Den store diskusjonen om hus-maling :D

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Ikke mal den fine bilen!

Post by kodvaag »

Her kommer et innspill fra en som er yngre enn deg:

Ikke finn på å lakkere den nye bilen din!!

Stian, jeg har et mye bedre lakkeringsforslag til deg:

Bilen din ser kjempefin ut som den er, men det er en annen lakkeringsjobb som MÅ gjøres i sommer:

Huset ditt!

Jeg garanterer deg at om 5 år så er bilen din tilnærmet verdiløs uansett hva du gjør med den, men huset ditt vil (hvis du tar vare på det) være verdt like mye som i dag, eller mer.

Var dette min bil & mitt hus på dette bildet, så hadde jeg ikke tatt meg tid til å polere bilen engang:

Image

Dette trenger en runde med Jotun kraftvask, børste & vannslange. Så må du ha minst to strøk av en høykvalitets utvendig maling. Det beste: Du trenger ikke lakkboks, men parker bilene langt unna når du maler.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ikke mal den fine bilen!

Post by EspenAndre »

kodvaag wrote: Jeg garanterer deg at om 5 år så er bilen din tilnærmet verdiløs uansett hva du gjør med den, men huset ditt vil (hvis du tar vare på det) være verdt like mye som i dag, eller mer.
det vil jo si at bilen min er tilnærmet verdiløs :mrgreen:

Men det var sikkert det beste forslaget hittil, hvis det der er sånn rundt hele huset :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Litt off topic dette kodvaag, huset er satt av til maling dette, men til høsten når det ikkje er for varmt, da blir det nye takrenner og sjekk av tak.nå er det bilen eg vil ha i stand før vinter parkeringen,, Kansje vi kan ha en dugnad, med mx-5 treff samtidig, så kan eg stå for pils og mat.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Mazdafreaks wrote:Litt off topic dette kodvaag, Kansje vi kan ha en dugnad, med mx-5 treff samtidig, så kan eg stå for pils og mat.. :lol:
Ikke dumt, Steffen har malt i mange dager her nå, og han jobber kun gratis dugnad. Han får bare masse bensinpenger. :mrgreen:
Eneste grunnen jeg får han til å male hos meg, er fargevalget: classic red husmaling.

Image


Vet det var off topic å begynne å snakke om husmaling, jeg beklager dette, men etter å ha malt over 80 liter husmaling og enda har jeg mye igjen, så er jeg blitt litt løsemiddelskadet.
...Også ville jeg bare avlede deg så ikke den fine NB'en din blir kawasakigrønn. Vet nei'gu ikke om jeg kan ta meg råd til å redde denne også :wink:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

kodvaag wrote:
Mazdafreaks wrote:Litt off topic dette kodvaag, Kansje vi kan ha en dugnad, med mx-5 treff samtidig, så kan eg stå for pils og mat.. :lol:
Ikke dumt, Steffen har malt i mange dager her nå, og han jobber kun gratis dugnad. Han får bare masse bensinpenger. :mrgreen:
Eneste grunnen jeg får han til å male hos meg, er fargevalget: classic red husmaling.

Image


Vet det var off topic å begynne å snakke om husmaling, jeg beklager dette, men etter å ha malt over 80 liter husmaling og enda har jeg mye igjen, så er jeg blitt litt løsemiddelskadet.
...Også ville jeg bare avlede deg så ikke den fine NB'en din blir kawasakigrønn. Vet nei'gu ikke om jeg kan ta meg råd til å redde denne også :wink:
Ja må begynne eg også, og male nå, snart ferdig med ferie men begynner
rett i fri uken. så da begynner eg på huset,, tror ikkje huset blir kawagrønn i allefall, men nå har huset vert hvitt i alle år så vurderer ett fargebytte, hva bør eg gjøre før eg begynner å male. er litt grønn når det gjelder dette,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Mazdafreaks wrote:hva bør eg gjøre før eg begynner å male. er litt grønn når det gjelder dette,
Bare ikke du er Kawagrønn så...


Du må beholde den fargen. Det gamle huset kledde hvitfargen, og når grunnmuren er sånne store natursteiner så blir du fort lei av alt annet enn hvitt. Beholder du hvitfargen så kan du slippe unna med et strøk. skal du bytte farge så må du ha to strøk for å få det til å se fint ut.

1. Vask huset med Jotun Kraftvask, og børste på langt skaft. (Følg bruksanvisningen til punkt & prikke)

2. Kjøp Jotun Drygolin Extrem. Dobbelt så dyr som vanlig maling, men den holder litt lengre, så kan du bruke tiden fremover på å få jevnet gårdsplassen bak, og jevnet ut en plass til garasje, i stedet for at du må male om igjen om et par tre år igjen.


Ikke bruk høytrykksspyler. Dette metter treverket langt inn med vann, og det må tørke i månedsvis etterpå. Vask med Jotun Kraftvask og børste. Ikke la vinduene være våte med denne såpen lenge, den er så sterk at de kan bli matte. Vask små områder ad gangen(F.eks 5 meter vegglengde) Ikke vask i direkte sollys, da tørker det så fort inn. Spray på, gni, skyll av.
La tørke i minst en uke, og så maler du huset.




Sakset fra www.jotun.no:

VASK FØR MALING

• Etter at du har blandet Jotun Kraftvask med vann sprøyter du væsken på veggen. Begynn nedenfra og arbeid deg oppover.

• Spyl deretter av med hageslangen eller høytrykksvaskeren. Skitt, sopp og alger som ikke har festet seg til veggen renner av.

• Begynn nedenfra og arbeid deg oppover.

• Er veggen ekstra skitten eller du skal male/beise, kan det være nødvendig å skrubbe med svamp eller børste og evt. gjenta behandlingen.







(Håper du glemte dette med å misfarge bilen din nå, du har nok annet å ta tak i)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Sorry.. MÅTTE bare henge meg på igjen med et tips..
Kjøp Jotun Drygolin Extrem. Dobbelt så dyr som vanlig maling, men den holder litt lengr
Kjøp std. Drygolin til nesten halve prisen, og en 5/10-liters kanne med kokt linolje. Tilsett 5-7% linolje til Drygolinen (0,5liter til 10 liter maling) - dette gir en ørlite blankere maling til å begynne med, og den holder også den blanke hinna flere år lenger! Bor på vestlandet jeg óg, har et hus fra 30-tallet som tidligere var malt med linolje, tran og fargepulver... Fremdeles med original bordkledning! Tilsetter du en ekstra dæsj soppdreper (som i extreme) maler du itte oppatt på endel år (spes. hvite hus..)

Hvitt, til en lys farge (gul f.eks.) - går greit, og du klarer deg helt sikkert med to strøk. Skal du over til blått, brunt, rødt el.l. må du sikert ha tre strøk for at det skal bli noenlunde jevnt.
Nabo'n har et hus fra 1900-tallet som var hvitt, vi byttet all bordkledning og gikk over til en tone av fransk grå med hvite profilerte lister - ble helt utroli bra til stilen på dette huset (naturstein grunnmur og spisse møner etc.)!

Og finner du bart treverk nå, grunne med etpar lag Visir eller Trygg(anbefales). Det tørker raskt og siger godt inn i veden.

OG HUSK Å MALE SØR/VESTVEGGEN når det er overskyet!! Hvis ikke får drygolin'en en tørkehinne raskt, og du får MYE blærer da malingen under gasser i en uke eller to etterpå...
En tabbe jeg har gjort, som du kan lære av :)

**Leverer Mx5'en til rustsveising og full understellsbehandling med steaming imorra tidlig - får den igjen til helga :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Takker for alle innspill, får kjøpe meg maling eg nå, fikk pris på lakkering av fronten i original svart farge i dag, 5000.- med arbeid.. er dette gale eller, med front mener eg skjermer panser og en fanger som må sparkles litt..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mazdafreaks wrote:Takker for alle innspill, får kjøpe meg maling eg nå, fikk pris på lakkering av fronten i original svart farge i dag, 5000.- med arbeid.. er dette gale eller, med front mener eg skjermer panser og en fanger som må sparkles litt..
ikke gale... det er jo nesten halve bilen!

(Men det er litt vanskelig å være moderator når det veksles mellom temaene så fort ;) )
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Nei ikkje lett alttid å vera moderator, men tror nok eg går for del lakkering av bilen i denne omgangen... da får eg en fin bil uten steinsprut i original farge som er lettere å selge når en eventuell nc kommer.. :lol: vis eg får en bra pris for min nb då, så er det lettere å gå for en nc
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Beis er nå 1000 ganger lettere enn maling...

Du bør nok spandere litt maling på huset. Ser ut som det trenger malinen mere enn bilen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Vidar wrote:Beis er nå 1000 ganger lettere enn maling...
.. hvis man vil gjøre det annahvert år.. No seriously - Ikke helt greit å gå over til beis fra maling har jeg hørt.. andre veien kan gå greit etter en kraftvask.

Prisen på lakking av bilen hørtes grei ut - men få de til å teste tynneren de bruker på en lite synlig del av fanger'n du lakket selv først..
Koker/smelter den, bør du jo slipe den ned og prime den selv for å ikke få en større tilleggsregning :roll:
*I tilfelle du har brukt en énkomponent lakk når du la ny farge på den..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

brukte en 2 komponent sak ja,, så dette skal gå greit.. men får se hva eg gjør, kan klare å vente til vintern også,, da skal jo bilen parkeres.. må bygge meg ett lokale,, :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Nå skal jeg kaste sten i glasshus:

"Hey, hold topic!

Denne tråden er angående husmaling, og bare det!"

:D
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply