Page 1 of 2

Importering av bil fra Tyskland

Posted: 17 Mar 2006, 20:29
by Taigah
Noen som har peiling på importering og om dette lønner seg?
Ser ut til å lønne seg om man skal kjøpe nyere biler, men ikke om man skal gå for en eldre modell..
Noen erfaringer? Tips om forhandlere? Osv. :)
Kan nada om sånt, så er sugen på alt av tips osv jeg kan få. :)

På forhånd takk!

Posted: 17 Mar 2006, 21:03
by MagnusAntony
Hvis du har ikke peiling, så går det fort litt penger. Da må du få en til å gjøre jobben for deg og det tar han gjerne 5-10 k for. Hvis du går inne på toll.no så kan du jo regne ut avgiftene på bilene. Mobile.de er en fin side for å finne biler i tyskland ;)

Lykke til..

Posted: 18 Mar 2006, 01:21
by alex_johnsen
Viss det skal lønne seg å importere en eldre Mx5 fra Tyskland/Sveit så må du finne et eksemplar som det er gjort veldig mye med utesendemessigt, tenker da på lykter,felger,styling,senk osv. og selfølgelig så skader det ikkje med litt oppgraderinger under panseret :wink:

Dette er ivertfall mine erfaringer etter uttalige importerte Mx5'er og andre biler.

Mvh-

Posted: 22 Mar 2006, 13:35
by HansBRG98

Posted: 22 Mar 2006, 14:03
by Mazdafreaks
Men er da nok mx5 i norge også etterhvert, og ikkje noe problem å finne den rette til salgs her,

Posted: 22 Mar 2006, 14:49
by HansT
Mazdafreaks wrote:Men er da nok mx5 i norge også etterhvert, og ikkje noe problem å finne den rette til salgs her,
Sant nok, men isolert sett synes jeg altfor mange nå begynner å se på pris, og tror de gjør et "kjempekupp" ved å betale 50-60000 for en Miata/MX-5 her i Norge... og så viser det seg i etterkant at de er rustet i kanaler, lakkert over, motorer som raser, kalesjer som lekker osv. og da løper 1000-lappene fort før en sitter tilbake med en brukbar bil.

Jeg tror vi snart nærmer oss et veiskille på pris... Det vil nok de neste årene komme mange (unnskyld uttrykket) halveis "vrak" av Miata/MX5'er i en billig prisklasse med rustproblemer etc. og på den annen side en hel del pent holdt og restaurerte biler til en helt annen pris.

En får rett og slett det en betaler for, og skulle jeg importert en bil nå, hadde jeg nok valgt en bil med lav km-stand fra Florida eller California, evt. en bil fra Tyskland med lav km-stand som har tilbrakt vinteren i garasje.

Jeg blir f.eks. sjokkert over disse motorproblemene som den ene etter den andre forteller om på tidlige NB'er.. 8O . Min Florida importerte 91 modell har jeg nå hatt i nesten 6 år. Null rust (leverte den inn til full rustbehandling med det samme den kom til Norge). Har hatt den som eneste bil, og kjørt med den hele året rundt til og fra jobb. Har trimmet den opp med kompressor, loddet på Bipes til ECU, og i det hele tatt "fooled around" med det meste. Bank i bordet.. motoren har startet hver eneste dag i disse 6 årene, og bilen stod kun 2 uker stille i påvente av ny differensial da jeg ødela den pga. dreiemomentet i kompressormotoren.. (noe jeg var fullt klar over ville skje før eller senere..)

Jeg har i det hele tatt vært imponert over kvaliteten til Mazda, men jeg ser en "tendens" i forumet her nå om at flere og flere melder om rustproblemer, og forholdsvis store motor/motorstyrings problemer.. What is happening.. :?:

Posted: 22 Mar 2006, 15:26
by biXen
Jeg ser det som litt farlig med disse bilene at man vasker dem jo ikke noe særlig under, da man ikke bruker maskiner, men bare svamp, selvvask osv. Da kan mye salt og drit sitte igjen LENGE. Tror jeg investerer i understellsbehandling i sommer, før vinteren. Men må jo si at det er sure penger, kjekkere å bruke på ting som gjør bilen fin der og da :)

Ofte litt vasne farger på de Florida/California bilene, spørs selvsagt hvor gammel man snakker om.

Posted: 22 Mar 2006, 16:33
by tness
HansT:
Må nesten kunne si meg enig her.
Hadde en 1999 mod 1.6, hadde den i nesten 2 år, og skal innrømme at jeg hadde mer problemer med den, en 626 89 modellen jeg kjøpte etter jeg solgte MX-5'en, 626 har nå gått 356 tusen, og den går som ei klokke.
Noe 99 modellen ikke gjorde.

Men jeg måtte jo bare kjøpe meg en ny mx-5, savnet var enormt.
Men selger ikke 626'en, trenger en "pålitelig" bil :D

Posted: 22 Mar 2006, 18:07
by Pelle
Hans T,
Du skal ikke legge skylden på Mazda for det motorhavariet min sønn har på sin bil nå.
Det skyldes ene og alene eieren.

Posted: 22 Mar 2006, 18:54
by Vidar
Pelle wrote:Hans T,
Du skal ikke legge skylden på Mazda for det motorhavariet min sønn har på sin bil nå.
Det skyldes ene og alene eieren.
Ikke brukeren ?? :mrgreen:

Posted: 22 Mar 2006, 19:26
by Mazdafreaks
Har vert litt bekymret selv etter å ha lest rundt på forumet over alle havarier på mx5, før mx5 har eg hatt 626 med km stand på over 600k med uten problemer om man ikkje regner med litt oljeforbruk, men tror nok mx5 blir kjørt litt hardere enn feks en 626 er jo en gammel gubbebil i forhold, og er endel yngre folk som har mx5, kan det vera de ikkje er så opphengt i tecktyl behandling og heller kjøpe annet digg til bilen, spinner kansje en pirruett på en parkeringsplass med litt grus som sliper vekk lakk og tecktyl på kanalene bak der de ruster, om min motor skulle havarere er det ikkje verdens undergang, er lett å skaffe deler og heller ta det på den positive siden at man kan oppgradere motoren,

Posted: 22 Mar 2006, 19:37
by Pelle
Slutt å vær frekk Vidar!

Posted: 22 Mar 2006, 20:55
by biXen
Pelle wrote:Slutt å vær frekk Vidar!
Ja men hva var grunnen da? Hva er det man ignorerer når det går såpass i vasken?

Posted: 22 Mar 2006, 21:35
by m1chael
biXen wrote:
Pelle wrote:Slutt å vær frekk Vidar!
Ja men hva var grunnen da? Hva er det man ignorerer når det går såpass i vasken?
oljeservice regner jeg med.. Er vel ikke stort annet en kan "glemme" å gjøre selv. Ellers kan en jo ha ignorert ting som bilen "sier" ifra om selv i form av lyder og slikt

Satser en tier på olja dog.

Posted: 22 Mar 2006, 22:12
by biXen
Okey, anbefales vel minst hver 5000km på disse, men "vanlig" for biler er jo langt lengre.