ECU

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

ECU

Post by RFA »

Jeg har ikke fulgt mye med på forumet det siste året, men har en 95 mod stående i en garasje. Har lest litt i magasinet Total MX-5 om ECU.
Det anbefales upgrade til f.eks ME 221, og fjerne luftmassemåleren. Har noen erfaring med dette.
Gleder meg børste støv av den gamle bilen. :D
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

Lurer også på om slik plug and play ECU kan kjøpes i Norge?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: ECU

Post by Stalfa »

Megasquirt er å få kjøpt hos forhandlere i Norge.
ME221 må du nok kjøpe fra England.
Kreves en god del kunnskap for å få tunet inn ny ECU. Det kan læres.

Hva er dine mål med bilen?
Hadde det vært like greit og gått for tvangsmating først som sist, også valgt ECU utifra hvilket kit/løsning du valgte?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

Kunne tenke meg å gjøre bilen litt mer gøy. ME221 er forhåndsprogrammert og bare å plugge rett på. Med et nytt filterkit tenkte jeg at bilen blir litt bedre og litt grommere lyd. Ønsker bare små endringer, og optimal drift på motor.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: ECU

Post by Stalfa »

Medfølgende programvare fra ECU leverandører er en grov-map for at du lettere skal kunne komme i gang å få tunet motoren din.

Jeg anbefaler du kalkulerer inn kostnaden med en skikkelig tuning hos noen som kan det.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

Er det noen i Oslo eller på østlandet?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: ECU

Post by Stalfa »

Ja.
flere hare brukt
https://www.facebook.com/SH-Tuning-Norw ... 878873924/
eller
https://www.facebook.com/racelab.no/

Ligger henholdsvis i Drammen og 'Østføll'

Du må gjerne forhandle frem en klubbrabbatt når du først er der. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

OK. Takk
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: ECU

Post by GTX-Lars »

Eg har ein ME221 liggande om det er av interesse :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

Passer den til min -96 90 hk?
Så at det var noen varianter i forhold til årsmodell.
Hva skal du ha for den?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: ECU

Post by obi-one »

Hvis du skal oppgradere en 90 hk 96 modell (som jeg også har), vil du ikke da måtte reprogrammere mappingen i forhold til at åpningstidene på kamakslingene er annerledes og "snillere" på denne motoren, alternativt vil du vel ikke få ut helt effekten på toppen hvis du ikke samtidig bytter kammer ?

Flytter du bare turtallssperra oppover i ECUen, så vil vel de originale 90 hk kammene ikke være helt optimale i toppen av turtallsregisteret ?

((men mener på den annen side å ha lest et sted at disse kammene er bedre egnet for pustehjelp av kompressortypen, siden 90 hk kammene er optimalisert for mer dreiemoment på lavere turtall.... (?)))

Eller tenker jeg feil (sikkert andre som vet....)
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: ECU

Post by torbra »

Forskjellen på ME221 for NA-modellene opp til -95 og de etter er at det er forskjellig kabling inn på koblingsplintene til den originale ECU. Kortet (ME221) er det samme, men da med forskjellige innganger.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: ECU

Post by GTX-Lars »

ECU'en eg har er til 01-05 modell (1,8 VVT). Eg veit ikkje om denne passer din. Pris ny er 10100,- inn til Norge. Så berre gi eit bud om du er interessert så skal eg leite den fram :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ECU

Post by RFA »

Tror jeg evt skal gå for en ecu som tilpasset bilen. Dvs kople rett på med de 3 orginale kontaktene. Ellers har jeg tatt frem bilen nå, og har blitt litt opptatt med rust på kanalene. Får fikse det først.
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: ECU

Post by GTX-Lars »

Viktig å prioritere rett ja. Ang passform så trur eg 95-97 og 98-05 stikk er like. Forskjellen er styring av vvt...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply