Gabz' MX5
Moderator: Styremedlemmer
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Gabz' MX5
Hei, alle sammen! Og velkommen til min nye tråd på min gamle bil.
Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.
Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:
Fikk også med meg diverse deler:
Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og
Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:
Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..
Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):
Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes
Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da
Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig Poster oppdateringer her hver gang noe skjer, hvertfall.
Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.
Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:
Fikk også med meg diverse deler:
Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og
Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:
Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..
Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):
Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes
Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da
Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig Poster oppdateringer her hver gang noe skjer, hvertfall.
Last edited by Gabzh on 08 Jul 2018, 17:36, edited 5 times in total.
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Velkommen tilbake Du satser på å få den på veien til sommerturen, håper jeg!
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Takk! Good to be back Kjenner det var deilig å kjøre litt Mazda igjen! Blir neppe noe sommertur på meg, dessverre. Er nok opptatt rundt de dagene, så blir bare stress.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.Gabzh wrote:Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Re: Gabz' MX5
Velkommen tilbake!
Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også.
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også.
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Takker! Ja, nå har jeg fått den tilbake uten den ene feilen som fikk meg til å selge sist Ja, vurderer det. Hmm.Voodoo wrote:Velkommen tilbake!
Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også.
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.Gabzh wrote:Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Får komme med en mini-oppdatering her.
Stolene som satt i bilen var alt for fine for min bruk, så de tenkte jeg å selge. Skal ha bøttestoler uansett. De ble dermed demontert og hentet idag! Så nå er det ganske tomt der inne. Skal få noen stoffstoler som innbytte også etterhvert, men stresser ikke med det.
Som dere ser så er teppet manglende på ene siden og stygt på andre siden, så er på utkikk etter et nytt/brukt gulvteppe i samme farge i fin stand for å sette inn før det kommer noen seter, tenker jeg. Skal rydde litt i gamle høyttalerkabler og slikt også.
Ellers var jeg innom Stian Sørlie sin butikk idag og fikk prøvesittet litt stoler. Ingen direkte suksess enda, da de som passet meg blir for store til bilen og de som passer bilen blir for små for meg.
Skal prøvesitte et Sparco-sete jeg har funnet på Finn i morgen og se hvordan det går med det.
Men mens jeg var hos SSM så fikk jeg i hvert fall handlet med meg noe snacks.
Så da var ny rattboss, ny hornknapp og nye skruer til QSP-rattet mitt i hus og klart til montering etter EU!
Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
Stolene som satt i bilen var alt for fine for min bruk, så de tenkte jeg å selge. Skal ha bøttestoler uansett. De ble dermed demontert og hentet idag! Så nå er det ganske tomt der inne. Skal få noen stoffstoler som innbytte også etterhvert, men stresser ikke med det.
Som dere ser så er teppet manglende på ene siden og stygt på andre siden, så er på utkikk etter et nytt/brukt gulvteppe i samme farge i fin stand for å sette inn før det kommer noen seter, tenker jeg. Skal rydde litt i gamle høyttalerkabler og slikt også.
Ellers var jeg innom Stian Sørlie sin butikk idag og fikk prøvesittet litt stoler. Ingen direkte suksess enda, da de som passet meg blir for store til bilen og de som passer bilen blir for små for meg.
Skal prøvesitte et Sparco-sete jeg har funnet på Finn i morgen og se hvordan det går med det.
Men mens jeg var hos SSM så fikk jeg i hvert fall handlet med meg noe snacks.
Så da var ny rattboss, ny hornknapp og nye skruer til QSP-rattet mitt i hus og klart til montering etter EU!
Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Erfaringsmessig kan det være vanskelig å få tak i bremserør til disse bilene. Jeg endte med å kjøpe metervare som jeg tilpasset selv. Det fordrer riktignok at du har flenseverktøy, men det er ikke vanskelig. De originale rørene er av stål, men jeg kjøpte rør av kobbernikkel på Biltema. For at det skulle se originalt ut lakkerte jeg det i den grågrønne fargen som stålrørene har, og krympet på en strømpe der originalrøret har strømpe (røret til venstre forhjul på min 97-modell). Nå klarte jeg faktisk å fikse det gamle røret (dvs. det var den ene nippelen som var ødelagt), så jeg brukte det i stedet, men det nye røret ser helt strøkent ut.Gabzh wrote:Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Hmm, blir jo relativt mye styr. Vurderer å bare sette den på verksted for akkurat den delen, da jeg hverken har bukk tilgjengelig eller noe utstyr for bremserør.
-
- 500 RPM
- Posts: 50
- Joined: 17 Feb 2016, 17:40
- Medlemsnummer: 1378
- Location: Laksevåg, Bergen
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Rust blir ikke 2er feil på PKK hvis det er i karosseri og ikke kan skade forbipasserende. Rust på bærende konstruksjoner må være 30x10 cm (gjennomrustet) hvis jeg husker riktig. Er hvertfall snakk om mye. Har aldri satt en feil på rust på bærende endaMX-Jon wrote:Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.Gabzh wrote:Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
'16 2.0 meteor grey
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Godt å høre Takk for innspill!Lasses wrote:[...]
Mange takk!Atenza wrote:Stilig bil!
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Kjøpte meg visst en bøttestol idag Sparco Evo 2 Plus. Passet meg akkurat. Litt trangt i hoftene men det blir fort bedre med en litt lavere sittepute eventuelt. Prøve å lese litt om denne og Miata på nett, mye forskjellige svar. Noen ja, noen nei, og noen ja med modifikasjoner.
Rask testfit i bil, men dog med Porsche-braketter så vanskelig å si.. Kanskje prøve å ta av brakettene og prøve igjen.
Har uansett bestilt en Miata-brakett fra Garage Star så kan jeg faktisk se om det går eller ikke når den er i hus. Om ikke så bare selger jeg stolen og finner noe annet.
Rask testfit i bil, men dog med Porsche-braketter så vanskelig å si.. Kanskje prøve å ta av brakettene og prøve igjen.
Har uansett bestilt en Miata-brakett fra Garage Star så kan jeg faktisk se om det går eller ikke når den er i hus. Om ikke så bare selger jeg stolen og finner noe annet.