Sunnmørsk NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Nytt orginalt 55mm Nardi nav montert. Gjekk for denne løysinga då den kan "kollapse" om en sku komme i ei ulykke, i motsetning til diverse andre hubbar.
Absolutt eit must, meina eg, spesielt sia dama mi er litt kortare enn meg og set nermare rattet enn optimalt.

Har også fått gribba til meg noko krom - ventilringar, deksel til speil, og deksel til bensinlåk. Eg har no offisielt blitt ei krom hore.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by MX-Jon »

Sunnmøring wrote:Eg har no offisielt blitt ei krom hore.
Er dette neste prosjekt?

Image
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Haha, mulig det blir noko meir krom, det ballar på seg fort. Har allereie vurdert krom vindusramme...
Eg er i grunn litt usikker på speila.. me får sjå. kanskje det blir noko custom ein dag eg føler meg kreativ.

Image

Image

Kan fort bli litt kaotisk med for mykje detaljar, mx5 har igrunn eit ganske fint og enkelt stiluttrykk slik som den er orginalt.

Image


Katastrof #1 Karosseriet har fått seg ein smell, men ikkje i mitt eige. Verkstaden påpeikte dette då eg var inne for å fa stilt hjulvinklane for ca 2 år sidan. Så, eg har hjulvinkar som er gode, men eg vil gjerne reparere dette. Nytt understell? eller skal ein gå hardt til verks med varme og hammar?
Kjenner eg meg sjølv rett blir ikkje dette fiksa med det første.

Image


Eg har måtta gjere nokon mods for å få nardi hubben til å fungere. Om du har dei hendlane som er runde med riller på, så skal alt vere plug'n'play. For oss som har dei "gamle" hendlane vil ikkje hubben få full kontakt med mekanismen som skrur av blinklys og den fjørbelasta ledaren som gir straum til hornknappen.

Heldigvis er det relativt enkelt å fikse utan å gjere nokon permanente ugjerningar mot verken bil eller hub. På bilen har eg forlenga blinklys mekanismen med to fugemasse tutar, perfekt fit. Straumtilførsel til hornknappen løyste eg ved å fore ut ringen på hubben. Den er festa med ei bitumen aktig masse, den herdar aldri. Her brukte eg eit breitt skrujern til å kile ut ringen (limen er veeeeldig seig) for så å legge under nokon metallbitar.
Alt dette blir nok satt tilbake til si orginale stand om eg får skaffa meg hendlar av den nyare typen.

Image
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Trouble »

Sunnmøring wrote: Kan fort bli litt kaotisk med for mykje detaljar, mx5 har igrunn eit ganske fint og enkelt stiluttrykk slik som den er orginalt.
Riktig, støtter denne. MEN husk at leppe og spoiler også kom originalt på noen R-pakke Miataer. Jeg mener dette er et must. Har selv lyst på en liten spoiler bak på min, ikke fordi det gir noe effekt, for det gjør den vel ikke, men fordi det løfter det sporty uttrykket litt hvis du skjønner..

Slik:

Image

..og min leppe som jeg er veldig fornøyd med :) :

Image
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Trouble »

Sunnmøring wrote: Kan fort bli litt kaotisk med for mykje detaljar, mx5 har igrunn eit ganske fint og enkelt stiluttrykk slik som den er orginalt.
Riktig, støtter denne. MEN husk at leppe og spoiler også kom originalt på noen R-pakke Miataer. Jeg mener dette er et must. Har selv lyst på en liten spoiler bak på min, ikke fordi det gir noe effekt, for det gjør den vel ikke, men fordi det løfter det sporty uttrykket litt hvis du skjønner..

Slik:

Image

..og min leppe som jeg er veldig fornøyd med :) :

Image
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Trouble, eg er absolutt enig med deg angående r-leppa! Den er ikkje så veldig dominerande, men samtidig "senkar" den utsjånaden på bilen, som du så fint skreiv i tråden din 8)
Har absolutt vurdert å kjøpe den, og om eg kjem over ei billig ei så vil eg nok slå til :) - gjerne brukt og billig også, for med min flaks blir den garantert kjørt nedi ein fartshump same dag som den blir montert.

Angående spoiler så er eg overbevist om at dei som blir ser ut eller er ei heil bakluke er finast, som for eksempel desse;

Image Image

Personlig ville eg ha kjøpt noko ala denne, som ikkje er ein spoiler i det heile tatt :mrgreen: Eg trur den går under namnet Alterna Racing trunk (edit: nope, Garage Hundred One flat trunk) . Trur den er ganske vanskelig å få tak i... :P *jdmgasm*

Image
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Fabiz »

Jeg har en slik traversbrygge du kan få latterlig billig hvis du vil bytte ut den skjeve du har.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Lloyd »

Byttet på 1 kveld den fremre traversen.
Litt fiddlete og tre den oppi motorfestene igjen bare, ellers planke kjøring. :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
syveri
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 Aug 2015, 16:04
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by syveri »

hei!
hvor holder du til? bor selv i Ålesund og holder på med en NA selv :)
Rød NA 1990 mod
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Lloyd wrote:Byttet på 1 kveld den fremre traversen.
Litt fiddlete og tre den oppi motorfestene igjen bare, ellers planke kjøring. :-)
Er det så enkelt at det berre er ein kvelds arbeid!? :o Korleis går du fram med dette? Er det berre å støtte opp motoren og hjula og løsne alt?
Fabiz wrote:Jeg har en slik traversbrygge du kan få latterlig billig hvis du vil bytte ut den skjeve du har.

Fabian
Dette er fristande, er den uten rust? og kva pris eksakt? :)
Har ei på delebilen min, men den er dekt av overflaterust.
syveri wrote:hei!
hvor holder du til? bor selv i Ålesund og holder på med en NA selv :)
Bor i toppen av OA Devoldsgate. Kva farge er bilen din? mulig eg har sett deg :) Det er ikkje tilfeldigvis du som fartar rundt med skiltet i frontruta? :P
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Lloyd »

Skrur av plast plata vist du har den.
Av med øvre og nedre bærearm indre fester.
Støtter opp motor fra oversiden.
Skrue av 5 bolter for styresnekka.
Skrue av muttre for motorfester.
Skrur av 8 bolter/muttre for travers og ta ned.
Tre opp ny og følg retningslinjer i revers. :-)

Sånn ca.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Fabiz »

Kan få tatt bilde av den ved anledning. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Ove N »

Lloyd wrote:Skrur av plast plata vist du har den.
Av med øvre og nedre bærearm indre fester.
Støtter opp motor fra oversiden.
Skrue av 5 bolter for styresnekka.
Skrue av muttre for motorfester.
Skrur av 8 bolter/muttre for travers og ta ned.
Tre opp ny og følg retningslinjer i revers. :-)

Sånn ca.
Lloyd hadde ett lite prosjekt men noe tilsvarende her tidligere i sommer:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 48#p197348
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
syveri
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 Aug 2015, 16:04
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by syveri »

Ja det er meg, men det er en rød NA til i Ålesund som har skiltet i frontruta, haha.
Kan du og stille tenningen på NA? Tenkte å få stilt opp til 14 grader. Har du lyst å hjelpe med en dag kanskje? :)
Rød NA 1990 mod
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by helly »

Jeg har tenningspistol om dere trenger. Min røde NA står som regel 10 meter lenger ned i samme gate.
1990 1.6
Post Reply