Page 1 of 2

Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 00:05
by BilGleden
Endelig en ordentlig crash test av MX5-miata, den kommer seg ganske bra ut ser det ut som



Ble ikke noe Mx5 kjøp på meg forrige året, men flytter nå til statene noen år, og vurderer en med 167 hester, klin ny til rundt 170 tusen kroner

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 00:49
by BilGleden
Ny Mazda Miata 167 hester, 6 girs manuell, fully loaded, soft top, rundt 160 tusen kroner i statene

dette er en liten lett bil, som er ganske så miljøvennlig.

Hvordan inne i huleste kan folk godta at denne koster 430 tusen i norge (og helt ribbet med mini motor osv ti 300 tusen), for deretter å betale 15 kroner literen i bensin, samt bommavgifter, høy årsavgift osv.

Slik jeg ser det kan jeg kjøpe meg en klin ny miata i USA og ta full ferie ett år for prisen jeg får en i Norge.....og ja akkurat det skal jeg nå gjøre, stikker til statene i mars, kjøper MX5 miata 167 hester, og 270 tusen å leve av.....

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 07:15
by Stalfa
BilGleden wrote:Hvordan inne i huleste kan folk godta at denne koster 430 tusen i norge (og helt ribbet med mini motor osv ti 300 tusen), for deretter å betale 15 kroner literen i bensin, samt bommavgifter, høy årsavgift osv.
Du får sette opp regnestykket når du kommer til statene.
Husk å ta med ting som.
Forsikringer som gir deg de samme helsetilbudene som du har i norge.
Diffen mellom en god barnehage i norge og en i usa tipper (1000-1500usd/måned).
Kostnaden med å sette av penger slik at ungene kan gå på en skole der de lærer noe.
Og alt annet som staten betaler i norge.

Jeg tipper du vil sitte igjen med en del mer i statene enn her i norge. Men det er det vi må betale for å kunne leve i et relativt trygt samfunn. :)

\\Sosialist-Stian.

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 08:59
by _mx5_Rune_
Stalfa wrote:
BilGleden wrote:Hvordan inne i huleste kan folk godta at denne koster 430 tusen i norge (og helt ribbet med mini motor osv ti 300 tusen), for deretter å betale 15 kroner literen i bensin, samt bommavgifter, høy årsavgift osv.
Du får sette opp regnestykket når du kommer til statene.
Husk å ta med ting som.
Forsikringer som gir deg de samme helsetilbudene som du har i norge.
Diffen mellom en god barnehage i norge og en i usa tipper (1000-1500usd/måned).
Kostnaden med å sette av penger slik at ungene kan gå på en skole der de lærer noe.
Og alt annet som staten betaler i norge.

Jeg tipper du vil sitte igjen med en del mer i statene enn her i norge. Men det er det vi må betale for å kunne leve i et relativt trygt samfunn. :)

\\Sosialist-Stian.
Jeg er i prinsippet enig med deg. MEN, sammenlikner vi avgiftene med feks Sverige som faktisk i veldig mange tilfeller er bedre på helsetilud osv så ser man det at avgiftene i Norge er spinn hakkende gale.I tillegg har vi et veinett som smuldrer bort, skoler og andre offentlige bygg råtner på rot og en sykehuskø uten sidestykke.

Noen eksempel på vår "sosialistiske" politikk
I fjor vår ble det konstantert at menisken i høyre kneet mitt hadde problemer og måtte opereres. Siden jeg hadde helseforsikring gjennom jobben gikk det 10 dager før jeg var i MR-røntgen og 28 dager etter konstatert skade ble jeg operert. I November!! kom det innkalling fra det statlige helsevesen om at jeg kunne få meniskoperasjonen min i midten av desember. Dette ville for min del resultert i en sykemelding i ca 3måneder og en kostnad for staten i sykepenger lik halve engangsavgiften på en nybil.

Det som er enda verre er de som tross alt dør mens de ligger i sykekø siden de ikke har en jobb eller en inntekt som gjør at de har helseforsikring. Om de kommer seg inn på sykehus i siste liten, risikerer de å bli møtt av et utstyr så gammelt at man uansett risikerer å bøte med livet om ikke ebay har de rette delene "på lager"
Det er jo ikke spesielt sosialt.

På E8 mellom Nordkjosbotn og Tromsø (en veistubbe på rundt 10 mil) går det igjennomsnitt 8-9 menneseliv i året (12 ifjor) De aller fleste av disse er møteulykker med bil og vogntog innvolvert. Kostnaden på ulykkene på denne strekningen gjennom de siste ti årene er så stor at man hadde kunnet bygge firefeltsvei på E8/E6 gjennom hele Troms for denne summen. I fire år har de drøftet hvordan de skal kunne finansiere denne veistubben på ti mil som det foreløpig er snakk om. i mellomtiden har det gått i overkant av 30 liv her. Det ser ut til at det ender opp med en firefeltsstubbe der de har fått dispansasjon til å smalne inn veien slik at veien blir 2 meter smalere enn det som står i regelverket for firefeltsvei. Denne skal selvfølgelig bompengefinansieres. Fra før av etaler vi ekstra drivstoffavgift i Tromsø for at de kommunale veiene skal være mulig å komme seg frem på.

Uansett hvordan vi vrir og vender på det tror jeg vi kommer frem til at Norge ikke er det beste landet, ivertfall ikke for bilinteresserte tullinger som meg.
Jeg sier derimot ikke at jeg er enig i amerikansk politikk og det er ingen tvil om at vi ikke har grunn til å syte over hvordan vi har det når vi sammenlikner oss med land som Hellas, for ikke å snakke om U-land der det er viktigere å få i seg mat nok til å overleve enn å bruke energi på å klage over hvor høye nybilprisene er.

Når vi først er så "rike" som vi nå er så synes jeg bare at det er så synd at vi kaster vekk pengene på ting som ï etterpåklokskap hadde kunnet vært unngått om man hadde brukt pengene på en mer logisk fremtidsrettet måte.

Da ble det mye OT.

Uansett, ønsker deg lykke til med tiden i statene, jeg kan ikke si annet enn at jeg har vært inne på samme tanken mange ganger, men alldri vært tøff nok til å realisere planen. 2.0 NC er pene og morsomme biler og det hadde ikke vært meg i mot å kysse USA i et slikt kjøretøy. :)

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 09:18
by Stalfa
_mx5_Rune_ wrote:
Stalfa wrote: \\Sosialist-Stian.
Nå må jeg si at det Sosialist-Stian lirer ut av seg ikke er helt sammenfallende med mine meninger. :)

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 09:42
by nope-mx5
I Usa er det myyye morsomme biler i prisklassen 150-250.000.
Tror faktisk jeg hadde valgt noe heeeelt annet over there, når man først har muligheten :)

For ca. 230.000 får man en helt ny Nismo 370Z coupe.
350HK V6 +++. 0-100 på ca. 4.4s :D
Den har jo også knallbra balanse etc.
Mistenker den er vesentlig morsommere en Mx5 f.eks :)

-n

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 13:19
by BilGleden
nå var det ikke mitt ønske om å gjøre om dette til politisk debatt side, så jeg velger å se litt humoristisk på det:

"Diffen mellom en god barnehage i norge og en i usa tipper (1000-1500usd/måned)."

Jeg kjøper vel ikke en miata for å kjøre barn i barnehagen, men med en miata får man kanskje fort mange barn (babe magnet?)

Nå er vel Norge kanskje det landet med mest olje og råvarer per innbygger, er ikke så sikker på om det er god politikk som gjør at vi har billige barnehager, eller om det er at vi hadde flaks og vant i oljelotteriet.

Uansett for meg blir det nå ett friår hvor jeg skal suse rundt i en ny miata til 160 tusen, så får jeg se hvor den bringer meg :-)

Lykke til i barnehagen!!!

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 13:33
by Hauk
BilGleden wrote:Jeg kjøper vel ikke en miata for å kjøre barn i barnehagen
Å joda!

Image

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 14:21
by BilGleden
"Å joda!"

Bare innrøm det som det var, du fikk deg miata først, den var babe magnet, og nå er barnesetet på plass...hva gjør du ved barn nummer 2?

:-)

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 14:32
by nope-mx5
BilGleden wrote:"Å joda!"

Bare innrøm det som det var, du fikk deg miata først, den var babe magnet
Mx-5 har aldri, og kommer aldri til å bli noen babe magnet ;)

-n

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 14:48
by Hauk
BilGleden wrote:Bare innrøm det som det var, du fikk deg miata først, den var babe magnet, og nå er barnesetet på plass...hva gjør du ved barn nummer 2?
Man løser problemet. Vi har to. Hun eldste på 4 står i hattehylla, holder seg fast i veltebøyla og headbanger mens vi kommer skrensende inn på turtallssperra og full opposite lock på grusplassen utenfor barnehagen. Minsteman på 1 sitter i stolen, gliser og vinker med kongeknekk i håndleddet. Alt dette i slow-motion mens S-Max- og Passat-eierene springer hylende for livet.

Sånn gjør vi det på bøgda...

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 18:06
by Vidar
BilGleden wrote:Ny Mazda Miata 167 hester, 6 girs manuell, fully loaded, soft top, rundt 160 tusen kroner i statene

dette er en liten lett bil, som er ganske så miljøvennlig.

Hvordan inne i huleste kan folk godta at denne koster 430 tusen i norge (og helt ribbet med mini motor osv ti 300 tusen), for deretter å betale 15 kroner literen i bensin, samt bommavgifter, høy årsavgift osv.

Slik jeg ser det kan jeg kjøpe meg en klin ny miata i USA og ta full ferie ett år for prisen jeg får en i Norge.....og ja akkurat det skal jeg nå gjøre, stikker til statene i mars, kjøper MX5 miata 167 hester, og 270 tusen å leve av.....
iht. mistelønn så koster de ca det samme i arbeidstimer..

Re: Miata crash test

Posted: 21 Feb 2012, 23:55
by BilGleden
"ht. mistelønn så koster de ca det samme i arbeidstimer.."

rikig, forksjell på ulike land....noen drar på svensketur for å kjøpe mat og øl, det synes jeg er bra, da støtter de svenskene som har blitt rammet endel av finanskrisen..

andre drar til USA kjøper seg miata, og legger igjenn endel penger når de krysser koninentet under åpen himmel, igjen overfører litt midler til de som har mindre.!

Alle blir gladere, bortsett fra de som alltid ser det negative i alt
:D
:D

Og ja amerkanerne har skjønt i lang tid at bensin er mindre miljøskadelig enn disel!

Re: Miata crash test

Posted: 22 Feb 2012, 02:02
by alexj
nope-mx5 wrote:
BilGleden wrote:"Å joda!"

Bare innrøm det som det var, du fikk deg miata først, den var babe magnet
Mx-5 har aldri, og kommer aldri til å bli noen babe magnet ;)

-n

Å joda :wink:

Image

Re: Miata crash test

Posted: 22 Feb 2012, 11:00
by 2re
nope-mx5 wrote:
BilGleden wrote:"Å joda!"

Bare innrøm det som det var, du fikk deg miata først, den var babe magnet
Mx-5 har aldri, og kommer aldri til å bli noen babe magnet ;)

-n
Du har aldri hatt mer feil en nå :roll:
Jeg kan ikke engang dra fram sitater fra de klassedamene som har omtalt bilen opp gjennom tidene. Det blir for grovt :shock: :wink: