Sveiseapparat og sandblåsing

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Nasa
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 22 Feb 2013, 22:32
Medlemsnummer: 1069
Location: Elverum
Status: Offline

Sveiseapparat og sandblåsing

Post by Nasa »

Siden det er så mange folk med teknisk kompetanse her på forumet så prøver jeg ett spørsmål ang verktøy.

Jeg trenger ett sveiseapparat, men er usikker på hvor mye jeg trenger å legge i det og hvilken type. Jeg har erfaring fra folkehøyskole både med mig og diodesveising. Men hva er mest anvennelig for å sveise på karosseri? Kan jeg bruke migsveis eller blir den for svak? Ser at biltema har noen apparater relativt grei pris på 230volt, er det noen som har erfaring med disse? Eventuelt erfaring med noen som koster litt mer, men som har bedre kvalitet?

Samme spørsmål gjelder for sandblåsing, kunnskap/ erfaringer rundt biltema sitt utstyr evt hva som er litt dyrere og kansje bedre?

Jeg betaler heller litt mer og får bedre kvalitet om det står på det.
Miata 91 mod NA 1.6 liter
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by GTX-Lars »

Først vil eg sei: Viss du berre skal fikse opp ein bil med rustne kanaler og eit hol i gulvet så er det billigare å få eit verksted til å ta jobben.

Sveiseapparat:
Eg har biltema sitt største mig-apparat. Der må eg passe på at kabelen ikkje er i klem eller har krøll. Då stopper tråden. Tråden brenner også ofte fast i munnstykket. Eg har eit kina tig-apparat også. Det fungerer veldig greit til sitt bruk. Det eg vil fram til er at om du kjøper noko billig så kan du være heldig, men ein veit aldri (viss du kjøper ukjent merke). Eit brukt esab sveiseapparat er nok sikkert ein god invistering viss du skal bruke det litt no og då... Du må ha gass for å sveise skikkelig. Gass er forholdsvis dyrt. Bruk mig på bil. Skal du sveise mykje så er det veldig greit med automatisk nedblending i sveisemaska.

Sandblåsing
Er det mindre parti så fungerer punktsandblåsingsapparatet frå biltema veldig bra. Bruk aluminiumssilikat. Ha på syregrunning etterpå. Ha det tørt og varmt der du jobber. For større parti så ville eg brukt vinkelsliper med grov stålbørste:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... ste-19203/

Eg veit ikkje kva diodesveising er...

Lykke til!
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by MX-Jon »

Billigverktøy fra Biltema er greit helt til det går i stykker. Da må du enten gå til Biltema og få nytt på garantien eller kaste det hvis garantien er utløpt. For dyrere verktøy er det ofte reservedeler å oppdrive. Så Biltema verktøy har nok kortere levetid både fordi det går i stykker før og fordi det ikke lar deg fikse når det har gått i stykker. Det er i alle fall min erfaring. (Men avhengig av hvor mye man bruker det kan det jo hende at det allikevel er det rette valget når man tar hensyn til prisen.)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Nasa
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 22 Feb 2013, 22:32
Medlemsnummer: 1069
Location: Elverum
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by Nasa »

Jeg ser for meg å bruke det litt framover. Både til bil og annet sveising og sandblåsing.
Har noen forsøkt lakksprøyta til biltema? Ting man skal tenke på for og imot ved andre modeller?
Miata 91 mod NA 1.6 liter
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by GTX-Lars »

Profflakksprøyta gir bra resultat
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Nasa
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 22 Feb 2013, 22:32
Medlemsnummer: 1069
Location: Elverum
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by Nasa »

Hvor stor kompressor har du brukt til sandblåsing og lakksprøyta?
Miata 91 mod NA 1.6 liter
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sveiseapparat og sandblåsing

Post by GTX-Lars »

Eg har kun brukt to sylindra biltema kompressor. Lag ein stor kveil på slangen så kveilen fanger opp vatnet som kjem gjennom vannutskillaren. Er også lurt å løsne litt på tappeskrue i bunn av kompressor så den såvidt blåser litt luft/vatn ut der :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply