Page 7 of 8

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 19 May 2022, 15:00
by Atenza
De felgene er atskillig tøffere på en MX-5 enn på en Mustang Mach-E, må jeg si. Jeg må hjem og bytte!

Image

Image

Lekker bil, forresten!

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 22 May 2022, 20:27
by David
Atenza wrote: 19 May 2022, 15:00 De felgene er atskillig tøffere på en MX-5 enn på en Mustang Mach-E, må jeg si. Jeg må hjem og bytte!

Image

Image

Lekker bil, forresten!
Se der ja! De så liksom litt puslete ut på den store bilen, mens jeg synes de ser så bøse ut på MX-5en, hehe!

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 31 May 2022, 09:35
by David
Hadde i dag time til godkjenning av IL Mototsport eksosen jeg har kjørt med i noen år. Visste at denne måtte på plass før neste EU-godkjenning.

Kjørte inn i hallen 08:02 og ut igjen 08:13. Hadde med TUV-papirer. Hyggelig kar på 60+ som godkjente. Ba om en lydprøve ved 4750 rpm som det står i TUV-papirene. Det låt helt normalt, så da ble det godkjent. "Den brummer litt mer" så han, og spurte om jeg hadde andre filtere eller modifikasjoner. Det har jeg jo ikke, og det svarte jeg også. "Alt i orden", svarte gubben.
2022-05-31 07.51.02.jpg

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 31 May 2022, 09:37
by David
Og i går fullførte jeg bytte av høyttalere i dørene. Fra original til Pioneer TS-A6880F. Forskjellen var helt sinnsyk. Mye klarer og dypere lyd, og de tåler høyere volum. Absolutt verdt investeringen. Jeg har også kjøpt tweetere til nakkehøyttalerne som skal byttes senere.

Kjøpte alle høyttalerne hos thansen.
2022-05-30 20.14.03.jpg

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 07 Feb 2023, 13:34
by David
Samme dag som sommerturen ble annonsert ba jeg også Anders om tips til nye stabilisatorstag. Var innom et verksted i fjor sommer og en anbefaling på å bytte de originale. De har jo stått på bilen siden 2008 og så ganske modne ut.

Da ble sesongens store innkjøp denne pakka fra SPS Motorsportshop. Alt skal på plass før sommerturen :D :cab: :thumbsup:
https://sps-motorsportshop.com/shop/en/ ... 5-nc?c=841
BMK004-1.jpg
BMK004-1.jpg (47.48 KiB) Viewed 2723 times

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 08 Feb 2023, 12:09
by Stalfa
Kraftigere stabilatorstag er den beste oppgraderingen man kan gjøre på understell, etter min mening.
Jeg la merke til at det i installasjonsveiledningen ikke vare spesifert hvordan du skal justere de juster-bare "kyllingbena".
Jeg anbefaler en kjapp opplesing på temaet før du står i garasjen. :)

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 08 Feb 2023, 14:46
by obi-one
For eksempel denne https://nasaspeed.news/tech/suspension/ ... end-links/ ?

Ser ut som nøkkelen er å få krengestaget til å være "fritt for spenning" når alt er installert og bilen står flatt på bakken.
Selvsagt korrigert for førerens vekt, så her er det bare å finne fram sandsekkene :)

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 09 Feb 2023, 13:41
by Miatapowers
Stabiliatorstag er gull verdt på disse bilene. Eg valgte Rx-8 stag på den Nc eg hadde og fikk enormt bedre følelse på bilen.

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 03 Mar 2023, 09:41
by David
Stalfa wrote: 08 Feb 2023, 12:09 Kraftigere stabilatorstag er den beste oppgraderingen man kan gjøre på understell, etter min mening.
Jeg la merke til at det i installasjonsveiledningen ikke vare spesifert hvordan du skal justere de juster-bare "kyllingbena".
Jeg anbefaler en kjapp opplesing på temaet før du står i garasjen. :)
Akkurat. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset. Eventuelt får jeg med Anders som rådgiver :) (??)

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 03 Mar 2023, 09:51
by David
obi-one wrote: 08 Feb 2023, 14:46 For eksempel denne https://nasaspeed.news/tech/suspension/ ... end-links/ ?

Ser ut som nøkkelen er å få krengestaget til å være "fritt for spenning" når alt er installert og bilen står flatt på bakken.
Selvsagt korrigert for førerens vekt, så her er det bare å finne fram sandsekkene :)
Den guiden så veldig bra ut. Takk for hjelpa!

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 18 May 2023, 18:45
by David
Litt av en økt på bilen her om dagen!

Først fikk jeg hjelp av en kompis til å montere SPS Motorsport sitt sett med sway bars og kyllingbein foran og bak, deretter var endelig frontplugger ferdig lakkerte sånn at jeg kunne fjerne OEM-skiltfestet og plugge de 8 (!!!!!!) føle hullene etter skiltfestet. Altså, seriøst Mazda, hva f*** tenkte dere på da dere laget 6 store og 2 små hull i fronten på bilen kun for et skiltfeste? Litt i samme økta ble også tennplugger byttet.

Før sommertur gjenstår å få på nye tire stickers og polere hele bilen :D
2023-05-10 19.31.36.jpg
2023-05-10 19.31.50.jpg
2023-05-14 10.13.51.jpg
2023-05-14 10.13.55.jpg
2023-05-14 10.13.57.jpg
2023-05-14 16.06.50.jpg
2023-05-14 16.07.04.jpg
2023-05-14 16.08.09.jpg

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 18 May 2023, 18:46
by David
Note to self: bytta tennplugger

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 22 May 2023, 13:16
by Stalfa
Hvordan ble bilen å kjøre med fetere antikrengestag?

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 14 Jun 2023, 08:53
by David
Stalfa wrote: 22 May 2023, 13:16 Hvordan ble bilen å kjøre med fetere antikrengestag?
Den ble ganske mye stivere ja. Null krenging i svinger nå. Veldig fornøyd. Kyllingbeina står nå på midten, og kan da justeres mot mykere og enda hardere, men jeg tror ikke jeg roter noe mer med dem.

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Posted: 14 Jun 2023, 09:18
by obi-one
Kan være lurt å ikke rote med Kyllingbeina, eventuelt bare justere dem så endene på krengestaget står parallellt med veibanen.

Grei forklaring her: https://iscsuspension-na.com/resources/ ... coilovers/