Bremsene låst seg, nå ujevn..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by EspenAndre »

Måtte sette mx'n ute en stund for å holde på med båten inni garasjen, hadde stått en stund nå så tenkte ta den en bitteliten tur siden det var mildt..

Startet og alt virket fint, men når jeg skulle løse den etter den var blitt god og varm ville den ikke på fram,
har jo skjedd før når jeg har glemt meg og parkert med håndbrekk på..

Men denne gangen var den litt tregere, satte den i revers og da kom den, rullet ned bakken med bremsen forsiktig inne for å slipe vekk rusten..
Da merket jeg at pedalen gikk litt opp og ned, og når jeg fikk snudd nedi veien, hørte jeg lyden av dette selv når pedalen var urørt.
Lurer på hva som kan ha skjedd, er det rust-kanter eller kan skivene være skjev? Og hva er løsningen?

Like greit å handle nye bremser og skifte ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by Hauk »

Er det mye rust så tar det litt tid å få bort alt. Bare å sette i gang med å kjøre bort rusta. Stopp ofte og sjekk temperaturen. Klarer du ikke å holde hånden på felgen så er det på tide med en pause. ;)

Been there med Mazda3en i sommer som stod ute 6 uker i regnvær. Fullstendig låste hjul bak. Litt jukking frem og tilbake og det løsnet til en viss grad. På første turen hadde jeg 4-5 stopp m/pauser mellom Ås - Ski (7-8 km). Det tok etpar dager med småkjøring før alt var som normalt (med mye bruk av brekket under fart (selvsagt ikke full brems) - skal man oppnå samme effekt med vanlig bremsing så blir man fort en fare i trafikken, eventuelt hånket inn av UP for mistanke om promille).

Etpar uker senere var den tilfeldigvis inne til standard service, hvor jeg ba dem ta en ekstra titt på bremsene bak. Ingenting å anmerke, og den bremsa jevnt. Kanskje flaks? Så lenge bremsene ikke blir for varme så er vel det verste som skjer ekstra slitasje på skiver og klosser.

Er du i tvil så kjører du den til Mazda og tar kosten for at de skal sjekke ting og tang.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by midget77 »

Det er ikke helt ukjent at håndbrekkdelen av kaliperne våre kan ligge på litt mye. Min venstre kaliper hadde veldig treg håndbrekkdel. Vi smurte og ordnet, den kunne ligge på eller ikke legge seg på etter eget ønske.

Til slutt kjøpte jeg en ny kaliper og skiftet den.

mc5-parts har kalipere som koster mindre enn du gir for dem her i Norge (trur eg). http://www.mx5parts.co.uk/rear-brake-ca ... p-302.html

Ring Mazda og mekonomen og sjekk prisene.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by Hauk »

Ok, den var lagret ute med brekket på? Da spørs det...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by Agility »

Stempelet som går tregt høres det ut som, eller glidepinner som er fulle av gammel tørr dritt...
Jeg har fikset høyre fremre kaliper på Special'n som hang ved å ta ut stempelet og ta vekk grader og overflaterust med fin smergel, renset og smurte glidepinner. Alt funket fint etterpå.
Inni stempelet på bakbremsene har du noe som kalles "autoadjuster" Denne kan ikke repareres iflg servicemanualen, men jeg oppdaget at en sånn var kommet ut av stempelet på venstre side bak på Mazdarati'n, samt at den hadde "oppløst" seg, delene var ikke montert sammen lengre...
Alle delene var jo der, så det var bare å rense og pusle sammen og montere inn i stempelet igjen, deretter montere stempelet i kaliper'n, rense glidepinner og smøre opp. Monterte nye klosser i samme farta. Deretter ikke noe problem...
Tok selvfølgelig ikke noen bilder av prosessen med autoadjuster'n.... :?
Men du finner den forklart her: http://www.miata.net/garage/ebrake/index.html
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by EspenAndre »

Den stod ikke med brekket på, og er første gangen den har fått snø på seg,
dvs. stått inne i garasjen siden jeg fikk den, og før det var den jo i Florida..

Så er begrenset med gammel dritt vil eg tro, om det ikke skader å kjøre den forsiktig en tur som Hauk sier så gjør jeg det når det blir ny mildperiode..
Nå har det seff. snødd i natt :/
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Bremsene låst seg, nå ujevn..

Post by EspenAndre »

Litt sen oppdatering her.. men det gikk helt fint etter en liten tur :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply