Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Leo91BRG »

Hei!

Noen som kjenner, vet om, eller "kjenner til rykter om", noen som faktisk har blitt tvinga til betale hk avgift, og "tilleggsavgift" etter kontroll av politi/BT?

Jeg vet ikke om noen.

Kom over den her, og undres hva som er fakta. :P

Blir det bare mangellapp uansett?


"Myndigheter, avgifter og chiptuning

Myndighetenes stadige
kontroversielle fremstøt i media gjør etter hvert at deres troverdighet
synker. Vi undres også over medias rolle. Hvor mange ganger skal media
med krigstyper blåse opp "jakt på chiptrimmede biler" som
førstesidestoff.

Da Tolldirektør Bjørn Røse uttalte til DN.no
04.09.10 at "en idé kan være å installere en slags lydkanon langs veien
for å avsløre unormal motorlyd" burde etter vår mening media ta ansvar
og avstå fra å trykke slikt tull. Vi har vondt for å tro at en høyt
utdannet statsansatt mann koker sammen noe slikt selv, og vi har
medlidenhet for at han må stå og fronte slike forslag.

Diverse
personer har på vegne av myndighetene indikert at du vil bli tatt og få
kjempebot. Ved direkte samtale med de samme personene poengterer de at
de kun har uttalt at "man kan bli tatt". På spørsmål fra DN.no
til tolldirektør Bjørn Røse om det er myndighetenes oppgave å være i
mediene for å skape en preventiv virkning mot chiptuning svarer Røse i
korte trekk "ja".

Det eksisterer altså en bevisst strategi som
består i å spre skremselspropaganda og villedende informasjon 2-4 ganger
i året som media kan slå opp som førstesidestoff.

Effekttesting for å avsløre trimmede biler.
Flere
ganger har myndighetene proklamert at de med sin rullende landevei
(dynamometer for effekttesting) skal ta personer som har chiptrimmet
bilen sin. Dette er villedende informasjon og det forundrer oss at
myndighetene har anledning til å strekke sin lovtolkning slik.

Dynamometeret
det henvises til er skrudd fast i gulvet på Statens trafikkstasjon i
Trondheim. Dette er med andre ord ikke smidig enkel testinnretning som
de har "med seg" og effekttester bilen din med langs veien. For øvrig
vil en effekttest av samme bil gjort på 5 forskjellige dynamometere gitt
deg 5 forskjellige effekttall.Hvilket av dem skal da eventuelt legges
til grunn for korrekt effekt? Måling av effekt via logging av bilens
diagnoseutgang må gjøres i sanntid og dataenes troverdighet avhenger av
tilstanden på motorens sensorer. Ved feil på for eksempel luftmassemåler
eller temperatursensor vil effektverdiene også bli feil.

Dynamometeret
i Trondheim er utmerket til å gjøre en generell effekttest, men sakens
kjerne er mer kompleks: Det er ikke godkjent for å gjøre en sertifisert
effekttest.

Effekttest fra et dynamometer er altså ikke en
godkjent sertifisert test og dermed kan myndighetene heller ikke endre
bilens effektdata i Autosys som er Statens vegvesens motorvognregister.

Avgiftsberegning ikke mulig
Det
er kildedataene i Autosys som legges til grunn for Tollvesenets
avgiftsberegning for et gitt kjøretøy. Tollvesenet har pr i dag med
andre ord ikke mulighet til å ilegge noen tilleggsavgift som følge av en
eventuell effekttest på dynamometer! Dersom du blir "tatt" med høyere
effekt enn det som står oppgitt i vognkortet risikerer du slik vi ser
det kun en "mangellapp" med beskjed om å få fikset "feilen".

Det
er altså ikke forbudt at du tuner bilen din, men ettersom bilavgiftene i
hovedsak består av vektavgift, CO2-avgift samt hk-avgift plikter du å
betale avgift for de ekstra hestene du får. Problemet for den som ønsker
å betale er at det ikke er tilrettelagt for at man skal kunne få bilen
godkjent og formelt få betalt.

Chiptuning en miljøtrussel?
Miljø
har vært et av argumentene for å forby chiptrimming, men tenkte,
virtuelle, potensielle avgiftskroner er den reelle årsaken. At
drivstofforbruket synker taler for døve ører.

Dagens
avgiftspolitikk tvinger frem en bilpark med mindre og mindre motorer. Jo
flere som ender opp med undermotorisert bil, jo flere vil sinke den
generelle flyten i trafikken. Hva så med miljøperspektivet? Dersom man
har en normal bil med oppakning og en altfor liten motor, ja da må man
ha flat pedal nærmest kontinuerlig bare for å klare å følge køen. Er det
miljøvennlig? Hva skjer hvis denne bilisten i tillegg hekter på
tilhengeren eller campingvogna? Dersom man får utført tuning gjennom en
seriøs profesjonell aktør ser vi ikke at dette skal ha noen
miljøødeleggende konsekvenser.

Chiptuning en trussel mot trafikksikkerheten?
Et
annet argument som har blitt bruk er at man ønsker å få bukt med tuning
av hensyn til trafikksikkerheten. Dette er enda et vikarierende
argument ettersom veldig mange bilmodeller allerede har forskjellige
effektsteg på samme modell. I følge teknisk oppslagsverk på en VW Passat
TDI er for eksempel bremsene foran like på henholdsvis 105hk, 140hk
samt 170hk!
Det samme gjelder for mange andre bilmodeller. Sterkere
motorer gir etter vårt syn en høyere trafikksikkerhet i form av bedre
trafikkflyt, raskere og sikrere forbikjøringsevner samt bedre samspill
mellom bil og motor.

En vanlig effektøkning ved chiptuning ligger
mellom 25-45 hk. Dersom denne effektøkningen skal kunne relateres til
en trussel mot trafikksikkerheten må det eventuelt være at man kan få
økt topphastigheten med 5-15 km/t. Hvor mange hendelser i trafikken
skyldes at man har kjørt i bilens topphastighet? Svært få antakelig.
Finnes det eventuelt statistikk på hvor mange av disse igjen som har en
standard chiptuning? Kanskje ingen?

Vi tror at de bilister som
finner det for godt å kjøre i bilens topphastighet vil gjøre det enten
bilen har chiptrim eller ei. Hasardiøs kjøring blant medtrafikanter kan
ikke forsvares. Årsaken til enkelte tester høyere hastigheter på en øde
landevei kan kanskje forklares gjennom spenningslyst. Dette ville
kanskje vært redusert ved utbygging av flere motorsentre hvor man kunne
komme og få "kjørt fra seg" i sikre omgivelser.

Konklusjon: Fjern hk-avgiften!
Vår
oppfatning er at hk-avgiften ikke er en fornuftsbasert
beskatningskomponent. Vektavgift fordi man sliter mer på veinettet, og
CO2-avgift fordi man forurenser mer, ja. Disse er fornuftige, men
hvorfor hk-avgift? Vi mener at hk-avgiften gir en vesentlig negativ
utvikling på vår samferdsel. Den bør fjernes! Dersom norske biler
absolutt skal koste dobbelt så mye som hva de koster i andre land, kan
man løse dette ved kun å ha en gangefaktor på opprinnelig pris. Alle
biler har i utgangspunktet en pris som henspeiler størrelse,
utstyrsnivå, kvalitet og eksklusivitet. Denne prisforskjellen vil
nødvendigvis vise de "riktige" bilprisene. Dermed slipper vi en
stigmatisering og kriminalisering av mange bilførere. Tollmyndighetene
slipper å bekymre seg over et virtuelt beskatningstap og bilistene får
biler med motorer som er tilpasset bilen.

www.autopower.no"
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by nope-mx5 »

Det jeg har lest som er bekreftet av tollvesenet etc.
Er at de ikke kan innkreve penger for økt effekt med mindre man får det godkjent i vognkort.

Det er også visstnok på gang et prosjekt for å endre disse reglene.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Leo91BRG wrote:Hei!

Noen som kjenner, vet om, eller "kjenner til rykter om", noen som faktisk har blitt tvinga til betale hk avgift, og "tilleggsavgift" etter kontroll av politi/BT?

Jeg vet ikke om noen.

Kom over den her, og undres hva som er fakta. :P

Blir det bare mangellapp uansett?

..............
Jeg vet om flere bl.a. en i Sportsvognklubben som har blitt oppdaget med ulovlig effektøkning og fått seg en "smell".
En ungutt, som var involvert i en ulykke (han hadde ikke førerkort), fikk både avgift og tillegsavgift.
Bilen ble konfiskert, avskiltet og fratatt mulighet for å få skiltene tilbake.

Her er et utdrag av praksis fra Tollvesenet (det er de som krever inn avgifter):
"•Satsene for motoreffektavgift varierer etter antallet hestekrefter.
Det øverste avgiftsnivået slår inn ved 177 hestekrefter, og du må da betale 2654 kroner og 98 øre per kilowatt, eller 1952 kroner per hestekraft.
Dersom du blir tatt med 30 hester for mye vil dette altså utgjøre snaue 60.000 kroner.
•Vanligvis vil man få 10 % reduksjon i avgiften hvert år etter bilen ble førstegangsregistrert i Norge.
Vi får likevel opplyst at dersom man blir tatt har tollmyndigheten mulighet til å fravike dette – og du må betale avgifter som om bilen var ny.
•I tillegg til dette kan du i bli ilagt tilleggsavgift på opp til 50 %. Det betyr at du i verste fall kan måtte ende opp med å betale 90.000 kroner for de 30 hestekreftene ekstra.
•Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede.
"

Hvis du blir mistenkt for effektøkning på en bil som er nyere en ti år gammel (siden den ble føstegangsregistrert i Norge), så har du et problem.
Da har du nemlig snytt staten for avgifter, og det liker de som kjent IKKE :roll:

Hvis du blir mistenkt for effektøkning på en bil som er eldre en ti år gammel, så blir du ikke "tiltalt" for å unndra deg avgifter.
Da har du BARE brutt veitrafikkloven.
Hvis du ikke er innblandet i en ulykke eller noe annet ulovlig, så må du bare vise bilen ved en vegstasjon for å få den godkjent.
Det betyr i praksis at du må "konvertere tilbake" før du viser bilen.

Vegvesenet bruker s.k. "uavhengig instans" til å måle effektøkning.
Det finnes en rekke sånne i Norge, de driver som regel med tuning av løpsbiler o.a.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Kolbotn »

Jeg vet at BT/Vegvesnet blant annet har brukt rulla til Bjørnstad Bil i Trondheim (som er et seriøst navn innen for Nissan trimming/bygging i Norge).

Når det gjelder HK avgiften var det vel NAF som hadde en litt morsom greie på den saken. Var vel en Nissan SUV som i følge vognkortet skulle ha ***hk, men når bilen ble kjørt på rulle før salg så hadde den 10-15 hk mindre enn det stod i vognkortet og saken dreide seg da om staten kunne kreves å betale tilbake de resterende kronene.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by nope-mx5 »

Kolbotn wrote:Jeg vet at BT/Vegvesnet blant annet har brukt rulla til Bjørnstad Bil i Trondheim (som er et seriøst navn innen for Nissan trimming/bygging i Norge).

Når det gjelder HK avgiften var det vel NAF som hadde en litt morsom greie på den saken. Var vel en Nissan SUV som i følge vognkortet skulle ha ***hk, men når bilen ble kjørt på rulle før salg så hadde den 10-15 hk mindre enn det stod i vognkortet og saken dreide seg da om staten kunne kreves å betale tilbake de resterende kronene.
Vanlige ruller i Norge er ikke godkjent for effektmåling når det gjelder avgifter.
Er faktisk veldig strenge krav til hvordan slikt kan gjøres (luftfuktighet, temperatur etc).

Rulla som statens vegvesen kjøpte inn i Trondheim, er ikke i bruk lenger visstnok, pga. det ikke er godkjent for effektmåling til avgifter.
Var visstnok flere som hadde fått regning som tok det til retten, og vant.

http://www.klikk.no/motor/bil/article553643.ece

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Kolbotn »

Uansett så er det flere som har blitt sendt til Bjørnstad Bil.
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Leo91BRG »

Tusen takk for innspill!

Fant det her, sitat:

"Forutsetningen for etterberegning av avgift er at den nye effekten blir registrert i motorvognregisteret.

Alle former for effektøkninger skal av kjøretøyets eier meldes fra til Statens vegvesen. Vi gjør i den forbindelse oppmerksom på at det er eier på tiden effekten endres som er ansvarlig for å melde fra til både avgifts- og vegmyndighetene."



http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... ntid=44781


Mon tro om det er nok og bli "dynotesta" for bli registrert i motorvognregisteret med mer effekt, eller om bilen skal teknisk godkjennes BT.






Interessant at betaling til Tollvesenet skjer i forkant av godkjenning hos BT.
Dvs om man med nyligere registrert bil, er villig til betale HK avgift uten bli godkjent hos BT, kan man vaksinere seg mot i allefall fremtidige gigantiske avgiftskrav fra tollvesenet!?

( som jeg pr naa, synes virker mest skummelt, i forhold til ca 40-50 (for)ville(ede) hingster, mer enn oppgitt i vognkortet )
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Leo91BRG wrote:.......
Mon tro om det er nok og bli "dynotesta" for bli registrert i motorvognregisteret med mer effekt, eller om bilen skal teknisk godkjennes BT.
......
Alle vesentlig endringer skal godkjennes av Biltilsynet og føres inn i vognkortet.
Effektøkning er som oftest en vesentlig endring.

Sitat:
"En effektøkning kan gjøres lovlig dersom det kan dokumenteres at de tekniske krav til kjøretøyet fremdeles er oppfylt. Den nye effekten vil da kunne registreres"

Ansvaret for å fremskaffe dokumentasjonen ligger på bileier.
Dette er ikke så enkelt med en MX5 siden Mazda ikke vil gå god for at bilen tåler mere motoreffekt.

Men du snakker kanskje ikke om MX5 her ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re:

Post by Leo91BRG »

Rudolf wrote:
Leo91BRG wrote:.......
Mon tro om det er nok og bli "dynotesta" for bli registrert i motorvognregisteret med mer effekt, eller om bilen skal teknisk godkjennes BT.
......
Alle vesentlig endringer skal godkjennes av Biltilsynet og føres inn i vognkortet.
Effektøkning er som oftest en vesentlig endring.

Sitat:
"En effektøkning kan gjøres lovlig dersom det kan dokumenteres at de tekniske krav til kjøretøyet fremdeles er oppfylt. Den nye effekten vil da kunne registreres"

Ansvaret for å fremskaffe dokumentasjonen ligger på bileier.
Dette er ikke så enkelt med en MX5 siden Mazda ikke vil gå god for at bilen tåler mere motoreffekt.

Men du snakker kanskje ikke om MX5 her ?

Erik
Jo, sånn jeg forstår det; med f.eks mx5 og andre biler registert for mindre enn 10 år siden i norge,som ikke vil bli teknisk godkjent på BT med økt effekt etter en kontroll, og derav ikke registert med økt effekt i "motorvognregisteret"(?), kan tollvesenet ikke kreve inn gebyr pga effektøknig, tiltross for f.eks en kompressor/turbo sitter utvilsomt montert. Man kan da kun få pålegg om å "tilbakestille" bilen til original stand.

(jeg tenker da i første omgang på om man kun blir stoppa i en vanlig teknisk kontroll/annen rutine kontroll, uten å være blandet inn i noe annet uhell eller ulovligheter)

Ifølge rundskriv på Toll.no er betingelsen for innkreving av extra avgift, at effektøkning er registrert i motorvognregisteret, noe jeg oppfatter som ikke mulig å få til pr.nå med mx5, hverken NA,NB, eller NC.

Mulig jeg tolker feil?
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Leo91BRG wrote: Jo, sånn jeg forstår det; med f.eks mx5 og andre biler registert for mindre enn 10 år siden i norge,som ikke vil bli teknisk godkjent på BT med økt effekt etter en kontroll, og derav ikke registert med økt effekt i "motorvognregisteret"(?), kan tollvesenet ikke kreve inn gebyr pga effektøknig, tiltross for f.eks en kompressor/turbo sitter utvilsomt montert. Man kan da kun få pålegg om å "tilbakestille" bilen til original stand.

(jeg tenker da i første omgang på om man kun blir stoppa i en vanlig teknisk kontroll/annen rutine kontroll, uten å være blandet inn i noe annet uhell eller ulovligheter)

Ifølge rundskriv på Toll.no er betingelsen for innkreving av extra avgift, at effektøkning er registrert i motorvognregisteret, noe jeg oppfatter som ikke mulig å få til pr.nå med mx5, hverken NA,NB, eller NC.

Mulig jeg tolker feil?
Hvis du blir kontrollert med en nyere bil (<10år) som har økt effekt, kan du få både vanlig effektgebyr og tilleggsgebyr selv om du må skru bilen tilbake til originalen.
Det finnes det flere eksempler på.

Du har da gjort to (tre) feil.
Sitat fra http://toll.no/templates_TAD/CircularLe ... anguage=no:

"Dersom en effektøkning ikke er meldt Statens vegvesen og avgift ikke er betalt, kan dette få store konsekvenser for bileieren.
Oppdages slike forhold ved kontroll, vil forholdet regnes som brudd på en rekke lovbestemmelser som er straffesanksjonerte.
Det kan her nevnes avgiftslovgivningen, vegtrafikklovgivningen og forsikringslovgivningen
"

I vår hadde vi et medlemsmøte der tre representanter fra Biltilsynet var tilstede.
Blant de mange spørsmål de svarte på, så ble også denne problemstillingen tatt opp.
De sa et slike forhold ble spesiellt hardt slått ned på (unndragelse av avgift).
De ville fraråde sterkt å "gamble" med dette, siden dette kunne bli svært dyrt for bileier.

Erik
(som har tatt konsekvensen av dette)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by Ørnbjørn »

Rudolf wrote:
Leo91BRG wrote: (som har tatt konsekvensen av dette)
Du har betalt for kompressorhestene?
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Leo91BRG »

Takk Erik!

Hvis BT selv har sagt det på direkte spørsmål,, er det vel strengt tatt ikke noe å lure på lenger for min del.



Eneste jeg ikke skjønner, er at på siden til tollvesenet som vi begge har linket til, står det "klart som dagen" så langt jeg kan forstå at

"Forutsetningen for etterberegning av avgift er at den nye effekten blir registrert i motorvognregisteret.



synd at de skriver det,hvis praksis er en annen ifølge BT.




(Skal bli interessant å sjekke ut muligheten for evt å få godkjent Rotrex kittet til CCR Racing med 140hk.(som nå er lovlig godkjent i danmark) i norge, ut på nyåret. Om det lar seg gjøre, betaler jeg uten sure miner de få tusenlappene extra i hk avgift(import bil i mitt tilfelle) for å få hele sulamitten fullt godkjent.

Og om det ikke går;

Hvor langt det lar seg gjøre for meg og min sydeuropeiske innvandrer å heller montere et FFS kit, med bedre rykte en Rotrex. Uten å risikere gigant gebyrer ved vanlig kontroll, hvis jeg betaler de ca 20.000 NOK som effektøkning skulle tilsi for min del, på forskudd til tollvesenet, slik prosedyren er ifølge toll.no. Ved rutinekontroll kan i alle fall da ingen påstå at jeg har forsøkt unndra meg av-gift)
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote: Du har betalt for kompressorhestene?
Nei !
Jeg har fjernet kompressoren på en bil som ble førstegangsregistrert i Norge i fjor.
Leo91BRG wrote:..............
Eneste jeg ikke skjønner, er at på siden til tollvesenet som vi begge har linket til, står det "klart som dagen" så langt jeg kan forstå at
"Forutsetningen for etterberegning av avgift er at den nye effekten blir registrert i motorvognregisteret.

synd at de skriver det,hvis praksis er en annen ifølge BT.
Enig at det er litt inkonsekvent det de skriver på Tollvesenets sider.
Men i praksis viser det seg at de "får blod på tann" hvis de fersker noen i å unndra avgifter
Leo91BRG wrote:..............
Hvor langt det lar seg gjøre for meg og min sydeuropeiske innvandrer å heller montere et FFS kit, med bedre rykte en Rotrex. Uten å risikere gigant gebyrer ved vanlig kontroll, hvis jeg betaler de ca 20.000 NOK som effektøkning skulle tilsi for min del, på forskudd til tollvesenet, slik prosedyren er ifølge toll.no. Ved rutinekontroll kan i alle fall da ingen påstå at jeg har forsøkt unndra meg av-gift)
Hvis du betaler inn effektavgift til Tollvesenet, så gjetter jeg på at innkalling til teknisk kontroll hos Biltilsynet kommer ganske så umiddelbart etterpå.
(De to etatene har nemlig et svært intimt samarbeid :roll: )
Og da er du jo like langt, eller ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by Steinar »

2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming og bot/gebyr ved mer HK en oppgitt i vognkort

Post by nope-mx5 »

Takk!

Akkurat samme jeg har lest i flere artikler på norske nettaviser, men som jeg ikke fant igjen nå.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply