greddy turbo/godkjenning/avgift

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply

Ville du ha (Har du)godkjent bilen din med Turbo/kompressor, hvis du hadde (eller har) turbo/komp. montert ??

Ja
5
23%
Nei
5
23%
Ja, men med lavere Hk enn jeg kjører med.
10
45%
Uaktuelt, fordi bilen har nok Hk orginalt
2
9%
 
Total votes: 22

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

greddy turbo/godkjenning/avgift

Post by Vidar »

Hvor mange Hk gir Greddy settet ?
Tenker da på min Hk og max Hk ved standard kit.
Ved 130Hk, så er det ikke store utgiften å få bilen godkjent med turbo.
Avgiften for endringen blir (fra 116 Hk)(første gangs reg 1998):
130 Hk : 2471,- Nok
140 Hk : 4777,- Nok
150 Hk : 7413,- Nok
160 Hk : 9719,- Nok
170 Hk : 12355,- Nok
180 Hk : 15118,- Nok
190 Hk : 19020,- Nok
200 Hk : 23481,- Nok
210 Hk : 27384,- Nok
220 Hk : 31287,- Nok
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Det var ikke så ille dyrt! Vurderer å godkjenne min turbomx5 nå...
Men jeg vet ikke hvor lite hk jeg kan få ut av Greddy-kitet.
Jeg har en elektronisk boostcontroller, og kan justere trykket alt i fra 0,1 bar til 1,5 bar. Jeg lader i dag ca 0,6 bar som utgjør ca 200 hk med intercooler. :D
Noen som har noe erfaring/peiling på hvor lite hk jeg får ved å lade 0,1 bar? Har prøvd dette et par ganger og merker at bilen går utrolig dårlig med 0,1 bar i forhold til 0,6. kjører uten katalysator og med 3"eksos.
Noen som vet om biltilsynet tar betalt for hk i motor, eller på hjula?
Da blir vel forsikringa svindyr også......? :(
Mvh Remi
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg vil ikke garantere prisen da. Men jeg regna det ut i fra en kalkulator på tollvesnets sider.
Lurer på hvordan de kan regne ut ny forsikringspremie, når de ikke har noen bil å gå ut i fra ?
Kansje det er et fast turbo tillegg i % ?
TurboMx5 wrote:Det var ikke så ille dyrt! Vurderer å godkjenne min turbomx5 nå...
Men jeg vet ikke hvor lite hk jeg kan få ut av Greddy-kitet.
Jeg har en elektronisk boostcontroller, og kan justere trykket alt i fra 0,1 bar til 1,5 bar. Jeg lader i dag ca 0,6 bar som utgjør ca 200 hk med intercooler. :D
Noen som har noe erfaring/peiling på hvor lite hk jeg får ved å lade 0,1 bar? Har prøvd dette et par ganger og merker at bilen går utrolig dårlig med 0,1 bar i forhold til 0,6. kjører uten katalysator og med 3"eksos.
Noen som vet om biltilsynet tar betalt for hk i motor, eller på hjula?
Da blir vel forsikringa svindyr også......? :(
Mvh Remi
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

er ikke 100% sikker på dette,men kameraten min som kjører ford escrot cab hadde ringt forsikringselskapet sitt og hørt hvor mye ekstra det hadde kostet å forsikre bilen sin om han hadde satt inn større motor i bilen.

fikk visst til svar at "nei,dette er cab,så da koster det ikke noe ekstra"

vet ikke om dette bare er en god historie jeg asså.. men kan jo stemme, dette var visst med If... men er jo bare å prøve å ringe forsikringselskapet å høre.
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Takker for svar!
Skriver inn en liten oppdatering her i morgen etter at jeg har snakket med forsikringsselskapet.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter.... :?
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

hm.. såpass ja, ikke bra.

dem skal sikkert ha masse spenn ekstra i forsikring bare fordi dem ser ordet turbo ja.. kjipt :(
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Når det gjelder 911..

Post by EspenAndre »

Har en kamerat som er 911-frelst.. han vurderer å bytte ut sin carerra i en turbo og premien vil faktisk bli billigere.. fordi statistikken sier at det er mindre utbetalinger(uhell/skader) på 911 turbo (sikkert et resultat av voksne eiere og at det er få slike i landet)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
bidz
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by bidz »

TurboMx5 wrote:Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter.... :?
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
Det ble produsert MX5 (NA), 1.6 med Turbo og 150hk originalt av Mazda. Disse bilene ble solgt i Australia og England. Tror det var i 1991 eller 1992. Og skaffe dokumenter tilhørende en slik bil burde vel ikke være umulig.. men spørs om det hjelper i lille firkantede Norge gitt..
bidz @ efnet
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det skal holde det.
Bilen het MX5 BBR Turbo (ref: www.mx5oc.co.uk) og hadde 150Hk.
Har hørt om en som brukte dokumentasjon fra denne bilen for godkjenning før på dette eller det gammle forumet. Husker ikke helt
bidz wrote:
TurboMx5 wrote:Da har jeg pratet med litt forskjellige forsikringsselskaper. Fikk ikke så veldig gode nyheter.... :?
Jeg måtte først godkjenne bilen hos biltilsynet (det er ikke noe problem..), så måtte jeg søke til forsikringsselskapet om å få lov til å forsikre bilen med turbo. Fikk til svar at jeg må gjøre dette fordi det ikke er registrert denne "motortypen" i deres databaser på en mx5. Tror jeg bare gir blanke f**n.
De hadde heller ikke noen prisantydning på forsikringspremien...
Det ble produsert MX5 (NA), 1.6 med Turbo og 150hk originalt av Mazda. Disse bilene ble solgt i Australia og England. Tror det var i 1991 eller 1992. Og skaffe dokumenter tilhørende en slik bil burde vel ikke være umulig.. men spørs om det hjelper i lille firkantede Norge gitt..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Tormod som faktisk nå har lagt bilen sin ut for salg på bl.a. disse sidene, har fått sin godkjent med turbo, basert på overnevte dokumentasjon. Han slapp og modifisere bremser, oppheng etc.

Han har sikkert også råd omkring forsikring.
Post Reply