Motoren fjusker...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Motoren fjusker...

Post by mojo-91 »

Bilen har begynt å gå på 3 1/2 sylindre etter alt det herlige regnværet vi har hatt i det siste. Motoren bruker bli normal igjen etter et par dager med opphold. (har aldri forstått meg på hvorfor den er så værsjuk...)
Tennpluggledningene (blå magnecore) ble byttet høsten -08

Uansett...sjekket tennpluggene i dag og oppdaget at gjengene til plugg 1 og 4 var dryppende våte av olje. alle fire tennstifter var helt tørre og gråhvite.
Vet ikke om dette har relevans for luggingen.Regner med at olje leder strøm og at det er en viss fare for overledning i tennplugghullet??

Uansett,...årsaken til de våte tennpluggene må vel være utett toppdekselpakning, ikke sant?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by JonA »

Så lenge den delen av pluggen som står i forbrenningskammeret er tørr og "tuppen" er gråhvit er det forbrenning i den sylinderen du mistenker. Det du "leser" på pluggene er kun gyldig i det øyeblikket du har stoppet motoren. Prøv å stopp den i det den feiltenner, så vil du kanskje få en indikasjon på hvilken sylinder som jukser. Mulige feilkilder da er alt fra mangel på kompresjon/brente ventiler/ventilseter til defekte høyspentkabler eller andre deler av tenningsanlegget til koksete stempelringer og utslitt motor.
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

JonA wrote:Så lenge den delen av pluggen som står i forbrenningskammeret er tørr og "tuppen" er gråhvit er det forbrenning i den sylinderen du mistenker. Det du "leser" på pluggene er kun gyldig i det øyeblikket du har stoppet motoren. Prøv å stopp den i det den feiltenner, så vil du kanskje få en indikasjon på hvilken sylinder som jukser. Mulige feilkilder da er alt fra mangel på kompresjon/brente ventiler/ventilseter til defekte høyspentkabler eller andre deler av tenningsanlegget til koksete stempelringer og utslitt motor.
takk for svar.

Skal prøve å daue motoren i det den fusker og så sjekke tennpluggene igjen.
Skal og sjekke kompresjon.

Med høyspentkabler mener du tennpluggkabler, eller?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

Byttet bensinfilter - ingen forbedring.
Har daua motoren mens den har symptomer - tennplugghettene ser likedan ut. Helt ok.

...men...

Byttet til nye tennplugger - bilen går enda dårligere :? :?:

Får prøve å måle motstanden i pluggledningene. De er som sagt tre år gamle, blå magnecore, så de burde være i orden,...

Prøvde å sjekke kompresjon med Biltemamåler. Nåla bare veiver opp og ned som et oljalyn. Komplett umulig å se resultatet.

Æsj....nå drar jeg ut og kjører Mercedes istedet.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by Ørnbjørn »

Min står ved sjukeheimen, du kan få låne om du vil.
Går som eit uvær!

;)

God bedring, mojomobile.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

Ørnbjørn wrote:Min står ved sjukeheimen, du kan få låne om du vil.
Går som eit uvær!

;)

God bedring, mojomobile.
jo takk for tilbudet Ørnbjørn. Bilen min går skikkelig dårlig om dagen. Null pådrag, og lugger. Det er noe bedrøvelige greier.
Hadde noe av de samme syptomene for et par år siden også, og da var det timing off pga. gåen shortnose-krank. Men nå vet jeg TDC er i orden, så timingen er nok i orden. Holder fortsatt en knapp på at det er tenninga denne gangen, (ledninger eller coil) eller så har motoren bare plutselig blitt utslitt. Men det finner jeg vel ut av så snart jeg får tatt en skikkelig komp.test. :oops:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mussa »

Skal ikke den nåla på komp.-måleren bli stående på høyeste målte verdi da?? Har også hatt litt småfusk på bilen min, da hjalp det stort med en rens av coilene! Magnecore-kablene burde absolutt holde lenger ja, mine er like gamle som dine og funker som bara det, gått ca 35000km..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

mussa wrote:Skal ikke den nåla på komp.-måleren bli stående på høyeste målte verdi da?? Har også hatt litt småfusk på bilen min, da hjalp det stort med en rens av coilene! Magnecore-kablene burde absolutt holde lenger ja, mine er like gamle som dine og funker som bara det, gått ca 35000km..
Jeg har renset coilene med q-tips og WD-40 uten forbedring.
Har sjekke litt på miata.net og funnet ut hvordan man måler motstanden i coilen.

Motstanden i coil-1-secondary( #3 mot #2) ligger på 12,48 K-ohm (etter boka mellom 11,2 og 15,2 K-ohm)
Motstanden i coil-2-secondary( #4 mot #1) ligger på 12,53 K-ohm (etter boka mellom 11,2 og 15,2 K-ohm)

Disse målingene er ok.

Motstanden i selve støpselet (primary) viste for høye målinger:

Motstanden i coil-1-primary (mellom hvit og rød ledning) ligger på 1,2 ohm (etter boka mellom 0,78 og 0,94 ohm)
Motstanden i coil-2-primary (mellom gul og rød ledning) ligger på 1,2 ohm (etter boka mellom 0,78 og 0,94 ohm)

Litt usikker på hva dette betyr, men det kan kanskje virke som om det er for mye motstand en plass?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by Kolbotn »

Hvordan ta komp, test:
Skru målern fast i plugghullet og sørg for at ventilen er stengt, så du ikke glipper ut trykket.
Varv så motorn noen ganger sånn at nåla stiger og når den ikke beveger seg no særlig mer så skal du ha en ganske korrekt måling på komp måleren din. Gjenta for hver sylinder.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

Kolbotn wrote:Hvordan ta komp, test:
Skru målern fast i plugghullet og sørg for at ventilen er stengt, så du ikke glipper ut trykket.
Varv så motorn noen ganger sånn at nåla stiger og når den ikke beveger seg no særlig mer så skal du ha en ganske korrekt måling på komp måleren din. Gjenta for hver sylinder.
Kompresjonsmåleren jeg har, har bare en gummitupp, man presser ned i plugghullet. Jeg ser at det skal litt til å holde det tett. Grunnen til at nåla skyter opp og ned er vel rett og slett det at jeg ikke klarte holde det tett,....Blir vel nødt å kjøpe en ny måler man kan skru fast, jeg da :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by OleK »

Biltema har en kompresjonsmåler med gjenger som passer:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... onstester/

Når min bil mistet power var det lamdasonden som var defekt, byttet den og nå går den som ei kule, kan jo være verdt en sjekk.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by Leo91BRG »

Brukte "el-cheap`o" varianten fra biltema med gummitupp for å måle på min, og fikk like verdier på alle fire, innafor referanse område. Så den skal vel funke sånn nogenlunde.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

Har forøvrig tatt diagnose av motoren i dag (hadde helt glemt den lille svarte boksen der)
Fikk feilkode

2 : NE-signal.
8: airflowmeter
1: Intake air thermistor in airflow meter

"Intake air thermistor in airflow meter" har jeg forstått befinner seg inne i airflowmeteren. Så bytter jeg denne er vel den saken grei.
NE-signal har jeg ikke helt forstått hva er....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by mojo-91 »

mojo-91 wrote:Har forøvrig tatt diagnose av motoren i dag (hadde helt glemt den lille svarte boksen der)
Fikk feilkode

2 : NE-signal.
8: airflowmeter
1: Intake air thermistor in airflow meter

"Intake air thermistor in airflow meter" har jeg forstått befinner seg inne i airflowmeteren. Så bytter jeg denne er vel den saken grei.
NE-signal har jeg ikke helt forstått hva er....

Nei, nå gir jeg meg over. Glemte selvsagt å nulle ut computeren før jeg tok diagnosen. De kodene jeg fikk var visst bare gammelt rask som lå lagret. Koblet av batteriet og tok testen på nytt. Ingen feilkoder.

Men motoren går like dårlig :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: olje på tennplugg-gjengene

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:
Motstanden i coil-1-secondary( #3 mot #2) ligger på 12,48 K-ohm (etter boka mellom 11,2 og 15,2 K-ohm)
Motstanden i coil-2-secondary( #4 mot #1) ligger på 12,53 K-ohm (etter boka mellom 11,2 og 15,2 K-ohm)

Disse målingene er ok.

Motstanden i selve støpselet (primary) viste for høye målinger:

Motstanden i coil-1-primary (mellom hvit og rød ledning) ligger på 1,2 ohm (etter boka mellom 0,78 og 0,94 ohm)
Motstanden i coil-2-primary (mellom gul og rød ledning) ligger på 1,2 ohm (etter boka mellom 0,78 og 0,94 ohm)

Litt usikker på hva dette betyr, men det kan kanskje virke som om det er for mye motstand en plass?
Målingene er helt OK.
Når du måler på verdier ned mot et par ohm, så må du ta hensyn til motstanden i måleledningene.
Så målingene på primær-siden ser helt riktig ut (typisk 0.5 ohm i måleledningene).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply