Er det nødvendig å bruke 13k på bremser ??

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis man ignorer blingfaktoren duger 1.8 bremsene til det meste. Sport er vel enda vassere.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

arildh wrote:Hvis man ignorer blingfaktoren duger 1.8 bremsene til det meste. Sport er vel enda vassere.
Er vel viktigere å stoppe bilen enn å få den til å rulle fremover..

Føler vel at jeg trenger noen kvassere bremser enn oem 1,8L bremsene jeg har nå.. Så i stedet for å kjøpe nye skiver, så kjøper jeg heller sikkelige bremser.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Post by I-J-b »

Vidar wrote:
arildh wrote:Hvis man ignorer blingfaktoren duger 1.8 bremsene til det meste. Sport er vel enda vassere.
Er vel viktigere å stoppe bilen enn å få den til å rulle fremover..

Føler vel at jeg trenger noen kvassere bremser enn oem 1,8L bremsene jeg har nå.. Så i stedet for å kjøpe nye skiver, så kjøper jeg heller sikkelige bremser.
helt enig. syns ikke 1,8 bremsene holder med di opgraderinger som eg har gjort med motoren :wink:
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

arildh wrote:Hvis man ignorer blingfaktoren duger 1.8 bremsene til det meste. Sport er vel enda vassere.
For min del så er det nok litt "jålete" med de bremsene. Men, jeg må bytte skiver uansett, så da kan jeg like godt dra på litt ekstra når jeg først er i gang :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

arild har bevist på en god måte at 1.8 bremsene holder. og han hadde nok effekt til at bremsene burde bli et tema.. skikkelige klosser har alt å si.. men har man råd til store bremser, og så skikkelige klosser på de igjen. så er jo det enda bedre..
User avatar
petter_husberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 29 Jan 2006, 01:00
Location: Sandnes
Status: Offline

Post by petter_husberg »

hvordan gjør dere med eu-godkjenning, etter jeg snakket med en fyr på biltilsynet sa han at hvis du ikke får papirer fra leverandøren på at disse bremsene er laget for min bil, så anbefalte han faktisk å bare montere de å ikke si noe når du skal vise bilen? men når bestiller du disse bremsene evnt.?
Mazda Mx5 1991, BRG, 1,6
Medlem nr.547
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg mente ikke at å oppgradere fra 1.8 bremser var bortkastet. Bare at 1.8 bremser med skikkelig klosser og veske fungerer over all forventning og uten fading på 1.09 runder rundt Rudskogen, mange runder...
Fordelen med større/bedre bremser er at man kan modulere bremeskraften bedre og fordeler varme over større areal. Man kan da kjøre med mindre agresive klosser og også få noen flere mil ut av skivene.
Det som er veldig bra med Wilwod kit'et er jo at man slipper å gå opp i felgstørrelse og at den uavfjærede vekten ikke øker.
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

leser jeg riktig? er folk villige til å oppgradere gode 1.8L bremser til noen som er litt bedre, og betale ca 13.000,- kroner for det?

må være rimelig høyt nivå på banekjøringa til folket her :P
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Tja... Noen bruker penger på plastikk, andre på bremser :wink:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

MX-Morten wrote:leser jeg riktig? er folk villige til å oppgradere gode 1.8L bremser til noen som er litt bedre, og betale ca 13.000,- kroner for det?

må være rimelig høyt nivå på banekjøringa til folket her :P
Jeg vil ikke bli den første til å bevise at 1,8L bremsene ikke duger :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

motorhead wrote:Tja... Noen bruker penger på plastikk, andre på bremser :wink:
hehe.. føler meg litt truffet her. blir nok "all show" for meg i første omgang, skulle jeg begynt noe oppgraderinger av motor og div, hadde jeg nok skiftet utg. punkt til en 1.8L ihvertfall.

og da hadde nok de marginalt bedre bremsene fra goodwin kommet langt nede på lista for min del. men forstår jeg deg rett motorhead, så skifter du bremser pga du allerede må skifte klosser? blir vel litt som å skifte motor, fordi man allikevel må skifte viftereim :roll:

no offence.. men har man økonomi til det, og ønsker seg et værstingbygg, så kjør på, for all del.

er nok bare litt missunnelig jeg... :oops:
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

jeg går da også for all show foreløpig, men samtidig så er grommere bremser høyt på ønskelisten.. nytter ikke å ha flotte felger så lenge bremsene er mikroskopiske.. er en av grunnene til at jeg fortsatt kjører på små 16tommere.. den dagen jeg får råd til større bremser blir det nok større felger i samme slengen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Man gjør jo som man selv vil med sin egen bil :)
Jeg bytter, som jeg har skrevet før, fordi jeg må skifte skiver/klosser uansett. Er heller ikke helt fornøyd med følelsen i pedalen, så jeg håper at en oppgradering skal hjelpe på det. Dessuten jeg skal til Nürburgring igjen i August, og vil nødig at bremsene svikter etter x-antall runder à 2,2 mil....
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

Snakker vi Nürburgring, så er jeg med på notene, da kan det jo seff være nyttig med bedre bremser. Her snakker vi kanskje noe mere varmehandtrering enn hva vanlige standard bremser er lagd for.

Ville bare frem til at jeg synes det er ganske villt å oppgradere bremser for 13.000, om man kjører på et lavt nivå. Da er det kanskje andre ting som bør komme først. Ihvertfall om man har 1.8L i utgangspunktet.
nytter ikke å ha flotte felger så lenge bremsene er mikroskopiske..
Er klar over at tyngre/større felger virker inn på bremselengden. Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at man trenger noe mer enn normale bremser fra en 1.8L, for å dekke dette behovet. :roll:
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

MX-Morten wrote:
nytter ikke å ha flotte felger så lenge bremsene er mikroskopiske..
Er klar over at tyngre/større felger virker inn på bremselengden. Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at man trenger noe mer enn normale bremser fra en 1.8L, for å dekke dette behovet. :roll:
det jeg mente var for looken sin del.. ser jo helt rart ut med store felger og små bremser.. ;):P har 1.8bremser selv og disse funker foreløpig godt nok imassevis for mitt bruk.. men allikevel står bremser høyt oppe på prioriteringslista.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply