Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

..reelle hester

Øyh! Hauk, fornærmer du GTech-måleren min eller? Se på kurven. Det er tatt opp på samme strekning, med noen minutters mellomrom, og jeg gjorde målinga to ganger fordi jeg synes det så for godt ut, og fikk samme resultatet. Du kan jo prøve selv når Hard Dog'ene ankommer? Jeg skal kople inn en "Stock/BaktusSpeeed" bryter i dashbordet som skifter mapper "on the fly" så kan tvilerne sjekke selv. FNYS! :D :D

Når det gjelder kroner, så hadde det vært fint å kreve 9 laken for de 9 hestene, men da kan man jo kjøpe en datasprut i stedet, a la Link, Haltech osv. Tenkte mer i retning 3 laken for en gjennomtesta, god chip?

Garantikostnader? OUCH! Der jekka du ned BaktusSpeed's forretningsplaner, gitt!
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ja, det kunne kanskje misforstås. Men det var heller det at BaktusSpeed gir virkelige hester i motsetninger til slike "universal-chipper" med påståtte hysteriske effektøkninger som man får kastet etter seg. Og når man ber om dokumentasjon så trekker de bare på skuldrene, og går videre til neste sucker.

Så jeg prøver faktisk å hjelpe BaktusSpeed her! :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

BaktusBror wrote:
okhandel wrote:Som tidligere nevnt så er det nok noen 1,6L 116hk eiere som følger nøye med i utviklingen, og håper på at BaktusSpeed klarer å knekke koden slik at de og kan nytte godt av BaktusSpeed sin fantastiske banebrytende teknologi. :mrgreen:

KEEP UP THE GOOOOOOOOD WORK.
Takk for oppmuntringen.

Joda, det er visst mulig å gjøre på 116-hesterne også, men det er mere pes. EPROM'en sitter inni prosessoren. Man kan kjøpe et kit fra GRID i Japan som erstatter prosessoren med et printkort med en ekstern PROM pluss lit stæsj, og da kan man begynne å tune. Hvis noen skaffer et sånt kit og monterer, kan man nok få hjelp av BaktusSpeed..

Men et seriøst spørsmål: Kan det være et marked for "BaktusSpeed custom chiptuning"? Hva kunne vi tatt for en chip-jobb? Måtte jo vært billigere enn piggyback, men nok til å tjene en slant på hobbyen, jeg har lyst på nytt eksosanlegg, headere, osv osv :D

Har du peiling på hva noen slikt ville kommet på???
Nå skal det sies at jeg ikke har søkt så mye etter GRID heller :D Er litt grønn når det kommer til PROMMER og EROMMER og slikt :D
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hauk wrote:Ja, det kunne kanskje misforstås. Men det var heller det at BaktusSpeed gir virkelige hester i motsetninger til slike "universal-chipper" med påståtte hysteriske effektøkninger som man får kastet etter seg. Og når man ber om dokumentasjon så trekker de bare på skuldrene, og går videre til neste sucker.

Så jeg prøver faktisk å hjelpe BaktusSpeed her! :P
:oops: unnskyld misforståelsen :oops:
..og mange takk for hjelpen. Nå skal det sies at jeg ikke har tenkt i de kommersielle banene før, og det kan hende jeg ikke kommer til å gjøre det særlig lenge heller, vi får se. Jeg holder jo på med MX-5 for å ha det gøy, og det har en tendens til å matche dårlig med å bli for seriøs.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

En liten oppdatering/oppsummering. Noe av dette kopierer jeg fra prosjekt-tråden min, det hører vel egentlig hjemme her.


9 Hester og 15 Nm og 8000 RPM


ECU: Nå har jeg hacket en masse, og prøvd litt forskjellige kombinasjoner. Jeg har mekka en liten sokkel med switcher på, så jeg kan velge mellom opptil 4 forskjellige maps på 20 sekunder. Har kjøpt inn EEPROMs fra USA, så nå slipper jeg å plundre med UV-lamper for å slette EPROMs. De er også større, så nå kan jeg utvide til å switche mellom 16 maps på en gang, må bare lodde inn 2 switcher til før jeg får testa.

Image
Krystallet er innringet i rødt, og de to røde mini-switchene ser dere til høyre for EPROM'en.


Det beste jeg har kommet opp med så langt ser dere her:

Image

Ikke så ille, med bare en ny hjemmesnekra BaktusSpeed(TM) EPROM i hjernen?

8000 RPM på turtelleren!!

ENDELIG fikk jeg knekt koden, fant turtalls-sperra etter disassembling og sammenlikning med japansk og amerikansk 1.8 ECU kode...denne kosta mye jobb!

Testa med å øke sperra fra 6800 RPM til 7800 RPM, bet negler og lot det stå til. Å du milde himmel for en lyd når du nærmer deg 8000 på turtelleren og 110 på speedometeret i 2. gir! FAAAAANTASTISK hyl...tror dette kan bli vanedannende :lol: :lol: :lol: Men jeg kan jo ha banking oppi det turtallet uten at jeg merker det, har 16 grader fortenning der oppe. Lavere komp på stemplene tillater vel litt mer enn 116-hester´n, men burde nok hatt en knock-sensor og en A/F måler snart ja.

Har gått over til 98 oktan, synes den maler penere over 7000 nå, så jeg holder meg på 98.

Neste steg:
  • Tune på fuel-mappen, skal teste med feitere blanding og dra noen pass med GTech'en for å se om det er noe mere guffe å hente.

    Retardere eksos-kammen med 3-6 grader. Noen som vet hvor mange grader jeg får ved å flytte remhjulet ei tann på reima?

    Skifte kammer til 1990-93 typen

    DIY CAI: Korte inn innsuget, hente kald luft over radiatoren på inntaks-siden, og finne på noe billig lurium for å erstatte luftmengdemåleren (har noen ideer)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du som har så peil burde jo kjøpe Megasquirt i deler og lodde sammen. Det koster ikke mange kronene. Da får du MAP og hele pakka og kan presse så mye juice ut av 1.6'n som er mulig.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Du som har så peil burde jo kjøpe Megasquirt i deler og lodde sammen. Det koster ikke mange kronene. Da får du MAP og hele pakka og kan presse så mye juice ut av 1.6'n som er mulig.
Har ikke så mye peil, jeg. Men lodde kan jeg, og tanken på MS har slått meg. Men: Utfordringa ligger i å finne ut hvordan jeg får det til med mest mulig standard og billig løsning. Og når jeg hørte alle si at INGEN hadde knekt koden for stock ECU, ble utfordringa bare større. Kommer kanskje til å ende opp med MS en dag, men først skal jeg leke litt mer med stock...
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

17 hester....!
På tide med en liten oppdatering:

Nå har jeg skifta kammer til 115-hesters versjonen. Jeg nærmer meg målet, ja! Jeg fikk 8 hester til med nye kammer. Mistet litt moment under 4000, men fikk igjen mye mer høyere opp :D :D

På bildet under er grønn kurve original 90-hester, rød er med BaktusPower chip, og sort er med 115-hesters kammer og samme chip

Prikkete linjer er moment, og heltrukne er hestekrefter.

Image

Nå er det bare 7 hester igjen...og jeg har ikke trimmet chipen for nye kammer enda.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Storartet prosjekt.

Har du et baserun fra en 116 hesters NA ? Sikkert nok med folk som stiller opp for et run om du spør.
Har du noen formening om hvor mye variasjon i utetemp har å si ? Litt kaldere nå en når du gjorde forrige kjøring.
Ikke at det utgjør 8 hester men.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Storartet prosjekt.

Har du et baserun fra en 116 hesters NA ? Sikkert nok med folk som stiller opp for et run om du spør.
Har du noen formening om hvor mye variasjon i utetemp har å si ? Litt kaldere nå en når du gjorde forrige kjøring.
Ikke at det utgjør 8 hester men.
Luft temp: Tommelfingerregel er 1% effektøkning for hver 10 grader Fahrenheit (=5.555 grader Celsius) du kjøler ned inntakslufta. Hvis vi går ut fra 20 grader C forskjell, bør tempen utgjøre ca 2.5 hester.

Men: Jeg har et run fra Mars i fjor, som viste samme 66 hestene stock, så jeg er ikke overbevist.. tror dette er innafor slarken på målesystemet.

Baserun på en 116-hester: Gjerne! Hvis det finnes noen med bone stock 116-hester som vil hjelpe meg med en GTech run, ta kontakt på PM!!
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Har ikke så mye peiling på det du holder på med, men jeg følger med i denne tråden med stor spenning. glimrende prosjekt, og ikke minst du har jo masse peiling på dette. Selv har jeg kun erfaring fra den analoge piratkort tiden på 90 tallet. Tenker da på EEPROM programering:)

Totalt har du øka fra 90HK til 107HK?

Stå på videre.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Er det bare meg eller skulle Power kurven vist KW istedenfor HP på målinga? Hvis ikke forstår jeg det sånn at du har ca. 84 hk?
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

hvis han har 84KW så har han jo ca 114 hk. Min forrige NB med 110hk der stod det 81KW i vognkortet.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

kan jo også være hk på bakhjulene
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ja, det er HK på bakhjula denne gangen, Forrige gang var det KW (er en setting i GTech programmet). Dreiemomentet kommer da i fot-pund i stedet for Nm - softwaren har ikke setting for HK og Nm samtidig.

90-hestern min hadde 65-66 hester før jeg begynte å modde (laveste kurve)

Og greie på det? neeei, hadde ikke peil på noe før jeg kjøpe MX-5 i februar 2006, jeg. Men siden da har jeg lest fryktelig mye på nettet...
Post Reply