Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

BaktusBror wrote:Takk for mange interessante svar! Jeg konkluderer med at det er mulig å kjøpe et turbo-kit til en NA 90-93 modell og sette på. Så det er det jammen mulig at jeg gjør, satser på litt mere kommunikasjon med dere "proffene" etterhvert.

Jeg skal ikke skremme motoren opp så veldig langt, men vil gjerne ha en god og bred moment-kurve som er med fra lave turtall - det betyr vel at jeg må ha intercooler også selv om jeg skal kjøre med lavt (0,3 - 0,4 bar) trykk?
Hvis du vil ha en "god og bred moment-kurve" bør du ihvertfall seriøst vurdere å velge kompressor framfor turbo...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ja, skjønner vel egentlig det. Men her er det noe med å få
"most bang for the bucks"

Regner med å kunne ha en GReddy løsning med intercooler oppe for 12K, mens kompressor koster fort 30K? Eller vet du om noen billigere løsninger?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Er det ikke kammene som gir mye av effekten? Jeg har akkurat kjøpt nye kammer fordi folk her hevder at de er forskjellen.. Litt surt i så fall.. har ikke fått montert de enda...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Aha, en "broder" med 96-modell! Fortell meg hvordan det går med kammene, skal du sette dem inn denne uka eller?

Men det er nok litt forskjell i hva folk ønsker seg.
Høy effekt, altså mange hester, er ikke hva jeg er ute etter for enhver pris. Jeg vil ha bånndrag også. Jeg orker ikke sitte og stirre på turtelleren og gire ned hver gang den kommer under 5000... Jeg vil heller ha noe som gir meg et bra moment fra ca 2500RPM, så jeg får godt skyv ut av svingene..

Hvis du ser på innlegget til HansBRG98 tidligere i tråden, har 116-hester'n (med andre kammer pluss høyere kompresjon) maks-effekt ved 6500 RPM, og maks moment ved 5500RPM, mens 90-hestere makser ved 6000/4000 RPM.

Er det noen som har moment- og effekt-kurver for disse motorene?
HansBRG98
Status: Offline

Billige HK!!

Post by HansBRG98 »

BaktusBror wrote:Aha, en "broder" med 96-modell! Fortell meg hvordan det går med kammene, skal du sette dem inn denne uka eller?

Men det er nok litt forskjell i hva folk ønsker seg.
Høy effekt, altså mange hester, er ikke hva jeg er ute etter for enhver pris. Jeg vil ha bånndrag også. Jeg orker ikke sitte og stirre på turtelleren og gire ned hver gang den kommer under 5000... Jeg vil heller ha noe som gir meg et bra moment fra ca 2500RPM, så jeg får godt skyv ut av svingene..

Hvis du ser på innlegget til HansBRG98 tidligere i tråden, har 116-hester'n (med andre kammer pluss høyere kompresjon) maks-effekt ved 6500 RPM, og maks moment ved 5500RPM, mens 90-hestere makser ved 6000/4000 RPM.

Er det noen som har moment- og effekt-kurver for disse motorene?
Fant ikke noe på moment- og effekt-kurver, men jeg fant dette!(På engelsk)

http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Greddy kit på 6 psi sin moment kurve :
Image


Jacson Racing kompressor på 5 psi Hk/moment kurve :
Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

skal bytte kammer ja.. venter på de i posten.. blir nok ikke skiftet til uken, da bilen står vinterlagret og skel først på godkjenning. men etter det blir den nye kammer, ny reg, reim og vurderer en test pipe for å skåne katalysatoren.. :) skal melde tilbake om effektendring hvis det blir noen da...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Vinterlagring? Det er jo nå det er gøy med bakhjulstrekk...!

Snow-drifting rules!
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Gullet mitt har aldri sett vinter, og skal nok heller ikke det... tenker heller på 240 turbo til vinteren.. sausa inn med tectyl... den krever ikke like mye omsorg som MX'en.. Har forresten ikke vinterdekk, så det blir vel litt villt å legge utt med de jeg har nå... :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Neida... du bor jo i Bergen :-) Er andre sesongen på rad jeg ikke har lagt om til vinterdekk, og er stadig ute å lufter bilen... (men så er jeg heller ikke avhengig av å bruke bilen daglig da)
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Så vidt jeg skjønner er min 96 modell hel-galvanisert, så hva er problemet...?
User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Hvis du kommer frem til at kammene utgjør forskjell må dere bare skrike ut.. Har 2 sett med slike kammer...
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

BaktusBror wrote:Så vidt jeg skjønner er min 96 modell hel-galvanisert, så hva er problemet...?
Hvis du lider under den vilfarelse at bilen din ikke ruster, må du nok revurdere.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Kan vel også nevne en ting til i denne tråden, eg hadde en 323 90hk som eg ville trimme, puttet på effektanlegg og åpent luftfilter, dette hjalp ikkje, så eg byttet til 323f motor på 1800 ccm med oem 131 hk, med oem 90 hk ecu, dette hjalp heller ikkje da fikk eg plutselig 90 hk i en 131 hk motor med efektannlegg og åpent filter, da byttet eg til 1,8 dyser i 90 hk ecu, da gikk plutselig bilen som en brukanes trimmet 1800 motor, men sikkert mye pga eg hadde oem 1,6 svinghjul som er mye mindre enn 1,8, derfor tviler eg det hjelper med kun kammer, tror dere bør satse på dyser eller ecu med dyser, kan vera dere har en 90 hk 323 ecu i bilen deres, er vel lettest ned tuning de kan gjøre med denne europa versjonen,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

er det mye styr å skifte ECU da? Lett å få tak i?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply