Lystrøbbel NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Lystrøbbel NA

Post by MiataMike »

Jeg vil begynne med å si at jeg har en norsk bil med de ettermonterte blinklysene i fangeren, og jeg tror det er noe i forbindelse med denne ombyggingen som kødder til lysene mine..

For et par uker siden fant jeg ut at jeg skulle teste om tåkelyset bak fungerte. Trykket på knappen, og ittno lys. Tenkte kanskje pæra eller sikringa hadde gått. Det som skjedde da, var at de "nye" kjørelysene mine plutselig kuttet mens jeg kjørte (Har kjørelys i de gamle blinklysene foran, så jeg slipper å kjøre med låvedørene oppe på dagtid) Om kvelden så blir det for dårlig lys, så da må låvedørene opp.

Dette skjedde et par ganger, før det gikk over, og jeg glemte av det.

Idag fant jeg ut at jeg skulle sjekke litt nærmere rundt det defekte tåkelyset mitt, så skrudde opp bak, og inspiserte pæra. Den så hel ut, men jeg tok den ut for å få kjøpt ny i morgen. Jeg tok også ut sikringa, som også så hel ut. Lot være å sette den inn igjen, for tenkte jeg kunne bytte den i samme slengen. Så nå kjører jeg rundt uten sikring eller pæra til tåkelyset bak. Til info så sto det på lokket kun "R. fog", så jeg tolket det som den sikringa KUN gikk til tåkelyset, og ikke noe mer.

Tok meg en kjøretur etter dette, og da ville plutselig ikke låvedørene opp. Vet ikke åssen det er på andre MX-5er, men på min så spretter låvedørene opp når jeg skrur på kjørelysene (vrir på hendelen på venstre side) Hvis jeg bare åpner låvedørene via bryteren i tombstonen, så spretter de opp, men uten lys. Så da kan det se ut som at sikringen jeg tok ut, også går på låvedørene via hendelen?

Sto på gårdsplassen etter å ha kjørt ei runde, med bilen på tomgang. Sto to meter bortenfor bilen og pratet litt med min far ang. problemet, og da kuttet plutselig de "nye" kjørelysene mine igjen.. .S

Hvor skal jeg begynne å lete etter feil?
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by obi-one »

Sjekk releet som styrer de norske kjørelysene i motorrommet på førersiden ca midt på innsiden av forskjermen. Kontaktene på dette releet kan irre, så test å dra det forsiktig ut av kontkten og skyve det tilbake igjen, eventuelt med litt kontaktspray/rensespray på kontaktene.

Sakset fra min egen prosjekttråd:
obi-one wrote:Ikke før var fjæringen fikset, så tok kjørelysreleet natten.......

Spesialmontert kjørelysrele fra Mixon Elektronik AB montert ved import av Mazda Norge (er vel snart bare Rudolf og jeg som har denne løsningen i Norge)
Mixon kjørelys innebærer at kjørelyset tenner automatisk når ladespenning oppnår 12,8-13,2V.

Image

Kretsen har jeg hjulpet litt tidligere ved å legge på ekstra tinn for å fordele varmen og skape bedre kontakt (men det er nok effektmotstanden som skaper varmgangen i et varmt motorrom):

Image

Nå tror jeg den har fått nok, så nytt rele er bestilt, fant link til produsentens hjemmeside, men de anbefaler kjøp direkte fra sin forhandler i Norge, så da blir det 520,- for nytt rele, virker jo litt dyrt, men mye lodding og deler i dette releet, følger også med ny monteringskontakt, det tror jeg er lurt i forhold til oksiderte kabelskokontakter. Ikke det beste klimaet i motorrommet for slikt utstyr (og tror jeg skal lage en "regnfrakk" av gaffatape så ikke motorvask kommer inn i kontaktene).

http://www.egilverne.no/egilverne/defau ... FA12%2E12V

...(som prosjektdokumentasjon og i tilfelle noen andre kan ha nytte av det en gang).
Vær obs på at disse kjørelysene kutter automatisk hvis ladespenningen synker under et visst nivå, så test ved å gi litt gass om lysene kommer på igjen. Nok en gang er irrede kontakter en mulig feilkilde, det kan bli for stort spenningsfall på disse kontaktene slik at releet "ser" for dårlig ladespenning.
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by MiataMike »

Takk for svar, skal sjekke det releet i morgen. :) Kjenner jeg er litt fristet til å fjerne alt det ettermonterte greiene, og bygge tilbake igjen til originalt. Har også alarmsjafs jeg skulle hatt fjernet.
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by MiataMike »

Sjekket releet istad, kan ikke se noe feil på det? Satte alt sammen igjen, fyrte opp bilen og ruset den litt for å se om lysa kom på.. Fortsatt mørkt.
Tok ut sikringa som satt rett ved releet, får bytte det i morgen også.. (glemte pæra og sikring til tåkelyset idag)

Liten sidenote; fikk skrevet inn V-maxx i vognkortet idag, det gikk utrolig smertefritt..? :D Anbefaler Gjøvik trafikkstasjon for de som holder til i nærheten.. :)
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by Rudolf »

Hva er ladespenningen?
(Spenning på batteriet når motoren går).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by Sunnmøring »

Veit ikkje om dette er relevant, men der er eit svart relé under dasjbordet på førarsida, det er ansvarlig for å poppe opp låvedørene når du skrur på lys via hendelen, dei skal også komme opp automatisk når du blinkar med langlys.

Eg har problem med dette releet, men no er eg usikker på om det er ledningsbrudd eller defekt relé ettersom eg får det til å fungere (midlertidig og sporadisk) ved å bende, eller slå litt forsiktig på releet og ledninga til det.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by MiataMike »

Rudolf wrote:Hva er ladespenningen?
(Spenning på batteriet når motoren går).

Erik
Målte hvilespenning (avslått motor) til 12,76 V.

Ladespenning på tomgang med lys på, og vifte på 1, var 14,27 V.

Satte i sikring til releet under panseret, da fungerte de norske kjørelysene mine. Satte i sikring til tåkelys bak, da fungerte låvedørene via hendelen igjen. Så lysene mine er i orden, så fremt jeg ikke finner på å trykke på tåkelysbryteren. :S Med en gang jeg trykker på den, begynner lysa mine å krangle igjen.

Hvordan få tåkelyset til å fungere mon tro? :D
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lystrøbbel NA

Post by Rudolf »

MiataMike wrote: Målte hvilespenning (avslått motor) til 12,76 V.

Ladespenning på tomgang med lys på, og vifte på 1, var 14,27 V.

Satte i sikring til releet under panseret, da fungerte de norske kjørelysene mine. Satte i sikring til tåkelys bak, da fungerte låvedørene via hendelen igjen. Så lysene mine er i orden, så fremt jeg ikke finner på å trykke på tåkelysbryteren. :S Med en gang jeg trykker på den, begynner lysa mine å krangle igjen.

Hvordan få tåkelyset til å fungere mon tro? :D
Da er batteri, dynamo og spenningsregulator i orden.
For øvrig er det svææært vanskelig å feilsøke el.anlegg på bil pr. brev/mail/sms/forum.

Finn en som kan bilelektro og som kan feilsøke med skjema og multimeter.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply