Først og fremst er det autoslalom på Eikås som er målet og ifølge regelverk slipper ikke en toppløs bil utpå der uten en original eller "godkjent" veltebøyle ref NBF regelverk;
Jeg er altså på jakt etter en veltebøyle og i den jungelen av utvalg og meninger som er tilgjengelig tenkte jeg å etterspørre råd fra dere som faktisk har veltebøyle.Det er mulig å delta med åpne biler med fabrikkmontert eller godkjent veltebøyle i den klasse bilen for øvrig hører hjemme. Har en åpen bil med veltebøyle kalesje, skal denne være lukket. Dersom slik bil ikke har kalesje/hard-top, skal hjelm brukes.
Den veltebøylen som jeg liker best er Harddog Deuce, mest diskre, godt avstand fra hode og kan betjene kalesjen fra førersetet med 1 hånd som normalt.
-Vil denne skli igjennom en teknisk kontroll på autoslalom eller banetreff? Hvordan er denne å leve med til dagen?
Etter denne har jeg sansen for Bossfrog clearview som f.eks er den Rudolf har utstyrt Beverly med. God sikt bakover og bør være godkjent uten problemer.
-Hvordan er denne å leve med til dagen? Oppmerksomhet, betjene kalesje osv...???
Dere som har mye erfaring fra bane, hvordan opplever dere at regelverket rundt dette håndteres i en toppløs bil?
Bilen min vil fortsatt være brukt 99,32% på gaten og det er derfor ønskelig at bøylen gjør minst mulig ut av seg til daglig. Når det er sagt så er det ingen vits å montere noe som likevel blir underkjent ved en trackday...