Europark på sitt beste...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Europark på sitt beste...

Post by Agility »

Riktignok ikke noen av Miataene (derfor i "Ikke mx5/Miata relatert), men familievogna, Peugeot 807 som stod parkert
utenfor Norges Varemesse i Lillestrøm for et par uker siden fikk parkeringsbot med begrunnelse
"Billett ikke synlig innenfor frontrute"....
Image
Tydeligvis ikke noe krav til 20/20 syn og heller ikke kronisk dvergvekst når Europark ansetter parkeringsvakter...

Parkeringsklagenemnda har avsagt avgjørelser i en rekke lignende saker. Det er etter dette på det rene at gyldig billett må ligge godt synlig for kontroll bak frontruten så lenge kjøretøyet står oppstilt på området, jf. standardvilkårenes § 3-4.
Vi kan dessverre ikke se at omstendighetene De beskriver kan gi grunnlag for å gjøre unntak fra parkeringsbestemmelsene i dette tilfellet og må derfor opprettholde vårt krav om betaling av kontrollavgiften. Deres klage er herved å anse som endelig avslått og saken vil ikke bli tatt opp til ny behandling.

Fantastisk..., tror ikke jeg bryr meg om å prøve å slåss med et idiotfirma for småpenger, og med trusler om saksomkostninger, de vil jo bare si at jeg la billetten synlig og så tok bildet..., så da blir det vel å prøve å få hengt dem ut i avisa.....

Men ellers... - God Jul !!! :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by arntsen »

De må vel bevise at den IKKE lå der..?
Send klage på nytt, det er mange som avviser første klage uten grunn, bare for å se om du gidder å klage på nytt.

Det har skjedd meg, og det har skjedd andre, selv etter at de over telefon sa at klagen var berettiget og de bare trengte en skriftlig henvendelse for formalitetene.
Saksomkostninger vil ikke tilfalle deg om du får medhold.

Ikke gi deg!
Fredrik
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by nope-mx5 »

De skal ha tatt bilde ja.
Jeg hadde ikke gitt meg på den der.

Kan klage den inn for et annet organ også, om Europark ikke gir seg.
Jeg parkerer for øvrig aldri på europark plasser av rent prinsipp.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Ikke synelig billett brukes når bilfører har brukt feil automat (altså billett fra en konkurent, eller ikke har)
Slik som det ser ut så har du en "hylle" som henger over dashbordet... Å at billetten lå under (men synelig) under hylla???

Stemmer dette??
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by Kolbotn »

Husker det fra mine dager i yrket at biler med "hylle dash" kunne være en utfordring da ting som ligger på den er svært synlig fra inne i bilen men nesten usynlig utenfra.
Men som kontrollør så skal man jo se godt etter og bilen din har vel sånne små trekant vinduer på siden også?

"gyldig billett må ligge godt synlig for kontroll bak frontruten" er forøvrig ganske vagt, betyr dette at billetten ikke må ligge på dashbordet, den kan fint ligge i setet eller mistkonsollen, sålenge den er godt lesbar?
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Kolbotn wrote:Husker det fra mine dager i yrket at biler med "hylle dash" kunne være en utfordring da ting som ligger på den er svært synlig fra inne i bilen men nesten usynlig utenfra.
Men som kontrollør så skal man jo se godt etter og bilen din har vel sånne små trekant vinduer på siden også?

"gyldig billett må ligge godt synlig for kontroll bak frontruten" er forøvrig ganske vagt, betyr dette at billetten ikke må ligge på dashbordet, den kan fint ligge i setet eller mistkonsollen, sålenge den er godt lesbar?
Ikke for å motsi deg, men en billett er ikke godt synelig bak frontruten da den ligger nede i midtkonsollen eller liggende på sete. Så fremt som du sier at den er kontrollerbar å full lesbar. (foreligger dom)

Bare for å ha alt i orden, så er heller ikke de små trekant vinduene en del av frontruta, men tilhører sideruta, (foreligger dom). Men en betjent SKAL se godt etter om det ligger billett i front eller sideruten.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by DrHolm »

Men, hvis billetten lå som på bildet, så burde vel saken være klar?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by midget77 »

Ikke gi deg. Vi fikk tilbake penger på en bot hvor lappen faktisk hadde forskjøvet seg slik at den ikke kunne sees. Vi påpekte at vi hadde ropt til hverandre slik at vakta hørte det, at vi betalte til en time senere.

(At vi insinuerte at vakta kunne ha flyttet lappen, siden dørene var ulåste, hjalp vel kanskje også vår sak. :twisted: )

Tre måneder senere hadde de uten å kommentere det på noen måte, ført 710 kr tilbake på vår konto.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by Kolbotn »

siemens wrote: Bare for å ha alt i orden, så er heller ikke de små trekant vinduene en del av frontruta, men tilhører sideruta, (foreligger dom). Men en betjent SKAL se godt etter om det ligger billett i front eller sideruten.
her motsier du deg selv litt;)
Uansett, hvis det er meninga at den skal ligge på dashbordet, hvorfor sier ikke bare ordlyden det da?
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Kolbotn wrote:
siemens wrote: Bare for å ha alt i orden, så er heller ikke de små trekant vinduene en del av frontruta, men tilhører sideruta, (foreligger dom). Men en betjent SKAL se godt etter om det ligger billett i front eller sideruten.
her motsier du deg selv litt;)
Uansett, hvis det er meninga at den skal ligge på dashbordet, hvorfor sier ikke bare ordlyden det da?
kan godt si at jeg motsier meg selv, i ordlyden sies det at den skal ligge BAK frontruten. i praksis vil det si at alle billetter som ligger utenpa ruta, eller pa sideruta KAN skrives kontrollavgift eller tilleggsavgift pa.
Dette er seff meget trangsynt av en betjent eller p selskap som ikke ville tillatt en billett som la i sideruta eller la utenpa ruta.

Man glemmer fort at parkeringsforskrriften ble omgjort i 1994 med nye ordlyder osv. Dagens biler har endret seg mye siden den gang. Hvor mange biler hadde slike trekantruter i 1994 tror du, i forhold til i dag??? hvor mange biler hadde slike hyller som mange biler har i dag i 1994?? sa det er betjentene som har matte endre seg. Men om 1 - 2 ar kommer det nye forskrifter, men ny ordlyd osv. Dette er kort fortalt hvorfor ikke ordlyden stemmer med dagens praksis.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

DrHolm wrote:Men, hvis billetten lå som på bildet, så burde vel saken være klar?
Hvis den la slik burde betjenten se denne da han kontrolerer bilen for billett ja.
En flink betjent har ogsa tatt foto av det exstra dashbordet og side rutene for a heve all tvil.
Det er her du kommer til de som er gode i jobben sin eller ei.... det er ingen problem a jukse til seg bra bilder pa slike biler som har slike hyller. Vinkler man kamera lengere ned ser man ikke hva som ligger under den ekstra hylla.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by Agility »

siemens wrote:
DrHolm wrote:Men, hvis billetten lå som på bildet, så burde vel saken være klar?
Hvis den la slik burde betjenten se denne da han kontrolerer bilen for billett ja.
En flink betjent har ogsa tatt foto av det exstra dashbordet og side rutene for a heve all tvil.
Det er her du kommer til de som er gode i jobben sin eller ei.... det er ingen problem a jukse til seg bra bilder pa slike biler som har slike hyller. Vinkler man kamera lengere ned ser man ikke hva som ligger under den ekstra hylla.
Lå akkurat der den, umulig å ikke se gjennom frontruta. Skal nok be om å få se det bildet de har tatt....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Send ny klage, så lenge du klager trenger du ikke betale kontrollavgifta. Nå spør du om bilder, for du vil nå også klage dette inn til http://www.parkeringsklagenemnda.no/
Europark har bevis byrden, men du må skrive klagen din godt, slik at parkeringsklagenemda vil se på saken. For mange klager bare for å klage.
Det er vanelig fra de private å sende deg et avslag på saken din, for ca 60% av de som klager gidder ikke krangle mere med selskapet. Det er nå det hele begynner :)

Hold ut :)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Etter litt undersøkelser har jeg funnet ut følgende:
- I de private parkeringsselskapene har parkeringsvaktene provisjon på bøtene de skriver ut.
(dette blånekter de på selv, men jeg har fått dette bekreftet).

De har ingenting, absolutt ingenting å tape på å gjøre "feil". Tvert imot.
De kan skrive ut bøter i hytt og pine, uten at det får noe som helst konsekvenser for dem selv, utenom en potensiell fortjeneste.
Dette betyr at de har alt å vinne, ingenting å tape, på å skrive ut urettmessige bøter.
"Det er sikkert noen dumminger som betaler fordi de ikke gidder å protestere", tenker de.

Denne ordningen er ytterst tvilsom.
Det burde vært slik at parkeringsselskapet fikk en bot som tilsvarte fem ganger "gebyret" for hver gang de tapte en sak som ble fremlagt for parkeringsklagenemda.
Men hvem eier og driver parkeringsklagenemda ?
Jo, parkeringsselskapene.

Korrupsjon ?
Tja, tjo, close ......

De to siste årene har jeg fått seks parkeringsbøter.
Jeg har klaget på alle seks.
Og fått, etter mange runder, medhold i samtlige saker.
Masse arbeid, men som sagt; ingenting å tape for parkeringsselsapene.

Erik
(som er lei av private "bøteleggere" som selv tjener penger på bøtene)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re:

Post by Agility »

Rudolf wrote:
De to siste årene har jeg fått seks parkeringsbøter.
Jeg har klaget på alle seks.
Og fått, etter mange runder, medhold i samtlige saker.
Masse arbeid, men som sagt; ingenting å tape for parkeringsselsapene.

Erik
(som er lei av private "bøteleggere" som selv tjener penger på bøtene)
Bare sånn for ordens skyld før jeg hiver meg ut i krigen, hva ligger saksomkostninger på når man sender det til nemda ?!?
PS! Har fått tilsendt bilder som viser ingen lapp i ruta, men de er tatt fra alle andre kanter enn inn gjennom ruta på førersiden..... :roll:
har selvfølgelig bedt om å få tilsendt bilde tatt fra den siden også.... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply