Søker hjelp til stereo-kobling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Hei! Har en liten jobb foran meg i bilen som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til, da jeg er grønn på elektro. Tror dette er flott mulighet til å lære litt for meg :)

Første problem er at det er tuklet med originalkablene til stereo. Får visstnok bare strøm og ikke lyd til spilleren.

Slik:

Image

Denne hvite går da inn i den andre hvite i første bilde, også går den blå inn i 1 av 2 "porter" i adapteren til spilleren, og den andre står da uten noe i..

Image





Utover det så trenger jeg hjelp til å koble anlegg. Alt av kabler må trekkes (strøm til forsterker, til høyttalere, til spiller osv). Tror jeg har det som trengs: Pioneer AVH-3300BT spiller (med kabler som henger med bak. Adapter til spilleren er også på vei i posten), et uåpnet sett med Pioneer TS-E1702i høyttalere (skal gå rett i dørene siden de er 17cm) og en Pioneer GM-6100F forsterker. Har også et slikt kabelsett, men husker ikke om det er 10 eller 20 mm2.

Kan eventuelt betale en slant for jobben om det ønskes. Reisekostnader/bensinpenger kan også betales om du bor et stykke unna. Men dette avtales på forhånd slik at jeg vet at jeg har råd :) Holder til i Vestby, Akershus og har garasje vi kan være i om det er dårlig vær. Kan også komme til andre lokaler om det er lettere. Noen som har mulighet? Send gjerne en PM.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Fabiz »

Det her er ekstremt lett å gjøre selv. Jeg har bygget hele ledningsnettet i min bil på nytt igjen, inkl. stereokablingen som er det letteste.

Kjøp et sett med ISO-kontakter på f.eks. Biltema.

Følg denne:
Image

De på Biltema er ferdig koblet, så de vil se slik ut:
Image

Deretter kobler du bare inn forsterkeren "mellom" ISO-kabelen og høyttalerne. Til denne trenger du et godspunkt, dette burde være innen 30cm fra forsterkeren. Tilførsel til forsterkeren er kjempelett. Langs bakskjermen på høyre side er det en gjennomgang som går inn i kupéen. Der kan du legge kabelen.

Husk at sikringsholderen skal være så nærme batteriet som mulig.

Så lenge du kobler + og (-) riktig, så er dette som å bygge LEGO.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Okei, la meg finne fram teskjéen og se om jeg har skjønt det rett. Høres greiere ut enn jeg forventet.

Det ledningssurret som er i bilen funker jo, så det kan jeg bare la være, for jeg får jo strøm. Da den blå er da ISO Power-kontakt i denne sammenhengen. Men til høyttalerne kjøper jeg en slik ISO-kontakt (som jeg regner med går inn i kontakten i spilleren). Da trekker jeg høyttalerkabler fra de to "polene" bak høyttaleren til forsterkeren. Og fra forsterkeren trekker jeg høyttalerkabler fra andre "siden", og kobler disse inn i ISO Audio-kontakten, som igjen plugges inn i spilleren sammen med den blå.

Så må jeg koble strøm til batteriet. Da tar jeg strømledningen fra kabelsettet, kobler på sikringsholderen i midten og fester dette til plusspolen på batteriet? Men forsterker må stilles over til 2-kanals siden den er 4? Manualen til forsterkeren er borte fra Pioneer sine nettsider, og skal ikke skryte på meg at jeg skjønner veldig mye av dem.

Og for å få dette ryddig og fint burde jeg trekke fra dører under dørkarmer opp til forsterker (Tenkte å ha denne der reservehjulet sitter, om det ikke er bedre steder å ha den)? Og fra forsterker kan jeg trekke inn gjennom det hullet inn til kupéen, bak setene og under midtkonsoll?
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Og jeg skal forresten koble kun høyttalerne foran i den ISO-kontakten og la resten stå ledige? Har jo bare 2 stk originalt.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Lloyd »

Ja. Men husk og isolete vekk løse ender.

Har du bare el-tape, er det fortsatt bedre enn ingenting.
Krympestrømpe er en fin løsning, med lim inni er bedre, men er smått overkill inni bilen! :-)

Aldri bra med løse ender liggende og slenge. :-D
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Skal passe på det. Men takk for hjelp, dere! :)
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Sjekket garasjen nå, og innså at jeg hadde sett feil. Var ikke kabelsettet jeg hadde, men en kondensator. Så da må det også kjøpes i tillegg til ISO-kablene?
Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Swede »

Gabzh wrote:Da trekker jeg høyttalerkabler fra de to "polene" bak høyttaleren til forsterkeren. Og fra forsterkeren trekker jeg høyttalerkabler fra andre "siden", og kobler disse inn i ISO Audio-kontakten, som igjen plugges inn i spilleren sammen med den blå.
Njaaa, Har stereon RCA kontakter ex.amplifier out?(L/R).
-Ja. Kobla disse til forstärkare og högtalarkabel endast mellan högtalare og forstärkare.
-Nei. Då må forsärkaren ha (högnivå) ingang. Dette er lit ovanligt idag, men jeg har sett det på div Pioneer...GM4200/3400?
Högtalar kontakten bak stereon bruker du når du ikke har extern forstärkare eller vill circumcise forstärkare til ex högtalare foran eller laga en center kanal :D


Så må jeg koble strøm til batteriet (batteriet har som regel redan ström :wink:) . Da tar jeg strømledningen fra kabelsettet, kobler på sikringsholderen i midten og fester dette til plusspolen på batteriet? /Det finnes sikkert 50 olike steder med (+) tenning, trenger ikke at gå til batteri./Men forsterker må stilles over til 2-kanals siden den er 4? Manualen til forsterkeren er borte fra Pioneer sine nettsider, og skal ikke skryte på meg at jeg skjønner veldig mye av dem. /vente med dette til du er sikker ting virker, joo det er en til ting som er greit att ha koll på, du har 2 forskjellige (+) til stereon, 1 konstant og 1 til ex. tenning, med dette visse du sikkert.
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Søker hjelp til stereo-kobling

Post by Gabzh »

Takk for svar, men har koblet opp anlegget for en stund siden :)
Post Reply