MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

SStiam
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 25 May 2011, 14:48
Status: Offline

MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by SStiam »

Hei.

Skal kjøpe meg en ekstra bil til å bruke på sommeren og valget falt da på en MX-5. Kom over en i Stavanger som så veldig grei ut, men ettersom jeg har forstått hadde MX-5 modeller mellom 1995-1997 enten 1,6 (90hk) eller 1,8 (140hk). Det selgeren sier er at det i vognkortet står 116 hk selv om bilen er en 96 modell 1,6.
Stemmer dette?
Bilen er foresten importert fra Sveits.

Bilen det er snakk om er denne:
http://bil.autodb.no/?_cmd=results&xCha ... mId1328282

Takker for svar :)

Mvh SStiam
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by uggla »

Heisann.

Det der er nok en 90hk. Var ihvertfall det originalt. Ser det er en 95+ modell pga setene og dashboard-designet med airbags.
1,8 liters motoren har skrifta "opp" på kamdekselet, men 1,6 literne har skrifta frest ned i metallet.
Ser ut på bildene til å være en 1,6 liter.

Det kan jo være at motoren har blitt bytta av en eller annen grunn. Men det "vet" ikke Vegvesenet noe om i tilfelle.

Dette er dataene fra Statens Vegvesen/Mekonomen:

RegNr: RJ25857

KJØRETØYDATA

Kjøretøy: MAZDA MX5 -
Understellsnummer: JMZNA18C200306394
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1996
Førstegangsreg.: 1996
Førstegangsreg. i Norge: 20030729
Avregistreringsdato: 0
Importert: J
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: GRØNN
Siste PKK: 20081209
Neste PKK: 20101130

MOTORDATA

Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 1597
Effekt: 66
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:

KRAFTOVERFØRING

Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:

MÅL OG VEKTER

Egenvekt: 935
Totalvekt: 1230
Maks aksellast foran: 620
Maks aksellast bak: 645
Lengde: 395
Bredde: 168
Sporvide foran: 0
Sporvide bak: 0

DEKKDIMENSJONER

Dekk foran: 185/60R 14
Hastighetsindeks foran: U
Lastindeks foran: 69
Dekk bak: 185/60R 14
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 69

FELGDIMENSJONER

Felg foran: 5,5J
Felg bak: 5,5J
Innpress foran: 1410
Innpress bak: 1430


*************************
66kw = 90hk. Så selgeren er nok en luring som enten har feil i vognkortet eller ikke kan lese (evt. regne).

Magster
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
SStiam
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 25 May 2011, 14:48
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by SStiam »

hmm.. :(

Er det noen som har kjørt begge bilene som kan si noe om man merker mangelen på de 26 hestene mye ?

Mvh SStiam
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by knutjv »

Har selv 90hk, har kjørt den over 20000 km på ett år.
Har kjørt 116 hk også, men merket ikke den store forskjellen på vanlig kjøring.
Har av og til lyst på mere krefter men hvem har ikke det?
Tittet litt på annonsen.
Fordel: Airbag. Minus: Siden den er importert har den ikke ABS som de "norske". (Har selv 96 uten ABS)
Ellers bør der være litt å gå på på prisen; dårlig kalesje, lakkskader og sannsynligvis slitt førersete.
Sjekk også at regreim er buttet.
Uansett, lykke til! :)
Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Ove N »

Engelsvik1 wrote: Fordel: Airbag. Minus: Siden den er importert har den ikke ABS som de "norske". (Har selv 96 uten ABS)
Knut
Bilde fra annonsen på AutoDb)
Image


Synes da vel å skimte en ABS i det motorrommet? (rett ved sikringsboksen på passasjersiden)
Last edited by Ove N on 05 Sep 2011, 11:09, edited 1 time in total.
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Steinar »

Riktig, det er ABS-pumpa du ser ved siden av sikringsboksen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Hayaku »

Store diffen og store bremser på denne sammenliknet med 116hk bilene (som jeg selv har..)
For omtrent samme summen det vil koste meg bare å få diff og bremser i stand til å godta trimming uten å dø, så kan du få et begi-s turbokit og megasquirt med 130hk+++ på bakhjula i din.
Vel - kanskje ikke samme summen, men ikke langt unna heller.
SStiam
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 25 May 2011, 14:48
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by SStiam »

Men får du godkjent denne bilen med turbo? Vet at det er en utfordring å få 90-93 modeller med 1,6 godkjent med turbo...
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Tonny_B »

SStiam wrote:Men får du godkjent denne bilen med turbo? Vet at det er en utfordring å få 90-93 modeller med 1,6 godkjent med turbo...
Nope ...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by nope-mx5 »

SStiam wrote:Men får du godkjent denne bilen med turbo? Vet at det er en utfordring å få 90-93 modeller med 1,6 godkjent med turbo...
I utgangspunktet ikke, men det er ingen i Norge som virkelig har gjort et skikkelig forsøk heller.
Les: Det er mulig å få til, men det vil raskt koste like mye som bilen, om ikke mer for papirer.
(Som da i tillegg bare vil gjelde for det chassisnummeret ...).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by PetterHG »

Da NA kom med 1,8 ble det 122hk i de første 1,8. 1,6 ble et europeisk alternativ grunnet avgifter. Dette ble 90hk. Jeg har ikke kjørt 90hk selv, men det er flere som setter stor pris på dem. Kjøreegenskapene er selvfølgelig de samme, da det er samme bil!

Svinger og cruising gir deg samme gleden! Hør på erfaringene til de som har en 1,6/90HK! her kan du få mye moro!

140hk kom i 98/NB, da på 1,8 motoren.

8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Steinar »

Liten rettelse: NA 1,8 mx5 kom med 131 hk. Miata NA kom med 128 hk (1994-1995) og 133 hk (1996-1997).

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by LoKi »

Dette er og blir en smakssak, og man kan diskutere i det for evig.

Det har vært snakk om at NA 1.8 faktisk ikke er no kjappere enn 116hk, fordi den ekstra vekta på de nyere bilene oppveier for den ekstra kraften i motoren.
Du vil uansett ha en bil som veier mer enn en 116hk bil, samtidig som du har 22% mindre kraft i motoren kontra tidlig NA. (Miata var aldri levert med 90-hestern, så om du finner en Miata er det en helt annen historie)

Endringene som er gjort på motoren for å oppnå lavere effekt, er lavere kompresjon, snillere kamaksler og endringer i ECU. Så å reversere det er krevende.

Temaet "stor motor VS liten motor" på MX5 virker til å være veldig subjektivt, så min anbefaling er å prøve begge deler.
Jeg ville aldri valgt 90-hestern.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Tonny_B »

90 Hk'ern må jo være genial til turbo/kompressor konvertering da? Mtp lavere komp , spruten skifter man jo lell, og idielle kammer koster jo ikke all verden.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 96mod. med 116 eller 90 hk?

Post by Ørnbjørn »

Fant nokre tal på http://japseye.co.uk/MX5.htm
No er tal berre… ja, tal. Men det er ein betydleg forskjell på 0-100, vertfall.
Og lavere bensinforbruk på 114-hestern? Og 50 kilo lavere vekt?

Mark 1 - 1989
1.6 engine: 1597cc 16v 5sp man (auto on import)
Max Power : 114bhp@6500rpm
Max Torque : 100lb/ft@ 5500rpm
Max speed : 121mph
0-62mph : 8.75s
Urban Cycle : 29.4mpg
Constant 56mph : 46.3mpg
Constant 75mph : 36.2mpg
Weight = 949 kg

Mark 1 - 1995
1.6 engine: 1597cc 16v 5sp man
Max Power : 90bhp@6000rpm
Max Torque : 97lb/ft@ 4000rpm
Max speed : 109mph
0-62mph : 10.6s
Urban Cycle : 25.7mpg
Extra Urban : 39.8mpg
Combined : 33.2mpg
Weight = 1020 kg
Post Reply