Anders' 2007 MX-5 True Red

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

Bilen er ganske nøytral nå, men jeg har fått den til å understyre litt noen få ganger, og det skal vi ikke ha noe av. Skrudde av lenkearmene foran og fant ut at krengestaget ikke var lett å rotere i det hele tatt. Skuffende! Satt noen tynne skiver mellom braketten som holder foringene og festet i bilen slik at foringene klemmer mindre på krengestagene, og smurte opp foringene med en keramisk pasta. Nå glir de lett og fint, så får vi se hvor lenge det varer. Hvis polyforingene må smøres opp annenhver måned finner jeg noen gummiforinger i stedet. RX-8 red dot foringer skal visstnok ha riktig diameter til Eibach stagene.

Flyttet også lenkearmene til det andre hakket på krengestagene som gjør at det ikke blir fult så stivt.
Forskjellen var enorm, mest på grunn av at krengestaget ikke fikk gjort jobben sin ordentlig da det ikke skled lett.


Kjørte en tur i kveld på 404 i Grimstad og fant ut at et ratt fra en NA og en girspak fra en NC måtte fungere ypperlig som kamerastativ. Bare sånne ting man tilfeldigvis har liggende i bagasjerommet.

These users thanked the author Anders for the post:
losten
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

Skiftet tennplugger i dag. Har ikke gjort det før, men det gikk veldig greit. Det som tok mest tid var vel å fjerne Kansai stabilisatorstaget for å komme til, ettersom mutterne på den er litt vriene å komme til.

Hadde litt olje rundt den fremste tennpluggen. Muligens søl fra påfylling, men da burde den vel vært blankere?
Tørka i hvert fall bort det som var før og etter den gamle pluggen ble tatt ut. Skal sjekke igjen snart om det har kommet ny olje der. Hvis jeg skjønner det rett bør jeg i så fall bytte toppdekselpakningen.

Image Image
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by GTX-Lars »

Eg ser ikkje sammenheng mellom olje ved tennplugg og dårleg toppakning. Men det kan jo væra at toppdekselpakningen lekker inn olje. Det er ein lett jobb i motsetning til toppakning...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

GTX-Lars wrote: 23 Aug 2019, 09:34 Eg ser ikkje sammenheng mellom olje ved tennplugg og dårleg toppakning. Men det kan jo væra at toppdekselpakningen lekker inn olje. Det er ein lett jobb i motsetning til toppakning...
Toppdekselpakning var det jeg mente å skrive :)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

I helgen har jeg bytta girolje og turretolje, brukte Ford sin M2C200 75W-90 som omtales som enhjørningtårer på Miata.net. Var så heldig at jeg fikk studentrabatt på 15%, men prisen var likevel nær 300 kr per liter.
Bytta med det samme plastforingen nederst på girspaken med en i bronse fra 5X Racing. Tok ikke noe bilde av det, men gjorde det samme på NA'en og legger ut bilde av det i dens tråd.

Fant ut at den nedre gummipakningen på girspaken var gåen, men den får jeg bytte en annen gang. I motsetning til NA har NC en gummipakning rundt girspaken på undersiden også, og dermed er det liten sjanse for at det kommer noe rusk inn i turreten frem til jeg får bytta ut den pakningen som var gåen.

Har fått opp et passende banner på endeveggen i det vi kaller lageret. Her drev min oldefar Rygge Cementindustri i sin tid, og støpte sementblokker som blant annet ble brukt til å bygge huset pappa vokste opp i. Nå brukes lokalet mest som lager og verksted for våre 3 MX-5er.

Image

Har også byttet diffolje, Mobil 1 75W-90.
Nok en ting jeg ikke har gjort før og som det er greit å oppdage at ikke er så vanskelig.

Dessuten har jeg tørket litt kjapt i motorrommet slik at det så vidt går an å vise frem tårnstag og grenrør. Ikke at sistnevnte gjør så mye ut av seg, med de fordelene det medfører ...

Image

Image
These users thanked the author Anders for the post:
2re
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

Måtte teste det nye telefonkameraet i høst.

Image

Og så har en ny girkule fra GuardianDesigns i Alcantara kommet på plass. Synes interiøret har blitt ganske fint nå!

Image

Image

Sømmen på håndbrekket og rattet er ulike. Hensikten med det er å vise de ulike mønstrene vi tilbyr fra GuardianDesigns :)
These users thanked the author Anders for the post:
Legendary
User avatar
Thomas Ericsson
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 113
Joined: 29 Jan 2013, 16:04
Location: Halmstad, Sweden
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Thomas Ericsson »

Bra kamera, och snygg bil!


Skickat från min iPad med Tapatalk
These users thanked the author Thomas Ericsson for the post:
Anders
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

Thomas Ericsson wrote: 31 Dec 2019, 12:55 Bra kamera, och snygg bil!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Takk for det!
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by alexj »

Blitt rålekker denne Anders :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
These users thanked the author alexj for the post:
Anders
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders' 2007 MX-5 True Red

Post by Anders »

alexj wrote: 03 Feb 2020, 17:40 Blitt rålekker denne Anders :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Tusen takk!
Post Reply