspunkt fikk meg ny jobb med litt ekstra cashflow fikk jeg det innfallet at jeg i stedet skulle gå for et skikkelig rått utgangskpunkt som starter der hvor MX5'en var i dag.
Etter litt grubling kom jeg fram til at en NSX var overkommelig og et helt rå bil.
I november var den i garasjen og klar for TLC under vinterlagringen.
Masse deler ble bestilt for å gjøre den klar til banekjøring til sommeren fra et respektert firma i NSX-miljøet ved navn Science of Speed (SoS).

Når våren kom og blien ble tatt i bruk på solskinnsdager ble jeg aldri helt tilfreds med hvordan bilen oppførte seg på veien. Etter en 4-hjulskontroll ble det påvist at toe og camber i front var helt på jordet etter at tidligere eier hadde byttet ut foringer på venstre side samt at klovenen jeg kjøpte av hadde montert de retningsbestemte dekkene feil vei. Dette gjorde ting mye bedre men den var fortsatt ganske seig og slitsom å svinge med.
En annen ting som var uvant var den langbente giringen. I 2nd gir traff jeg sperra på 130 mens 3. gir varte til 190 kmt. Dvs. at man i praksis har 2 gir og boltre seg med på Rudskogen. Løsningen på dette er å bytte utveksling i bakaksel men dette koster mer enn et komplett FM2 kit... + arbeid som man ikke skal kjimse av da NSX har transaxel.
Den siste tingen som var avgjørende for at jeg annonserte den etter påske var at SoS ikke hadde klart å levere en eneste av de 15 delene jeg hadde bestilt 5 mnd. i forveien. Til tross for 34 mail og 4 telefonsamtaler kjørte de på med bullshit som at halvparten av delene ikke var på lager som de hadde sagt og måtte bestilles fra Japan, containeren hadde falt av en trailer, båten måtte tilbake til havn pga. uvær . bla bla bullshit bla bla osv.
Alt var selvsagt betalt i forveien. Jeg brukte 1 mnd. på å kanselere ordren og få tilbake pengene etter trusler om å legge ut litt mail på NSXprime. Horer...
Da jeg var avhengig av delene for å bruke bilen på bane ble valget valget om å selge tatt. Det er få kjøpere på en slik bil så om ikke den ble annonsert denne våren måtte jeg mest sansynlig ventet til neste år.
Andre sjarmerende ting: Delepriser fra helvete, ingen turbo og ultradyre alternativer, svakhet i design av oljepanne/pickup spes i seige lange svinger som langsvingen på Rudskogen, 16 år gammel bil er 16 år gammel bil uansett hvor pertentlig tidligere eier har vært.


Men hva var bra med NSX ?
Det er en fabelaktig GT bil. Det å kjøre en tur i Maridalen eller andre godveier som jeg tidligere lekte meg på med NA'en ble for trangt med NSX. Den har enorme fartsressurser så kosen ble å leke seg på flerfeltsveier i stedet. Den er utrolig høyfartsstabil og tar forbilkjøringer som ingenting annet jeg har testet. Ultra kvikk respons og deilig sang bak ryggen fra 8000rpm VTEC V6'er.
Komfor og kvalitet på hele bilen var også i en klasse for seg. Honda kan virkelig å bygge biler. Hadde det ikke vært for at SoS tok meg bakfra i 5mnd. og stanset alle modifikasjonsplanene mine ville denne vært å sett på det meste av banetreff i år. Med org felgene på som jeg aldri rakk å prøve hadde feelingen i styringen mest sansynlig blitt bra også.

Well, nok Honda snakk og syting.
At det ble MX5 igjen var egentlig litt tilfeldig. Jeg har litt behov for å alltid prøve noe nytt så jeg tenkte lenge på en Opel Speedster eller en annen bil som var duganes på bane. Elise er uaktuelt pga. Rover motoren. Speedsteren er jo også en engelsk bil under plastikken noe jeg fikk i vrangstrupen etter å ha eid en Mini tidligere (den orginale dødsfella med A-series dampmaskinmotor).
Jeg snuste også litt på Porche men har funnet ut at jeg aldri kan eie en bil med hekkmotor da noe ikke rimer med logikken ( og det uten å faktisk ha prøvd en) Den eneste aktuelle måtte bli en 944 Turbo som i det minste har motoren i riktig ende men disse begynner nå å bli gamle.
Da var det bare japser igjen og det er uaktuelt å kjøre Datsun. 3. gen MR2 kunne være en kandidat men jeg kan ikke kjøre en bil som ser ut som en Corolla i begge ender.
RX7 FD var så vidt innom jernebarken også før alle bildene av raste motorer og bensinforbruk på 1.5 liter ved pen kjøring dukket opp i hodet mitt.
Til slutt endte jeg opp med at jeg enten måtte ha en NC sport eller en nyere 2003+ NB 1.8 med 6trinn og sperre + FM2 selvsagt.
NC sport blir for dyrt og det finnes kun et eneste turboalternativ fra Blitz som ikke akkurat gir allverdens med krutt.
Når jeg fant den røde MSM'en på finn og fikk meg en prøvetur var egentlig valget avgjort. Ikke nødvendigvis MSM da en 2003+ NB med Understell og FM2 blir råere og nesten billigere. Fordelen med MSM er at man får en Miata som er godkjent med Turbo. For turbo MÅ jeg ha.

Så hvordan er en MSM å kjøre ?
Etter en laaaang tur på det meste av kronglete veier mellom Gardemoen og Sandvika må jeg bare si at denne bilen er fooookings dødsdeilig å kjøre slik som den ble satt opp fra fabrikken. Råe bremser, Deilig drag når turboen setter inn, overraskende bra understell, sperre som gjør det føøønny ut av rundkjøringer, deilig komfor i forhold til NA og bra Bose Stereo og andre detaljer. Ikke er den gal å se på heller.
Jeg er bare helt utrolig fornøyd med å ende opp med MX5 igjen. Styreresponsen, balansen og feelingen i denne bilen uansett om det er NA,NB eller NC er helt overlegen alt allnet jeg har prøvd. En Elise er sikkert enda mer finslipt men jeg tviler på at den fungerer like bra til kosekjøring, jobbkjøring, vinterkjøring, køkjøring osv. som en MX-5. Et perfekt kompromiss.
Men hva kan bli bedre ?
- Girkassen er en tanke for lavt drevet. Slik motorkarakteristikken er nå går det bra men når jeg kryper opp mot 270 som er målet kan jeg se for meg at det blir litt for mye giring. I 6.gir gjør den 100 km/t på 3000rpm. De selger 3.6 og 3.9 finaldrive i USA til en helt grei pris så det blir løsningen om det viser seg å være et problem. Med 3.63 vil 1-5 gir blir likt som 5.trinnskassa på 1.8 NA og NB men 6. gir blir høyere. Perfekt for å suse gjennom Tyskland på vei til Nürburgring :)
- Setene er alt for høye. Jeg får ikke på hjelmen under taket og sikten i bilen blir dårlig pga. speil og overkant av vinduet i veien. Jeg rev derfor ut førersetet 1 time etter jeg fikk bilen og satte inn det gamle Sparco Sprint setet midlertidig inntil jeg får tak i et Sparco Roadster sete som har litt bedre komfor enn Sprint.
- Felgene ser rå ut men er laget av glass. Det skal ikke mye til for å ripe opp eller bunne felgene med den lave profilen. Om en går i stykker er det vanskelig og få tak i nye.

Planer for bilen:
Da det ble en hel del til overs fra Honda salget blir det å tømme FM for morsomme MSM deler så snart jeg finner ut hva annet jeg trenger.
Etter å ha planlagt modifikasjoner på NSX'n blir jo det å shoppe deler til MSM som å kjøpe smågodt på smartclub i forhold.
I første omgang blir det "big enchilada, veltebøyle og sete på menyen.
På lengre sikt skal Blouch turbos får installere et nytt kompressorhjul på turboen samt at jeg konverterer over til E85. Det skjer neppe før til vinteren.
Ellers har jeg 4 stk. 15" Rota Attack liggende som venter på noen Toyo R888.
Understell og bremser virker veldig bra orginalt. MSM har kraftigere krengestag og stivere fjærer og dempere enn NB sport.
Bilen har bare gått 12000 km så alt er supertight og shipshape i alle understellskomponenter. Jeg satser på at dette holder på bane inntil det motsatte er bevist. Det kan skje i morgen på NSK treff, Rudskogen, for da skal jeg endelig få kjørt litt på bane i år!!!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Gratulerer med en KREMBIL! :D
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

Gratulerer med feit bil ja :)
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Velkommen tilbake & flott bil! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Gratulerer og velkommen tilbake med det ypperste av MX5 :D

Er det den MSM som var til salgs hvor det ikke stod noe om turbo i vognkortet, kun vanlig 1,8l med 145hk du har kjøpt??

Planlegger med en tur på Rudskogen selv i dag, skal bli artig og se en MSM i aksjon :D
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Gratulerer ja, tror dette vil vera det rette for deg.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Gratulerer Arild! Og velkommen "tilbake" :-) Dette blir utrolig bra... Regner med mange etterhvert får se bakenden på denne på diverse baner rundtomkring! :mrgreen:
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Gratulerer med fet bil. Forbaska fristemann :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Garatulerer med en stilig bil. :D
Skal bli gøy og følge med på oppdateringene.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Blir artig å se bilen i action på bane, og ikke minst på Nürburgring til sommer`n. Nesten synd jeg blir å banke nedover i en Audi i steden for Mazda`n...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
StianF
Status: Offline

Gratulerer med nytt glis!

Post by StianF »

Gratulerer med nytt glis!
Synes det er litt artig at du går fra japans store superbil fra 90tallet, til en "frisørbil" som den normale a4 familie faren ville sagt. Grunnet mangel på sportsbil følelse :)

Gleder meg orntelig til å se denne bilen live! håper det blir en orntelig porsche killer. Mx5'er er uten tvil lagd for å brukes


Solgte du NSX til sandnes? til en honda patriot? tror jeg så bilen her dagen etter du solgte(tror jeg) fin bil gitt :)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bilen gikk til en flymekaniker fra Sandnes. Om den fortsatt er blank er det fordi jeg brukte 8 timer med diverse Meguiars produkter natten før den ble solgt 8)

Jeg har nå brukt bilen MYE inkludert banekjøring med NSK, Hurdalslina, Maridalen, Sørkedalen, Nesodden og resten av de morsomme og ikke morsomme veiene i Oslo området.
Helt overlegen bil. Understellet er over all forventning. Etter at jeg fikk byttet ut girkula laget for små japanske skolepiker til en Sparco sak ble også giringen spitzenklasse. Kunne ikke vært mer fornøyd faktisk, så om noen ser en rød åpen bil med et stort glis bak rattet på østlandet er det sikkert meg.
Banekjøring igjen på fredag. Da forhåpentligvis med Toyo R888 og 15" Rota Attack.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hehe, gratulerer igjen, selv om man har visst om planene en stund :)

håper jeg kan haike med deg til no banekjøring ? har helt ville abstinenser. og si gjerne fra når du er ute å leker på sånne rare veier, lite som er mer gøy enn å bare kjøre for å kjøre, med sånne biler..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

HF-mx5T wrote:hehe, gratulerer igjen, selv om man har visst om planene en stund :)

håper jeg kan haike med deg til no banekjøring ? har helt ville abstinenser. og si gjerne fra når du er ute å leker på sånne rare veier, lite som er mer gøy enn å bare kjøre for å kjøre, med sånne biler..
Gi meg gjerne et hint hvis du skal kjøre over Minneåsen igjen. Du må jo passere Jessheim på et eller annet vis :wink:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Fornuftig valg og velkommen til msm klanen 8) 8)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply