Page 1 of 1

wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 00:42
by twilighter
Hei

Sliter med og finne felger til vinterbilen (civicen) da denne er ein av meget få biler som bruker 4x120mm boltdiameter

Kom over dette da jeg søkte litt på nettet:
http://www.roadkillenterprises.com/4-lu ... t-pattern/

Noen av dere som har meir peiling på bil og mekanisk teknikk som kan sei om dette er brukende ?

Ser for meg at det kan fungere men tviler på at det er ein god løsning

Reidar

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 05:15
by Kjakan
Er ingenting i veien for å bruke slike adaptere. Bare pass på at du har nok klaring mot hjulbuene mtp dekkstørrelse - vil tippe at Civicen din ikke klarer mer enn 195-dekk før den begynner å subbe.
Bilen får jo mer uavfjæret vekt, men utseende veier nok opp for det.

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 18:55
by MX-Jon
Det er nok ikke en god løsning og hvis de oppdager det på en teknisk kontroll får du nok mangel.
Men hvis du passer på å få innpress på felgene som kompenserer for tykkelsen på spacerne slik at sporvidden blir den samme så er det jo ikke så lett å se det.
Er også sikkert lurt å velge noen felger som ikke er alt for åpne slik at adapterne ikke synes fra utsiden.

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 20:21
by Kjakan
MX-Jon wrote:Det er nok ikke en god løsning og hvis de oppdager det på en teknisk kontroll får du nok mangel.
Men hvis du passer på å få innpress på felgene som kompenserer for tykkelsen på spacerne slik at sporvidden blir den samme så er det jo ikke så lett å se det.
Er også sikkert lurt å velge noen felger som ikke er alt for åpne slik at adapterne ikke synes fra utsiden.
Slike adaptere er ganske vanlig i VW-miljøet - de har jo en forkjærlighet for Porsche-hjul.
Er jo egentlig samme løsning som en skrudd spacer, og de funker fint. Bredere sporvidde er egentlig til det bedre for Civicen mtp kjøreegenskaper og utseende.
Er neppe så mange tekniske kontroller i Sunndal, så ville ikke vært redd for det. Sett på noen heldekkende felger ja, så slipper man innsyn. Foreslår BBS RS og litt tyskerstuk.

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 20:32
by twilighter
Kjakan wrote: Bilen får jo mer uavfjæret vekt
Hvordan påvirker dette bilens kjøreegenskaper og evt slitasje på understell ?

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 20:41
by twilighter
MX-Jon wrote: Men hvis du passer på å få innpress på felgene som kompenserer for tykkelsen på spacerne slik at sporvidden blir den samme så er det jo ikke så lett å se det.
Er også sikkert lurt å velge noen felger som ikke er alt for åpne slik at adapterne ikke synes fra utsiden.
Hm.... da må jeg i så fall begynne og planlegge.

Viss orginalen på civicen f.eks er et20, og jeg har spacere som bygger ut 20mm, trenger jeg da felger med et 40 eller et0 ?

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 20:56
by Kjakan
twilighter wrote: Hvordan påvirker dette bilens kjøreegenskaper og evt slitasje på understell ?
Sjelden man merker forskjeller i praksis på veien med vanlige biler. Men med en smådau Civic med 40hk og automat skal man kanskje ikke se helt bort i fra at et par kg ekstra pr hjørne kan utgjøre forskjeller i ytelse. Mer vekt fører jo til dårligere ytelse, men samtidig kan jo sporvidden hjelpe litt på egenskapene i sving. Tipper at hjullagrene blir fortere slitt.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt et sett og testet ut. Civicen hadde jo blitt ordentlig badass med noen gromme 14 eller 15".
Hvis du setter 20mm spacer på ET20 kan du bruke felger med ET35-40...

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 21:00
by twilighter
Da ble man noe klokere :-)

så får jeg håpe noen på 1gen. civic forumet veit av specs på orginal felgene som utgangspunkt :-)

Posted: 14 Jan 2013, 23:22
by Rudolf
Det står i vognkortet ditt hvilken offset som hjula dine skal ha (ET).
Da kan du uten videre legge til eller trekke fra 7.5mm til den oppgitte offset.

Det kan du gjøre ved å skaffe deg andre hjul eller ved å sette på spacer (eller en kombinasjon).
Det finnes spacere med TÜV papirer.

Du kan søke om (å få innført i vognkort) andre offset enn originalt +- 7.5 mm.

Erik
(som har skaffet seg spacere for å kunne bruke MX5 hjul på Lanciaen og fremdeles være innenfor regelverket)

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 14 Jan 2013, 23:49
by MX-Jon
Her har de det du leter etter, TUV godkjente adaptere:
http://www.performancealloys.com/HUB-an ... pters.aspx

Re: wheel adapters (spacer)

Posted: 15 Jan 2013, 00:23
by twilighter
MX-Jon wrote:Her har de det du leter etter, TUV godkjente adaptere:
http://www.performancealloys.com/HUB-an ... pters.aspx
Problemet der er at dei ikkje går lenger tilbake i tid enn til 90 modeller, da er min 12 år for gammel :-(